ICEBERG

 

Het Italiaanse modelabel Iceberg begon in de jaren ‘70 met het creëren van modieuze sportkleding en is inmiddels uitgeroeid tot 1 van de Italiaanse mode dynastieën. Naast verschillende kledinglijnen zoals o.a. ICE JEANS ICEBERG zijn er ook eyewear- en horloge lijnen op de markt gebracht evenals een lijn van mineraalwater. En uiteraard ook een hele reeks parfums zoals: Universe Homme, Fluid Iceberg en Effusion. In dit artikel belicht ik 2 recent uitgebrachte mannengeuren van Iceberg: Eau de Iceberg Pour Homme en Burning Ice. Goede parfums voor een aantrekkelijke prijs.

 

 

Met het parfum Burning Ice speelt het merk Iceberg met haar eigen naam. Zoals een ijsberg die contrasten belichaamt en tegenstellingen. Met dit als uitgangspunt is de geur opgebouwd rond het concept van tegenstellingen zoals: vuur & ijs, vormen & schaduwen, onschuld & sensualiteit. De parfumeurs van Symrise hebben deze geur gecomponeerd. Symrise behoort tot de top 4 van grootste producenten van geur- en smaakstoffen ter wereld. Burning Ice behoort tot de Oriëntaalse fougère geurenfamilie: dit zijn parfums die gebaseerd zijn op de geur van een vochtig bos, veelal fris ruikend. Maar deze geur opent juist heerlijk sterk en krachtig, zeker niet koel en fris maar eerder warm specerijen-achtig. Het koele sorbet ingrediënt ruik je even vluchtig. Rode appel, kardemom ( deze zaden hebben een zoete, scherpe geur) en bergamot zijn de openingsnoten. Muskus, gesmolten amber, kasjmier vanille en patchoulie geven de geur body en veel warmte. Heerlijk semizoet en oriëntaals. Mooi in balans. De naam Burning Ice komt naar mijn mening niet geheel overeen met het warme karakter van deze rijke heerlijke geur. Je zou eerder een koelere scherpere geur verwachten door de naam en de fris lichtblauwe kleur van het parfum zelf. Maar dat is zeker niet het geval. Die indruk wordt ook gewekt door de rechthoekige glazen flacon met onregelmatige facetten ( alsof de inhoud erin bevroren is) en aluminium dop. Maar wellicht is dat wel de beoogde tegenstelling?

 

 

De man op wie de geur gericht is bezit een verleidelijke aantrekkingskracht van tegenstellingen. Sterk en sensueel zoals de geur zelf. Een dubbele identiteit van mannelijke kracht en brandende sensualiteit. Al die eigenschappen bezit kennelijk het Argentijnse model Mathias Chico Hernandez die het gezicht is van deze geur. In de zwart-wit commercial laat hij zijn goed gespierde lichaam zien en vormt zijn zwoele en sensuele blik een warm contrast met het koele frisse karakter van de flacon.

 

 

EAU DE ICEBERG POUR HOMME

 

Met dit parfum gaat Iceberg terug naar haar roots van 1974; het jaar waarin Giuliana Marchini het project Iceberg officieel lanceert. Eau de Iceberg pour Homme is een heerlijke frisse geur die opent met vetiver ( van de wortels van deze tropische grassoort wordt een essentiële olie gewonnen die zoet ruikt) en frisse citrus. Licht, transparant en totaal niet zwaar. Het hart van het parfum bestaat uit geranium bladeren, labdanum ( uit dit hars geproduceerd door struikgewassen wordt etherische olie gewonnen om de geur van amber te verkrijgen) en scharlei( deze kruidachtige plant verspreidt een muskusachtige geur). Dit is een echte pure lentegeur waar je vrolijk van wordt. De rechthoekige glazen flacon met zwarte dop heeft het cijfer 74 prominent op beide zijden van de flacon staan.

 

 

Het modelabel Iceberg is opgericht in 1962 door het Italiaanse echtpaar Silvio Gerani en Giuliana Marchini als onderdeel van de Gilmar Group. Ze specialiseren zich voornamelijk in knitwear waarbij ze met de oprichting van het merk Iceberg furore maakten in de internationale modewereld. In 1972 wordt Iceberg Homme gelanceerd en in 1976 werken ze samen met de Franse ontwerper Jean-Charles de Castelbajac. Hij wordt artistiek directeur van Iceberg en met zijn cartoonafbeeldingen op sweaters en T-shirts van o.a. Snoopy, Tweety en Kuifje wordt het merk razend populair.