ISSEY MIYAKE NUIT D’ISSEY

 

De Japanse ontwerper Issey Miyake is een visionair pur sang die bekend is geworden door zijn innovaties met stof en zijn gebruik van technologie. Met zijn creatieve geest slaagt hij erin om traditie, avant-garde, ambacht en technologie samen te combineren. Samen met de Japanse ontwerpers Yohji Yamamoto en Rei Kawakubo zorgde hij in de jaren’80 voor een revolutie in de mode met hun oversized kledingsilhouet. Ze zorgden destijds voor een absolute verandering in ieders kleedgedrag. In 1994 bracht hij zijn eerste mannengeur op de markt: L’Eau d’Issey pour homme; een woordspeling op het Franse woord L’Odyssée. Deze lichte houtachtige aquatische geur werd ontwikkeld als een universele Eau de Toilette voor de man. Perfect voor elke gelegenheid. Wegens het overweldigende succes kwamen vele andere merken daarna met hun eigen “watergeuren” voor mannen. Anno 2014 komt Miyake eindelijk met een nieuwe mannengeur: Nuit d’Issey.

 

 

Voor deze geur brengt Issey Miyake ons mee naar het hart van een mysterieuze nacht. In het hart van een buitensporig landschap waar glinsterend maanlicht de verlichting van een grafisch, majestueus landschap onderstreept. Met als gids de beschermende en vriendelijke schaduw van de maan. Want juist ’s nachts worden de emoties versterkt en vergroot en worden gevoelend intenser. Volgens de 2 parfumeurs Dominique Ropion en Loc Dong is deze geur ontwikkeld om het idee “licht aan de duisternis toe te voegen”. Ze omschrijven de geur als: huid-houtachtig, kruidig en zeer mannelijk. “ Miyake sprak met ons over de vormen en lijnen die mensen en objecten onderscheiden in de nacht. Dus begonnen we met 2 concepten, de afwezigheid van kleur en duisternis, een typisch element van het merk dat ons eraan herinnert dat er in de duisternis altijd licht is. En juist dat beetje licht wilden we in het hart van de geur toevoegen. Het voornaamste is toch wel om het D.N.A. van Miyake te behouden en dat is: naturel, eenvoud, kracht en sterkte.” In al zijn parfums maakt Miyake gebruik van zeer bijzondere en zeldzame ingrediënten. Nuit d’Issey is gemaakt op basis van leer en omgeven door houtsoorten en kruiden. “ We hebben de citrus Bergamot, de donkere houtsoort Vetiver, een verscheidenheid van zwarte peper en tonkaboon gebruikt. Maar de key note in deze geur is wel de huid zelf. De huid kan gemakkelijk worden geassocieerd met sensualiteit en in dit geval gecombineerd met hout is dit par excelence het meest mannelijke element.”

 

 

Mijn eerste indruk van deze geur is dat het voor de volle 100% sensualiteit, mystiek en donkerheid uitademt. Scherp, fris en mysterieus. Wat een perfecte combinatie van frisse-pittige citrusfruitakkoorden omhult in een nevel van scherpe kruiden en mannelijk leder. Alles even mooi in harmonie zonder dat de 1 de ander overheerst. Over deze geurcompositie is duidelijk goed nagedacht. Elegant en mannelijk. Het balanceert evenwichtig tussen scherp kruidig, zwart houtachtig en mysterieus wierook. Dit is inderdaad een pittige, hout-en leerachtige geur die rijk aandoet en je gelijk associeert met het mysterie van de nacht. Het is absoluut geen watergeur zoals de vorige Miyake geuren dat wel waren. Ik ben volledig verkocht. Dit is een absolute topgeur! Ook de symboliek van de nacht is ingenieus doorgevoerd in de door Fabien Baron ontworpen flacon. Net als schaduw en licht verandert het glas van rokerig naar volledig diep zwart. Waarbij de weerspiegeling van de maan en zijn aura van licht op het wateroppervlak op het zwarte gedeelte van het glas wordt verbeeldt door minuscule smalle horizontale lijntjes. Ook op de verpakking zijn er 2 zwarttinten die symbolisch door een zilveren horizontale lijn worden gescheiden. Japans perfectionisme.

 

 

Als 1 van de weinige designers gebruikt Miyake geen modellen of bekende acteurs om zijn geuren te promoten. Enkel de flacon en ingrediënten fungeren als beeldmateriaal. Puur en simpel. De fotocampagne is geschoten door de fotograaf Ryan Hopkinson die ons meeneemt naar het hart van de mysterieuze nacht. In de bijbehorende commercial loopt een man op een dor landschap waarna hij vervolgens een nachtelijke duik neemt in een door maanlicht beschenen wateroppervlakte. Dezelfde magische aantrekkingskracht van de maan die de flacon nachtelijk beschijnt op de persfoto.