EAU DE GAGA

 

Als popartiest tel je niet meer mee als je je enkel op de muziek richt. Je moet minstens je eigen kledinglijn hebben, het gezicht zijn van een bepaald product of merk en je eigen parfumlijn hebben. Lady Gaga heeft (nog) niet haar eigen kledinglijn maar is wel het gezicht geweest van het Italiaanse modehuis Versace en heeft sinds 2012 haar eigen succesvolle parfumlijn op de markt. Haar allereerste parfum “Lady Gaga Fame” is een zwart eau de parfum dat bij het contact met de lucht transparant wordt. Een innovatief parfum die wereldwijd talloze prijzen in de wacht wist te slepen. Met haar nieuwe parfum “Eau de Gaga” nodigt Lady Gaga zowel vrouwen als ook mannen uit om zich in haar nieuwe geur te hullen.

 

 

Het uitbrengen van een uniseks geur is zelfs voor een popartiest als Lady Gaga geen unicum. Want eerder dit jaar bracht ook Pharrell Williams een uniseks geur op de markt onder de naam Girl. Eau de Gaga vertegenwoordigt de toekomst van een geur zonder grenzen; geschikt voor zowel vrouwen als voor mannen. De geur wordt omschreven als “gevaarlijk gewaagd”. Eau de Gaga is opgebouwd rondom het hart van een witte viool; een bloem met een magische aantrekkingskracht op mannen en vrouwen. Eau de Gaga lijkt qua geuropbouw een spel tussen mannelijk en vrouwelijk; niet te zoet, niet te kruidig maar mooi in balans. De geur opent met een frisse limoennoot (niet té scherp) en gaat dan langzaam over naar de bloemnoot van witte viool. Een interessante combinatie van fris/zoet Eau de Gaga is zeker geen zware geur maar neigt eerder naar discreet fris; niet specifiek mannelijk of vrouwelijk. Duidelijk uniseks dus. Naarmate de geur afzwakt komt het subtiele hout-accent meer naar voren en krijgt deze meer de overhand. Maar de geur krijgt niet de kans om zich volledig te ontwikkelen omdat de intensiteit van deze geur toch wel erg snel vervliegt. En dat is tevens het minpunt van deze geur. Jammer!

 

 

Qua design verpakking heeft Lady Gaga wellicht iets teveel naar Chanel gekeken want de bordeauxrode kleur en zwart lijnenspel van Eau de Gaga lijkt verdacht veel op die van de  mannengeur Antaeus van Chanel. En zelfs de mooie zwart glimmende Eau de Gaga flacon heeft qua belijning iets weg van de klassieke kristallen Chanel flacons. “ Ik wilde dat de verpakking er tijdloos, elegant en luxe uit zou zien. Iets dat voor altijd mee zou gaan.”, aldus Lady Gaga. Het zilveren naamplaatje met daarop het nummer 001 is een verwijzing dat dit het begin is van een hele collectie Eau de Gaga geuren. “ Dit is slechts Eau de Gaga no.1.” Er zullen dus in de toekomst meerdere versies gaan volgen. Eau de Gaga komt als een eau de parfum (dit is sterker en geconcentreerder dan een eau de toilette) en in een shower gel en body lotion. De laatste 2 producten ruiken subtiel naar het parfum en zijn daardoor ook prima geschikt voor mannen.

 

 

De verschillende campagnefoto’s (geschoten door de bekende fotograaf Steven Klein) hebben als gemeenschappelijk thema dat een uiterst stijlvolle! Lady Gaga wordt omringd door verschillende halfnaakte mannen. Ook regisseerde Klein de zwart-wit commercial waarin een zwoel kijkende Lady Gaga in allerlei ongemakkelijke poses verstrengeld ligt tussen dezelfde halfnaakte mannen. Hiermee draagt ze de boodschap uit dat deze geur door beide seksen kan worden gebruikt. Voilá.