ADIDAS ORIGINALS BY JEREMY SCOTT

 

Al sinds 2008 werkt de Amerikaanse “pop-fashion” ontwerper Jeremy Scott voor Adidas waarvoor hij spectaculaire sneakers ontwerpt. Zo zijn er de opvallende Adidas Originals JS Wings 2.0. sneakers met uitstaande lederen vleugels aan de zijkant van de sneakers of pluche teddy bear sneakers. Naast zijn eigen modelabel onder eigen naam is Jeremy Scott ook sinds 2013 als creative director uiterst succesvol voor het Italiaanse modelabel Moschino. Ook voor dit label heeft Scott zijn allereerste uniseks geur ontworpen: Moschino Toy. En nu met zijn allereerste uniseks geur “Jeremy Scott for Adidas Originals” zet Scott (op een humoristische manier) echter de mannelijke en vrouwelijke eigenschappen tegenover elkaar.

 

 

“ Ik ben bij Adidas begonnen omdat ik van mijn iconische sneaker een flacon wilde creëren en zelf de geur wilde maken. Het was best moeilijk om een geur te creëren die uniek is en waar echt iets van mijn persoonlijkheid in verwerkt was.”, aldus Jeremy Scott. “ Toen ik eenmaal het groene licht kreeg om aan de geur te werken wilde ik echt iets creëren dat van mij afkomstig is. Wat best nog wel moeilijk is want mijn talenten liggen meer bij het visuele aspect en niet echt bij het olfactorisch vermogen. Dit is voor mij dan ook echt een leerproces geweest.” Als uitgangspunt voor de parfumeurs Maurice Roucel en Philippe Roques gaf Scott als trefwoorden mee dat de geur moest ruiken naar “ fris gewassen witte handdoeken of wapperende kleding aan een waslijn op een zomerse dag”. Uiteindelijk kwam het proces voor Jeremy Scott vrij zelfstandig op gang. “ Zowel mannen als vrouwen reageren positief op deze geur als ik hem draag. En dat deed mij beseffen dat deze geur uniseks is. Zoals veel van mijn ontwerpen ook niet specifiek voor het mannelijke of vrouwelijke geslacht zijn. Er zijn in de mode steeds minder grenzen tussen wat mannelijk of vrouwelijk is, dus eigenlijk weerspiegelt deze geur wat ik ook al in de mode doe.”

 

 

Ook qua ingrediënten is er gekozen voor een mix van vrouwelijke en mannelijke. Om de geur te kunnen ruiken verwijder je de glazen vleugels van de flacon. De geur opent sterk pop-achtig zoet met een hoog bubblegum gehalte. Dat zijn duidelijk de vrouwelijke rozen die je ruikt. Lekker! Naarmate de geur zich ontwikkelt komt de citrus van de bergamot lichtjes naar voren waardoor het zoete geleidelijk wat afzwakt. Daardoor wordt de geur interessanter en meer uniseks door de aanwezige (mannelijke) witte peper en kasjmier hout. Toch blijft de geur licht zoetjes hangen waardoor je als man hier wel van moet houden. Ik zeer zeker! Want deze “gevleugelde geur” ontstijgt overduidelijk de minder beduidende sportgeuren van bekende sportlabels.

 

Als een speelse verwijzing naar de iconische “Jeremy Scott Wings” high-top sneakers uit de Adidas Originals collectie, heeft de uiterst opvallende flacon de vorm van een kristallen gevleugelde sneaker. Maar het kan worden gezien als een hommage aan de gevleugelde voeten van de Griekse god Hermes; god van de handel en verkeer. Alleen al voor de humoristische flacon zou je deze geur al willen aanschaffen. “ De sneakers zijn zo iconisch dat ik er een glazen versie van wilde maken. Dus als de flacon leeg is kan je het nog steeds als een object bewaren.” Als verpakking voor de gevleugelde sneakerflacon is gekozen voor een surrealistische schoenendoos die je herkent aan de bekende 3 Adidas strepen voorzien van een magneetsluiting.

 

De zwart-wit campagnefoto van Jeremy Scott is geschoten door het beroemde Nederlandse fotoduo Inez van Lamsweerde & Vinoodh Matadin. Dit parfum is een echte collectors item want er zijn wereldwijd maar 10.000 flacons uitgebracht. Bronnen binnen de parfumindustrie verwachten dat Adidas Originals by Jeremy Scott wereldwijd in het eerste jaar zo’n 1 miljoen dollar zal gaan opbrengen.