CK2 CALVIN KLEIN

 

Als er 1 geur is die de sfeer van de jaren’90 generatie bepaalde dan is het wel CK One van Calvin Klein. Destijds de absolute musthave geur voor zowel mannen als vrouwen. Deze allereerste uniseks geur van Calvin Klein werd gelanceerd in 1994 en werd een wereldwijd fenomeen. Het was het beste verkochte parfum in de V.S. en alleen al in Nederland bracht de geur destijds in 1 jaar 500 miljoen gulden op. En in 2014 gebruikten nog steeds zo’n 108 miljoen Britse consumenten de CK One geur. “ CK One heeft sinds de lancering in 1994 de status van een iconisch, wereldwijd merk behouden,” aldus Catherine Walsh van Coty Prestige Fragrances. Anno 2016 wil Calvin Klein hetzelfde succes behalen met de lancering van CK2; de ‘gendervrije’ geur voor iedereen.

 

 

21 jaar na de baanbrekende lancering van CK One komt Calvin Klein nu met hun tweede unisex geur CK2. Duidelijk gericht op de jonge consument. “ De lancering van CK2 vertegenwoordigt een uitbreiding van onze overal merkstrategie om de jonge consument te bereiken middels een moderne en authentieke reclame aanpak. CK2 is een gendervrije geur die de eindeloze mogelijkheden viert van moderne connecties tussen 2 mensen. We richten ons op een nieuwe generatie middels de geur, verpakking en creatieve campagne,” aldus Melisa Goldie, Chief Marketing Officer van Calvin Klein Inc.

 

 

De lancering van CK2 komt op het moment waarin de scheidingslijnen tussen wat mannelijk of vrouwelijk is steeds meer vervagen en vloeiender in elkaar overlopen. “Genderless” is dan ook het nieuwe woord daarvoor. “ CK2 is de nieuwe generatie van CK One. Deze generatie strijdt niet langer meer voor vrijheid. In sommige landen is het nu al mogelijk om voor gendervrij te kiezen in je paspoort. Deze jonge generatie is opgegroeid met homo rechten en meer gelijkheid. Voor hen gaat het allemaal om samenzijn, connectiviteit en een geweldige tijd hebben,” aldus Markus Strauss van Coty; de beauty onderneming die Calvin Klein in haar portfolio heeft. CK2 belichaamt de diversiteit aan connecties tussen 2 mensen, 2 individuen, gedefinieerd door wie ze zijn, niet door wat ze zijn. CK2 is een “gender free” geur voor een man of vrouw. Zonder vooroordelen en dus geschikt voor iedereen.

 

 

CK2 is ontwikkeld door de parfumeur Pascal Gaurin in samenwerking met Ann Gottlieb. Als een zachte geurnevel opent CK2 uiterst licht fris met een 2-voudige mix van mandarijnen en viooltjesbladeren die gelijk de boventoon voeren. Zeer licht qua compositie. Het niet eerder gebruikte component wasabi (een scherpe specerij uit de Japanse keuken) komt pas veel later naar boven en maakt CK2 minder fruitig maar ietwat warmer. Versterkt door o.a. sandelhout en vetiver. Maar alles blijft uiterst marginaal ruikbaar gedurende een korte tijd en dat is toch wel erg jammer. Of deze geur net zo’n sensatie zal veroorzaken als CK One betwijfel ik. Het riskante bij een uniseksgeur is vaak dat het niet te kruidig of te zoet kan zijn om zo beide seksen aan te spreken. Je zult dus een compromis moeten sluiten. Ik kan mij helaas niet geheel in deze geur vinden, maar misschien behoor ik wel niet tot de generatie waar deze geur zich op richt.

 

 

Hoewel ik niet bijster enthousiast over de geur ben is de transparante glazen flacon wel een schitterend hightech object geworden. Qua design een absoluut unicum in de parfumwereld. Het krasvrije materiaal is speciaal ontworpen door DuPont Packaging en heeft een hoge glans. De transparante ellipsvormige CK2 flacon kan zowel rechtop als ondersteboven in de transparante houder worden geplaatst. Zelfs de geur is transparant. Schitterend! De bijbehorende reclame campagne is bedoeld om de diversiteit van de verbindingen van mensen te vieren. Waarbij de visual 4 verhalen verteld van de aantrekkingskracht tussen 2 mensen. “ Het gaat om 2 individuen bepaald door wie ze zijn, niet wat ze zijn. Dit is een sekse vrije geur zonder vooroordelen. Om zich te verenigen en het creëren van een ervaring die bij elkaar in de liefde, lust en vriendschap kunnen worden gedeeld,” aldus de vicepresident van de wereldwijde marketing voor Calvin Klein Parfums.

 

 

Bronnen binnen de parfumindustrie verwachten dat CK2 in het eerste jaar wereldwijd zo’n slordige 60 miljoen dollar zal gaan opbrengen.