BURBERRY BRIT RHYTHM

 

Met de lancering van Brit Rhythm stapt het 158 jaar oude Burberry duidelijk uit haar chique comfort zone. Het is tevens de eerste geur die in eigen beheer is ontwikkeld want Burberry eindigde in 2012 haar licentieovereenkomst met InterParfums. Brit Rhythm is een swingende geur die geïnspireerd is op muziek. Volgens Burberry’s hoofdontwerper en directeur Christopher Bailey is de geur sexy en provocerend. “ Brit Rhythm is geïnspireerd door het enthousiasme van de adrenaline van live muziek en de energie van het publiek.”

 

 

Maar liefst 3 parfumeurs zijn verantwoordelijk voor de totstandkoming van deze geur. Dezelfde trio die ook “ La Vie est Belle” van Lancôme hebben gecreëerd. Brit Rhythm bevat geen enkele bloem als ingrediënten. Maar wel o.a. kruidige kardemom, zwart leder, cederhout en wierrook. “ We wilden de atmosfeer van een optreden in een geur doen vertalen.”, aldus Bailey. “ Het gevoel van totaal ontspannen zijn maar tegelijkertijd ook totaal vol energie. Want muziek is een integraal onderdeel geworden van wat we doen. Het is deel van ons D.N.A. Iets wat we bij Burberry als concept nog niet eerder in een geur hebben gebruikt. Wat ik geprobeerd heb is om de geur de energie van muziek mee te geven, in plaats van om de geur in een specifiek genre te plaatsen. Het gaat bij om het optreden, de adrenaline vlak voor het optreden en het wachten tot de band opkomt.”

 

 

En hoe ruikt Brit Rhythm dan eigenlijk wel niet? De geur opent fris (door het basilicum verveina) en vrij onopvallend. Niet sterk of overdonderend. Naar mate de tijd verstrekt wordt de geur dieper en intenser qua geur. Bedwelmend door de patchouli en warme tonka bonen. Het is wel een warme/zwoele geur maar niet specifiek swingend of juist sexy. Daarvoor is ze té gematigd en ietwat veilig…en uiteindelijk blijft de geur zacht. Een ander ingrediënt is zwart leder. “ Ik denk dat jongens graag een rockster willen zijn. En ik hou van het idee dat je er 1 kan zijn door simpelweg een lederen jacket aan te trekken.”, aldus Bailey. Het is ook een prima geur voor mannen die geen rockster ambities najagen. Het geribbelde Burberry ruitmotief van de zware glazen flacon komt terug als reliëf op de zwarte verpakking. Op de achterkant van de verpakking is de vorm van de flacon in zilverkleur nogmaals afgebeeld.

 

 

Ook voor de promotie van deze mannengeur organiseerde Burberry geen gewone reclamecampagne maar 3 muziekevenementen op onverwachte plekken in Londen, New York en Singapore. Voor de bijbehorende commercial is de Britse George Barnett (drummer van de band “ These New Puritans”) hét gezicht van Brit Rhythm. Met in zijn nek een zwarte tatoeage van de Rhythm flacon. Eerder was George ook al catwalkmodel voor o.a. Prada, Dior Homme en Yves Saint Laurent. En inmiddels heeft Brit Rhythm al een prijs gewonnen voor beste “International Prestige Male” geur bij de FiFi 2013 Arabia Awards Fragrance. Niet geheel verbazingwekkend aangezien de geur toch iets Oosters qua geurbeleving over zich heeft.