EAU DE NUIT GIORGIO ARMANI

 

De tijd is nu rijp waarin succes nummers van vroeger weer van stal worden gehaald en gerestyled naar hedendaagse (smaak) maatstaven. Merken grijpen steeds vaker terug naar eerder uitgebrachte succesparfums die in de loop der tijd klassiekers zijn gaan worden en zodoende in waarde en aanzien zijn gaan stijgen. Het was in 1984 dat Giorgio Armani zijn allereerste mannengeur lanceerde: “ Eau pour Homme”. Om de herlancering van het originele Eau Pour Homme anno 2013 te complementeren is er nu de nieuwe variant: Eau de Nuit. Een afspiegeling van het origineel maar dan in een nieuwe verpakking en flacon met bijbehorende zwart-wit campagne.

 

 

Het lijkt een trend om zwart zowel als woord en kleur in de parfumwereld te introduceren. Voorbeelden hiervan zijn o.a.: Coco Noir van Chanel, Ambre Noir van Yves Rocher en Tom Ford Noir. Zwart voor alles; nachtelijk en mannelijk. Eau de Nuit is een visie op stijl, een mengeling van eenvoud, zuiverheid en elegantie. Volgens Armani is Eau de Nuit “ Een concentraat van elegantie dat verwijst naar het magische moment waarop de dag overgaat in de nacht.” De neus van deze geur is Marie Salamagne van het Zwitserse huis Firmenich; 1 van de grootste producenten in de parfumwereld. Ze werkte ruim 1 jaar aan de compositie ervan. “ Armani had mij gevraagd om een parfum te creëren voor de avond; zoals een smoking.”, aldus Salamagne. “ Eau de Nuit is een nachtversie van Eau pour Homme, een zeer mysterieuze en sensuele geur ontworpen voor de verfijnde man die iets verleidelijks wilt. Deze geur komt voort uit de overweging van hoe mannelijkheid zich evolueert. Een geur is niet langer een simpel accessoire maar wordt behandeld als een jurk; draag het gewoon om te bevestigen wat je wilt zijn.”

 

 

Het parfum zelf wordt omschreven als een reis naar de Milanese nachten, naar het moment tussen schemering en dageraad. Laat deze donkere en opulente geur de tijd nemen om zich op je huid te ontplooien zodat de rijke compositie van o.a. bergamot, roze peper en kardemom ( de zaden van deze plant hebben een zoete/scherpe geur) vrijkomt. De geur ontwikkelt zich aangenaam zoet; maar niet bubblegum suikerzoet maar eerder Oosters mysterieus zoet. De combinatie van nootmuskaat, irisbloemen en heliotroop ( de bloemen van deze plant hebben een zoete, vanilleachtige geur) zorgt voor de rijke zwoele geur die toch koeltjes aan de oppervlakte blijft zonder dat ze schreeuwerig of opdringerig wordt. Gedistingeerd sensueel. Na verloop van tijd komt de warmte van amber en tonkaboon meer aan de oppervlakte. Ik ben verkocht! Deze zoete Eau de Nuit is de perfecte tegenhanger van de veel frissere en citrusachtige Eau pour Homme.

 

 

Voor Giorgio Armani geen bekende topmodellen of Hollywood acteurs als gezichten voor zijn reclamecampagnes. Hij doet het liever subtieler door de Britse violist Charlie Siem en de Italiaanse fotograaf Francesco Carrozzini als modellen in te huren als dé gezichten voor Eau de Nuit. De bijbehorende klassieke zwart-wit portretten campagnefoto’s zijn geschoten door het internationale bekende Nederlandse fotograafduo Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin. De flacon van Eau de Nuit heeft dezelfde lijnen als de flacon van Eau pour Homme maar is nu uitgevoerd in glad zwart glas. Als ware het een elegante zwarte Armani smoking. Waarbij de zwarte ribbels onderaan de flacon nu vervangen zijn door zilver metaal.

 

 

De Britse Charlie Siem werd in Londen geboren in 1986. Op driejarige leeftijd begon hij met viool spelen en toen hij acht was trad hij al voor het eerst op met het Royal Philarmonic Orchestra. Hij heeft inmiddels 2 albums gemaakt en speelt regelmatig concerten wereldwijd. Francesco Carrozzini werd in1982 inMilaan geboren. Hij is een Italiaanse fotograaf en regisseur die al op jonge leeftijd terecht kwam in de modewereld. Hij werkt regelmatig voor tijdschriften als Vanity Fair, de New Yorker en Rolling Stones. Daarnaast maakt hij ook films en kortfilms.