COACH FOR MEN

 

Het Amerikaanse merk COACH zal niet gelijk bij iedereen bekend voorkomen. Toch is dit all-American lifestyle merk een waar begrip in haar eigen thuisland. Opgericht in 1941 in New York City als een lederwarenmerk voor mannen maar inmiddels uitgegroeid tot een allround modehuis met diverse collecties. Daar zorgt de creative director Stuart Vevers voor die in 2013 in dienst trad bij Coach. Met de lancering van de duurdere ready to wear lijn: COACH 1941 heeft Vevers een nieuwe energie in het merk geblazen. Waarbij Coach nu ook haar tweede parfum voor mannen heeft gelanceerd: COACH FOR MEN. Eerder verscheen in 2009 de allereerste Coach geur voor mannen onder exact dezelfde naam.

 

 

Coach zelf omschrijft dit parfum als “een nieuw parfum voor de Amerikaanse dromer. Een parfum geïnspireerd op buitenbeentjes en rebellen. Voor de avontuurlijke risiconemer in het bezit van een rebels hart met een vleugje romantiek. Zelfverzekerd. Creatief. Cool.” Ik vraag mij dan altijd af hoe een parfum hierbij ruikt. Coach For Men opent overduidelijk lichtfris en groen; door de topnoten van bergamot, groene hashipeer en kunquat (een klein citrusvruchtje). Niet bijzonder spannend maar aangenaam veilig. Met een opkomende zoete hint van geranium. Ik heb Coach for Men echt een aantal keer getest maar meer dan dit wordt het helaas niet, want daarna vervliegt dit parfum zo snel dat ik echt moeite moet doen om nog te kunnen herleiden wat er uiteindelijk blijft hangen. Ik zie dit als een gemiste kans. Temeer het 8 jaar geleden is dat Coach debuteerde met hun allereerste mannenparfum. Coach For Men komt in een glazen degradée flacon met het Coach koets logo gegraveerd.

 

 

Als gezicht voor dit parfum heeft Coach gekozen voor de 39-jarige acteur James Franco vanwege zijn harmonieuze dualiteiten. “Franco belichaamt de creativiteit, vertrouwen, nieuwsgierigheid en aangeboren stijl van de Coach man. Hij heeft een ruige toch verfijnde gevoeligheid. Franco is moedig maar toch ook bedachtzaam en geaard.” Volgens Vevers is James Franco de typische coole Coach man. “ Hij is knap en een beetje gevaarlijk. En hij is bedachtzaam, uitdagend, energiek. Hij vertegenwoordigt zoveel referenties die ik bij Coach heb gebruikt. Referenties van de Amerikaanse stijl die mondiaal zijn.” De campagnefoto is geschoten door de wereldberoemde fotograaf Steven Meisel.  

 

 

Voor James Franco is het niet de eerste keer dat hij het gezicht is van een parfum. in 2013 was hij al het boegbeeld voor de Gucci Made to Measure fragrance. Maar nu dus voor Coach. “Creativiteit is de manier waarop ik betrokken ben bij het leven. Het is de manier waarop ik met andere mensen communiceer en wat ik werkelijk betekenisvol vind in het leven. Ik vond het erg leuk om met Stuart Vevers samen te werken. Er zijn veel Coach referenties te vinden in Stuart zijn ontwerpen maar met een toegevoegde twist. En die manier van werken pas ook ik toe in mijn creatieve werk.”