EROS VERSACE



Na 5 jaar afwezig te zijn geweest op de markt voor herenparfums presenteert het Italiaanse modehuis Versace haar nieuwste herengeur: Eros. Deze onsterfelijke Griekse god van de liefde ( en zoon van de godin Aphrodite) is in staat om iedereen verliefd te maken door middel van zijn pijl en boog. Donatella Versace (creative director van Versace) heeft hiervoor kennelijk een ander middel in handen; de geur zelf. “ Ik heb de nieuwe geur Eros ontworpen voor de man die zowel heldhaftig als gepassioneerd is. Eros is een geur die zowel kracht en sensualiteit uitbeeldt en onderstreept. Eros staat voor de ware DNA van het label Versace.”

 

 

Voor Gianni Versace zelf was de Griekse mythologie altijd al een enorme en rijke inspiratiebron voor zijn mode-imperium. Zo sierde de Grieks godin Medusa ( ook wel slangenhoofd genoemd) op veel van zijn talrijke producten tezamen met een klassiek Grieks decoratiemotief. Uiteindelijk werd de Medusa hoofd het kenmerkende hoofdlogo voor Versace want volgens Gianni was Medusa de ultieme belichaming van schoonheid, kunst en filosofie. Diezelfde Medusa en Grieks decoratiemotief zijn nu prominent als reliëf aanwezig op de turqouise kleurige vierkante glazen Eros flacon en op de gouden dop. “We hebben een Grieks motief en dat bracht ons naar het oude Griekenland met haar antiquiteiten en mythologie, terwijl de turquoise kleur van de flacon een verwijzing is naar de Middellandse Zee die zowel grenst aan Griekenland als Italië. Dat is Versace!”, aldus Donatella. Parfumeur van Eros is Aurélien Giuchard van het Zwitserse Givaudan. “ Eros vertaalt de altijd aanwezige erotische spanning tussen de man en de vrouw. Het symboliseert de onoverwinnelijke kracht van verleiding.”

 

 

En hoe ruikt die verleiding dan wel niet? Goddelijk lekker? Daar zullen de meningen over verschillen. Verwacht van Versace geen subtiele geuren want dat past niet in hun filosofie en merkimage. Zoals Donatella recentelijk terug grijpt naar de jaren’80 glamourmode voor de Versace collecties, zo ook deze geur die sterk aanwezig is zoals veel mannengeuren dat destijds ook waren. Weliswaar is Eros niet mierzoet maar zoet genoeg waardoor niet iedere man zal deze geur kunnen waarderen. De geur is opgebouwd rondom mintolie, groene appels en Italiaanse citroenen. Warmte krijgt Eros door de tonkabonen ( de geur van deze zaden ruiken naar vanille, amandel en kaneel) en Venezolaanse ambroxan ( dit is de synthetische variatie op ambergris en geeft warmte en zoetheid aan parfums). Na verloop van tijd ontwikkelt de geur zich wat bloemiger en houtachtig door de geranium en cederhout ingrediënten. Dit is een typisch voorbeeld van een geur die je helemaal geweldig vindt ruiken of juist niet. Het is een gedurfde geur die ik wel kan waarderen. Voor de échte liefhebber is deze geur een ware liefdes elixer.

 

 

Voor de campagne wilde Donatella Versace een man-gladiator; iemand die vecht voor wat hij wil. “ Dit is een geur die voor de man die zijn eigen meester is. Hij is een held. Een man die opkomt voor zijn idealen en doelen.” Het model dat daar, volgens Donatella, het beste aan voldoet is de gespierde en gebronsde Amerikaanse adonis Brian Shimansky. In een typische barokprint Versace badjas houdt hij de Eros flacon stevig schuin vast. In de over-the-top reclame commercial (met een hoog gay-kitsch gehalte) loopt hij krachtig als een bovenmenselijke Romeinse gladiator langs oude Griekse standbeelden naar zijn eigen plateau alwaar hij (ontdaan van zijn badjas) met zijn pijl en boog de Eros flacon in de grijze stormachtige lucht doorboort. Als een ware gespierde krachtpatser past hij helemaal in de jaren’80-’90 modellenkeuze van wijlen Gianni Versace. De perfectie van het mannelijk lichaam met een toespeling naar de Griekse mythologie en klassieke beeldhouwkunst wat zo karakteristiek is voor de wereld van Versace.  

 

 

Insiders in de parfumindustrie verwachten dat Eros wereldwijd in het eerste jaar zo’n 100 miljoen dollar zal gaan opbrengen. Kennelijk heeft wereldwijd iedere man toch wel een innerlijke Griekse god in zich. Echter voor de Arabische markt heeft Donatella een andere speciale herengeur ontwikkeld: Versace Pour Homme Oud Noir.

 

Lees ook: http://www.beautyformen.nl/index.php/geuren/oud-noir-versace-pour-homme