212 VIP MEN CAROLINA HERRERA



Na het grote succes van de vrouwelijke versie die in 2010 werd gelanceerd, werd het in 2011 tijd voor de mannelijke variant: 212 VIP MEN. 212 zijn de cijfers van het netnummer van New York ( Manhattan) waarbij de inspiratie voor de geur werd gehaald uit het energieke leven van de stad New York zelf. Carolina Herrera nam er ruim 2 jaar de tijd voor om tot een goed eindresultaat te komen. Met als belangrijkste vraag en uitgangspunt “Hoe een feestelijke sfeer te verbeelden zonder wodka?”. Want Carolina wilde niet zomaar een geur creëren met louter en alleen een mix van bepaalde grondstoffen, maar eerder de sfeer weergeven van de meest exclusieve feesten in New York. “Met deze geur wilde ik een hommage brengen aan het nachtleven van New York en aan de mannen die de stad zo interessant, fascinerend en mysterieus maken. 212 VIP MEN is voor de man die de stijl vertegenwoordigd van de meest opwindende en “coole” feesten van New York. Interessante mannen met persoonlijkheid, talent en creativiteit die houden van het nachtleven ( inclusief privé feesten), het Metropolitan Museum of Art en met hun vrienden in Soho uitgaan. Een V.I.P. is voor mij iemand die anders is dan de rest; die zich onderscheidt door zijn talent, niet zozeer door zijn geld, uiterlijk of omdat hij zich goed kleedt. Het zijn mensen die tevreden zijn met zichzelf, met een groot gevoel voor humor, zich nederig weten op te stellen en die zeker zijn van zichzelf ”, aldus Carolina.

 

 

Om haar idee daadwerkelijk in een geur om te zetten schakelde Carolina 2 parfumexperts in; de Amerikaan David Apel en de Française Emilie Coppermann. Inspelende op het party gevoel is 1 van de voornaamste ingrediënten van het parfum koude wodka en bevroren mint om het een frisse touch te geven. “ De man en New York staan centraal in de geur. We wilden voornamelijk mannelijke noten aangezien ik een geur wilde die een langdurige indruk achterlaat. Het moest matchen met de warme V.I.P. feesten van New York en het gevoel eromheen. En ja, de geur is daadwerkelijk een explosie van wodka cocktail, bevroren mint, limoenkaviaar en levendige specerijen.” Een andere bijzondere ingrediënt is het Braziliaanse houtsoort Kingwood wat een tropisch en aards karakter aan het parfum toevoegt. Normaliter gebruikt Herrera alleen natuurlijke ingrediënten voor haar geuren maar ditmaal voegde ze ook synthetische toe om zo het gewenste resultaat te verkrijgen. Dit resulteerde uiteindelijk in een oriëntaalshoutachtige compositie. Carolina is ervan overtuigd dat vooral vrouwen de geur erg lekker zullen vinden. “ Het is een avant-gardistische geur met natuurlijke ingrediënten die samen een explosieve en verleidelijke combinatie zijn van technisch hoogstaande en luxueuze moleculen.”

 

Als het parfum een “cocktailshaker” is van party ingrediënten, dan is de verpakking een verwijzing naar de gastenlijst van V.I.P. feesten met als uitnodigende vraag:” Are you on the list?”. En die kan natuurlijk alleen bevestigend worden beantwoordt door het dragen van de geur zelf. Ondanks dat ik zelf geen party ganger ben spreekt de zoet-fruitige geur me gelijk zeer aan. Een goede eerste indruk van o.a. zwoele passievrucht en exotisch fris limoen. Een belangrijk criterium voor een goede parfum vind ik dat een geur lang blijft hangen en niet snel vervliegt. Iets waaraan 212 V.I.P. MEN zeker aan voldoet. Met name na langere tijd komt het scherp frisse mint ingrediënt goed tot zijn recht. De zoete begintoon is dan inmiddels wel vervlogen. Zelfs na een paar uur vind ik de geur nog verslavend lekker ruiken. De rechthoekige zilverkleurige flacon ( met magnetische dop) is volgens Carolina geïnspireerd op de iconische skyline van New York met haar sobere en elegante wolkenkrabbers. Als modellen in de campagne is gekozen voor het Spaanse topmodel Jon Kortajarena en de Russische Natasja Vojnovic. Sommige critici menen ( niet geheel onterecht overigens) dat de geur 212 V.I.P MEN erg veel gelijkenis vertoond met het zeer succesvolle One Million van Paco Rabbane. Overigens behoren (ironisch genoeg) zowel Carolina Herrera als Paco Rabanne beide toe aan de Spaanse parfum- en cosmeticagigant Puig. Waarbij de lancering van 212 V.I.P. MEN sterk heeft bijgedragen aan de hoge omzetcijfers van Puig over 2011.