INVICTUS PACO RABANNE

 

Sportatleten zijn de helden van vandaag. De gladiatoren van de 21e eeuw die bewonderd worden vanwege hun prestaties en uiterlijk. Paco Rabanne speelt hier slim op in door zijn nieuwe mannengeur Invictus het gevoel te geven van een kampioensgeur. De Latijnse betekenis voor God van de overwinning. Hij is het ultieme mannelijke idool; een schepping van de menselijkheid in optima forma. Want vandaag de dag is de droom van iedere man die van de overwinning. Om een kampioen te zijn. Invictus is geboren uit het verlangen op nieuwe wijze over sport te praten. Een atypische manier van het benaderen van frisheid. Invictus: adem de geur overwinning in…

 

 

De Franse parfumeur Véronique Nyberg stelde een team samen bestaande uit 3 andere parfumeurs om de geur Invictus te creëren. “ Ik wilde een sensuele frisheid creëren die nog niet bestond. Gedurfd, brutaal en toch commercieel wat niet eenvoudig is. Het is een perfecte combinatie geworden tussen bijtende frisheid en dierlijke sensualiteit.”, aldus Nyberg. “ We streefden echt naar het effect van zout op een natte huid. Waar je heel zintuiglijk van wil proeven en waaraan je wilt likken. We wilden een geur die fris is maar geen eau de cologne. Invictus heb ik opgebouwd rond 2 contrasten: fris en sexy. Citrus en laurierblad zorgen voor de sportieve frisheid. Amber gris, hout en patchouli zorgen voor de warmte, de seks. En net als alle andere Rabanne geuren wilden we ook dat deze lang aanwezig is en op de huid blijft.” Uiteindelijk is Nyberg meer dan 2 jaar bezig geweest om het eindresultaat te verkrijgen waaraan 5000 proeven aan vooraf gingen.

 

 

De geur opent gelijk fris verkwikkend waarbij de frisse fruitige grapefruitschil duidelijk de overheersende geurnoot is. Ietwat scherp in de neus en zeker levendig. Het is ook wel een warme geur door de toegevoegde amber en patchoeli. Het is een ietwat zoete geur met een frisse bite die nog lang blijft hangen. Een pluspunt! De geur wordt omschreven als verrassend maar zover zou ik niet willen gaan want daarvoor is ze toch wel té commercieel; waar overigens helemaal niks mee is. Geheel toepasselijk komt de geur in een deels glazen overwinningsbeker die ontworpen is door de ontwerper Cédric Ragot. Hoewel de trofee symbolisch staat voor kampioenen en winnaars ben ik zelf minder gecharmeerd van deze ietwat “goedkoop” aandoende flaconuitvoering. Sorry Rabanne…

 

 

Het modehuis Rabanne wilde geen model of acteur als gezicht van deze geur want ze wilden perse iemand die juist de emotie van overwinning kan overbrengen. Een authentieke sportman. Daarom is als icoon gekozen voor de 30-jarige Australische rugbyspeler Nick Younquest die als geen ander weet hoe het voelt om daadwerkelijk een winnaar te zijn. Gekozen vanwege zijn fotogeniek uiterlijk, woeste mannelijkheid en indrukwekkende spiermassa. “ Tijdens de casting was ik erg nerveus want Rabanne is een grote naam en dat maakte het juist zo beangstigend. Ik dien op een gladiator te lijken in de campagne. Dan ontkom je niet aan een ontbloot bovenlijf maar ik zie mezelf niet als een sekssymbool. Seks is iets wat tussen je oren zit.”

 

 

Deze geur moet een waardige zijspeler worden naast One Million van Rabanne die wereldwijd nog steeds 1 van de beste verkochte geuren is. “ Invictus is een heel andere geur dan One Million.”, aldus Jean Holtzman; International Marketing Director van Rabanne Fragrances. “ We zijn erg goed in het differentiëren van de verhalen die we via onze geuren vertellen. Niet iedereen herkent zich in de geur One Million en Invictus biedt juist status, een droom en een ontsnapping maar op een andere manier. Minder materialistisch maar meer op jezelf gericht.” Vice President Vincent Thilloy hoopt dat Invictus een groot succes wordt. “ Maar dat weet je nooit en uiteindelijk heeft de consument daarin het laatste woord. De markt is in al haar categorieën en producten eigenlijk al verzadigd. Maar juist voor de consumenten die iets anders willen, met meer risico, hebben we Invictus ontworpen.”