DUNHILL ICON ABSOLUTE

 

Het iconische Engelse label Dunhill is in 1893 opgericht nadat Alfred Dunhill de zaak van zijn vader erfde. Inmiddels is Dunhill uitgegroeid tot een wereldwijde luxelabel die gespecialiseerd is in herenkleding, luxe goederen en accessoires. De allereerste herengeur “Dunhill for Men” werd in 1934 gelanceerd. Sinds 1978 heeft Dunhill 22 geuren uitgebracht voor zowel mannen als voor vrouwen. In 2015 werd met zeer groot succes Dunhill ICON gelanceerd. Nu wordt daar een nieuwe variant aan toegevoegd: DUNHILL ICON ABSOLUTE.

 

 

Evenals bij Dunhill Icon is ook Icon Absolute gecreëerd door de meester parfumeur Carlos Benaim. Andere parfums van zijn hand zijn o.a. Polo van Ralph Lauren, Eternity van Calvin Klein en L’Homme Libre van Y.S.L. In samenspraak met Dunhill’s creative director John Ray is Icon Absolute tot stand gekomen. “ John Ray weet duidelijk wat hij wil. Dat wordt duidelijk weerspiegeld in dit parfum. John gebruikt veel parfum in “laagjes”. Hij gebruikt vetiver – leder – en lavendel parfums. Waarop hij tegen mij zei “ kijk maar wat je daarmee kan”. Dat zijn allemaal klassieke ingrediënten voor mannen parfums. Op mijn eigen creatieve manier heb dat ik in Icon Absolute verwerkt. Dat was de leidraad voor mij om dit parfum te creëren. Daarnaast kreeg ik van Dunhill de volledige creatieve vrijheid om dat doel te bereiken”, aldus Benaim.

 

 

Het uiteindelijke resultaat is een parfum met de allerbeste ingrediënten die alle Dunhill waarden bezit. “ Om Dunhill’s tijdloze karakter en luxe erfenis te vertalen heb ik klassieke en nobele ingrediënten gebruikt zoals vetiver (= aromatische grassoort) en neroli (= oranjebloesem). In plaats van het typische verbrande leder heb ik gekozen voor ledersoorten die creatiever zijn en meer naar suède neigen. Zo kwam ik uit op het orris akkoord dat eigenlijk geen leder is maar er wel naar ruikt”. Orris is de wortel van de irisbloem. Door het langdurig proces om de essentiële olie ervan te winnen is het 1 van de meest kostbare parfumingrediënten. Het orris akkoord komt overigens ook voor in de herenparfums Tom Ford Noir en Dior Homme.  

 

 

Dunhill Icon is absoluut een zeer mannelijk parfum die zich duidelijk onderscheid van andere herengeuren. Een mix van “rokerig en verbrand” is wat ik gelijk ruik bij de eerste kennismaking. Alsof ik een donkere ruimte betreed waar alleen mannen mogen komen die op lederen Chesterfield banken hun sigaren roken. Je ruikt overduidelijk de tabaksbladeren en Toscaans leder die Icon zwaar en robuust doet overkomen. Het aardse karakter van Icon wordt versterkt door het toegevoegde rokerige agarhout. Diep is het woord dat het beste hierbij past; dit is geen vluchtig zacht parfum. Maar Dunhill Icon is toch ook niet té overheersend zwaar. Evenals als een goede whisky die je moet leren waarderen, zo ook zal Dunhill Icon de tijd nodig hebben om te wennen aan je olfatorische zintuigen. Dit parfum is voor de man die al wat verder is qua parfumbeleving.

 

 

Maar waar staat de naam Absolute eigenlijk voor? Een absolute parfum lijkt op een etherische olie maar het verschil ligt in de extractie proces, waarbij gebruik wordt gemaakt van een oplosmiddel zoals hexaan of ethanol. Absolute bevatten hoog geconcentreerde extracten van bloemen en planten. Een absolute parfum bevat meer van het aromatische detail van het originele ingrediënt waardoor de geur dichterbij de natuurlijke bron/oorsprong komt. Hierdoor is het parfum superieur qua kwaliteit. Dus als je van sterkere geuren houdt dan is een absolute parfum geschikt voor jou.

 

 

" Icon is de perfecte expressie van natuurlijk raffinement. Een vertaling van het luxueuze en klassieke erfenis van het huis Dunhill. Met een moderne touch. De man die Icon draagt is een mannelijke en sophisticated type gentleman", aldus parfumeur Carlos Benaim. Als model voor het parfum is gekozen voor de 36-jarige Britse acteur en model Andrew Cooper.

 

 

De robuuste goudkleurige flacon is ontworpen door de Zuid-Afrikaanse designer Mark Eisen. De super zware cilindervormige glazen flacon is geïnspireerd op het rijke Britse motorsporterfgoed van Alfred Dunhill. Het karakteristieke geguillocheerde ribbelmotief op de flacon is een decoratieve techniek waarbij een repetitief patroon in een onderliggend materiaal wordt gegraveerd. “ Een parfumflacon moet allereerst een geweldig object zijn. Die een mix is van functioneel en decoratief. Mijn droom is om een tijdloze flacon te ontwerpen. Die een perfecte mix uitstraalt van geschiedenis, moderniteit en smaak. Het moet het DNA vertegenwoordigen van het merk. Een flacon, zoals alle uit de Dunhill collectie, moet aanspreken en over 100 jaar nog steeds relevant zijn”, aldus Eisen.