ABERCROMBIE & FITCH FIRST INSTINCT

 

Mijn eerste kennismaking met het Amerikaanse kledingmerk Abercrombie & Fitch was een paar jaar geleden bij de opening van hun allereerste winkel in Parijs. De ingang bevindt zich aan de achterkant van de winkel aan de Avenue des Champs-Élysées, waar al een lange rij van ongeduldige fans aan het wachten waren om naar binnen te kunnen. Eenmaal binnen waande men zich in een soort van club met harde muziek, gedempte verlichting en veel “over the top” happy dansend personeel. Waarbij je bedwelmd werd door het parfum Fierce. De in 2002 uitgebrachte eerste herengeur van Abercrombie & Fitch.

 

 

Nu presenteert A&F met trots hun nieuwe mannenparfum “First Instinct”. Volgens het persbericht is deze geur geïnspireerd door dat allereerste moment van aantrekkingskracht, wanneer de werelden van 2 mensen met elkaar in aanraking komen en de vonk overspringt. First Instinct is de interpretatie van die eerste, spannende blik en het gevoel van die klik. “ Ik wilde een modern parfum samenstellen met een balans tussen de verfrissende elementen van een fougère en oriëntaalse warmte. Alle geurnoten samen creëren een parfum met wereldwijde aantrekkingskracht voor de Abercrombie & Fitch man en anderen”, aldus de parfumeur Phillippe Romano.

 

 

Wat mij gelijk aan de geur opvalt, is dat First Instinct niet super mannelijk/macho ruikt. Oftewel veilig citrus of té kruidig waar veel andere herengeuren wel aan voldoen. Maar de eerste kennismaking is juist opvallend zacht en semi zoet; verkregen door de basis van musk en rauwe amber. Dit had ik niet verwacht gezien de macho uitstraling van A&F. Ook ruik je vluchtig de toets van Kiwano meloen bij de opening van de geur. Maar wat uiteindelijk het langste blijft hangen aan deze geur zijn de vioolblaadjes die diepte geven. First Instinct is absoluut sensueel en sexy aantrekkelijk zoals in het persbericht valt te lezen. En zeker niet bedoelt voor de super macho “American” man. De robuuste glazen rechthoekige flacon heeft een voelbaar golfpatroon waardoor ze prettig in de hand ligt. Met aan de zijkant een metaalkleurige label die tevens terugkomt aan de zijkant van de donkerbruine verpakking.

 

 

Het meest opvallende aan de bijbehorende campagnefoto is toch wel het ontbreken van mannelijk bloot; wat absoluut altijd hét karakteristieke handelsmerk van A&F is. Preek op hun herengeur Fierce nog het mannelijk torso, op deze flacon ontbreekt dat volledig. Op de campagnefoto dragen zelfs de beide modellen een T-shirt. Een hint van mannelijk bloot is miniem te zien in de bijbehorende commercial. Kennelijk wil A&F het imago van teveel naakt van zich afschudden, want bloot staat anno nu niet meer garant voor stijgende verkoopcijfers.

 

 

De laatste jaren heeft Abercrombie & Fitch veel kritiek over zich heen gekregen en heeft als gevolg hiervan ingrijpende maatregelen genomen: meer openheid en transparantie in hun winkels, grotere kledingmaten en exit deurbeleid. Daarnaast is A&F hard bezig om zichzelf weer in de modemarkt te herpositioneren na tegenvallende verkoopcijfers. Want voor het 14e kwartaal op rij heeft A&F haar omzet zien dalen. Mede veroorzaakt door de concurrentie van andere fast fashion retailers zoals H&M en Zara. A&F werkt momenteel hard een re-branding van het label en het eerste daarbij behorende nieuwe prototype winkel zal begin 2017 worden geopend in Ohio. Met een nieuwe winkelesthetiek en merchandise; met collecties die beter aansluiten op de wensen van de klanten.