BALMAIN HOMME

 

Voor menig statig Frans modehuis is het zaak om anno 2015 niet te verstoffen maar om juist met de tijd mee te gaan. Zo ook het Franse haute couture modehuis Balmain; opgericht door Pierre Balmain die zijn eerste collectie toonde in 1945. Vele jaren later was het de Franse ontwerper Christophe Decarnin die van 2005 tot 2011 Balmain grondig moderniseerde en het weer hot maakte met zijn flashy kleding en bijbehorende waanzinnig dure prijzen. Toch werd hij in 2011 vervangen door de Franse ontwerper Olivier Rousteng die nu de creatieve scepter bij Balmain zwaait. Om Balmain ook bekend te maken bij een jongere generatie zal Rousteng een Balmain collectie gaan maken voor H&M die vanaf 5 november wereldwijd verkrijgbaar zal zijn. “ Ik wil mijn generatie aanspreken en laten zien wat mijn doel is als ontwerper. H&M geeft mij de unieke kans om iedereen kennis te laten maken met de wereld van Balmain”, aldus Rousteng.

 

 

Een andere manier om bekend te raken onder een groot publiek is door het uitbrengen van parfums. En met de nieuwe mannengeur BALMAIN HOMME kan ook een jongere generatie van mannen nu kennismaken met Balmain. “ Met behoud van de ziel van Balmain probeer ik dit modehuis te moderniseren en er een internationaal merk van te maken.”, aldus Rousteng “ Met de creatie van deze eerste mannengeur wilde ik dat het een belichaming zou zijn van de kracht van de kleding. Hiervoor heb ik de militaire epauletten en de gestructureerde vorm. Het diepblauwe glazen flacondesign lijkt op een getailleerde Balmain jasje en de adelaar op de dop belichaamt de krijgsman. Het is een geur geworden met persoonlijkheid, kracht, mannelijkheid, frisheid en is tevens fragiel tegelijk. Balmain vertegenwoordigt een wereld van verleiding, aantrekkingskracht en spanning. Met de wil om vooruit te gaan en niet achterom te kijken.”

 

 

Zoals verwacht ruikt BALMAIN HOMME (gelukkig) geheel anders dan de typische mannengeuren. Gedurfder en minder veilig. Maar daardoor wel spannender! Bij de opening ruik je verschillende emoties: energiek, fris, sensueel. Verkregen door de mix van saffraan, bergamot en nootmuskaat. Lekker droog-zoet-sensueel. In de verste verte doet het me enigszins aan LE MALE van Gaultier denken, maar dan zoeter. Laat de geur lang op je inwerken en ervaar hoe na verloop van tijd BALMAIN HOMME zich ontwikkeld als een sensuele warme geur; met de zoetheid van tonkabonen. Eindigend met een knisperend slotakkoord van bloemige vioolblaadjes. Aangenaam mild en uiterst verleidelijk… en zeker niet té zwaar overheersend. Doordat BALMAIN HOMME geen traditionele geur is zal niet iedere man deze geur kunnen waarderen. Maar ik zie het als een geweldige verrijking van het huidige aanbod voor mannen. Een absolute topgeur!!

 

 

Als modellen voor de BALMAIN HOMME campagne is gekozen voor het Hongaarse model Eniko Mihalik en het 21-jarige Britse model Edward Wilding. De campagnefoto is geschoten bij het Place des Petits Pères in Parijs. “ De flacon is erg mannelijk, het heeft een vintage style met militaristische details. Nogal verbazingwekkend”, aldus  Eniko Mihalik. “ Ik ben echt trots om het gezicht te zijn van deze nieuwe Balmain herengeur. De geur zelf vind ik fris, mannelijk, uniek, origineel en elegant maar tegelijkertijd ook casual. Ik vind dat Balmain echt knalt!” aldus Edward Wilding.