JOOP! WOW!

 

Menigeen zal bij de naam JOOP! denken aan de populaire jaren’80 parfums die deze Duitse ontwerper Wolfgang Joop destijds uitbracht. Met name de in 1989 gelanceerde JOOP! HOMME was destijds baanbrekend door haar zoet- Oosters karakter. Nog steeds is dit parfum overigens verkrijgbaar in diverse variaties. In 1981 richtte Wolfgang Joop zijn label op en om dat extra kracht bij te zetten schreef hij zijn naam in hoofdletters met aan het einde een uitroepteken. Inmiddels heet zijn modelabel niet langer JOOP! maar veranderde hij die naam in 2003 in WUNDERKIND. En ook al zijn parfumlicenties zijn niet meer van Wolfgang Joop zelf maar verkocht hij ze aan de cosmetica gigant COTY INC. Laatstgenoemde brengt nu een nieuw parfum voor mannen op de markt: JOOP! WOW!

 

 

Qua kracht doet de naam WOW! mij overigens denken aan het herenparfum BANG van Marc Jacobs. Het persbericht omschrijft WOW! als een “echt verbazingwekkende geur”. Met als slogan “The scent that makes the man”. Gericht op de vrijgevochten man die niets meer hoeft te bewijzen. Trouw blijvend aan zijn natuurlijke en authentieke verschijning. Op zoek naar spanning en thrills. Zelf ben ik meer van mening dat zulke beschrijvingen niet meer dan deze tijd zijn. Een man koopt een parfum om hoe hij ruikt, niet omdat hij aan de doelgroep omschrijving voldoet. Daarnaast vermeldt het persbericht dat je van 1 druppeltje JOOP!WOW! onweerstaanbaar wordt en je hiermee een WOW! effect veroorzaakt. Is dat een terechte belofte…?

 

 

Het parfum is gecreëerd door de Franse parfumeur Christophe Raynaud. Eerdere parfums van zijn hand zijn o.a. 1 Million van Paco Rabanne, Ambre Noir van Yves Rocher (zie GEUREN) en JOOP! Thrill Man. Het is moeilijk om te beschrijven wat je als eerste aan WOW! ruikt, maar deze geur pakt je wel gelijk. Alsof de verschillende ingrediënten om elkaar heen dansen en je neus daarin speels geprikkeld wordt. Een vleugje vioolblaadjes, een wolkje kardemon, een hint van geranium. Een levendige mix die mooi in balans is. Je blijft ruiken aan deze fascinerende melange. Na enige tijd wordt WOW! wat donkerder door de mannelijke tonkabonen en warmer door de vanille sur-absoluut. WOW! maakt absoluut alle zintuigen in je wakker, waarbij dit parfum mij lichtjes doet denken aan een kruidige versie van Spicebomb van Viktor&Rolf. Dit is denk ik zo’n typisch parfum die op iedere mannenhuid anders zal ruiken. Bij mij ontwikkeld WOW! zich in ieder geval meer naar de kruidige kant; en na enige tijd ruik ik duidelijk het elegante kasjmier hout en bosachtige sparrenbalsem absoluut. Ja!... ik ben verkocht.

 

 

WOW! komt in een schitterende transparant glazen flacon waardoor de warme amberkleurige geur goed zichtbaar wordt. De vorm van de flacon is een mix van een apothekersfles gekruist met een whisky fles. Voorzien van een simpele witte etiket: clean en luxueus. Op de zwarte dop is een mooi minuscule detail verwerkt: het uitroepteken van JOOP! WOW! is verpakt in een Hermés achtige oranje gekleurde verpakking. Persoonlijk vind ik WOW! 1 van de beste herengeur releases van dit jaar tot nu toe. Aangezien ik van sterke parfum concentraties houd wacht ik dan ook met smart op een intense uitvoering of een eau de parfum uitvoering van WOW! Waardoor dit parfum nog beter tot zijn recht zal komen.

 

 

Als gezicht voor WOW! is gekozen voor het Italiaanse model Swann de Falco. In de door Olivier Dahan geregisseerde zwart-wit commercial zien we een verwilderde Swann die na 25 jaar weer gevonden wordt uit de jungle en terug gebracht wordt naar zijn kasteel. Alwaar hij geknipt en geschoren getransformeerd wordt naar de elegante kasteelheer van weleer. Gehuld in een klassieke zwarte smoking. Zichzelf sprayend met WOW! die hem gepresenteerd wordt op een zilveren dienblad. Dat beeld is dan ook de officiële foto voor de WOW! campagne geworden en staat in schril contrast met de expliciete naaktfoto’s die voor het parfum JOOP! Homme in het verleden zijn gebruikt. Alleen vraag ik me af welke man anno 2017 nu nog een smoking draagt….