KARL LAGERFELD FOR MEN

 

Karl Lagerfeld wordt wel gezien als de meest iconische ontwerper van deze tijd. Mede vanwege zijn status als sterdesigner voor Chanel wordt hij ook wel Kaiser Karl genoemd. Maar in de loop der tijd is Karl steeds meer zijn eigen product&handelsmerk geworden waarbij hij de afgelopen jaren veel verschillende producten onder zijn eigen naam verkoopt. Die zijn o.a. te koop in een onlangs geopende winkel onder eigen naam in Amsterdam. In het verleden heeft Karl al verschillende herenparfums uitgebracht zoals Lagerfeld Photo, JAKO en Lagerfeld Classic. Nu wordt daar een nieuwe aan toegevoegd: Karl Lagerfeld For Men.

 

 

“ Ik houd van parfum. Ik heb in het verleden al eens met geuren gewerkt en ik kan niet wachten om deze nieuwe mannengeur te lanceren. Ik houd van mannengeuren want zij maken het leven nog mooier. Perfume is fashion for the nose.”, aldus Lagerfeld. Tevens is hij van mening dat de mode van vandaag niet alleen over kleding gaat. “ Het gaat om het hele plaatje. Het is voor een merk belangrijk om een eigen kenmerkend parfum te hebben. Een parfum is net zo belangrijk als een kledingstuk.” De eau de toilette voor mannen is ontwikkeld door de parfumeur Jean-Christophe Hérault. Waarbij hij zich gericht heeft op de geur van een varen. Daarnaast zijn er andere ingrediënten toegevoegd zoals die van o.a. mandarijnenschilletjes, frisse appels, vioolblaadjes en lavendel. “ Ik houd er niet van als de lavendelgeur te basisachtig is. Met name in de moderne wereld moet niet het huiselijke bloementuin geur overheersen. Dat is iets ouderwets. Er moet een sophisticated twist in het parfum zijn want anders zijn de oudere bestaande geuren veel beter.”

 

 

De geur opent direct fris en tintelend met een mooie mix van lavendel en frisse appels. Het is een niet overheersende groene geur; niet zoet of zwaar. Aangenaam licht. Na verloop van tijd wordt de geur wat pikanter door de mix van sandelhout en amber. Het is niet echt een hele spannende of verrassende geur maar wel een uiterst toegankelijke geur die door veel mannen als lekker zal worden ervaren. Karl is er in ieder geval grote fan van. “ Deze mannengeur is werkelijk 100% van wat ik zelf nu iedere dag gebruik.” Er is duidelijk veel aandacht besteed aan de styling van de verpakking die uiterst strak en grafisch is. Geheel in Karl’s favoriete kleuren: zwart/wit. De zwarte geribbelde kartonnen verpakking doet denken aan het reliëf van de gebeitste metalen ring die zich ook onderaan de dop bevindt. Het iconische silhouet van Karl’s gezicht komt als gravure terug op de dop, op de bovenkant van de verpakking en als repeterend motief aan de binnenkant van de verpakking.

 

 

Als gezicht voor de mannengeur koos Lagerfeld (die overigens zelf de campagnefoto’s fotografeerde) voor het Franse model Baptiste Giabiconi. Eerder verscheen hij al als model voor o.a. diverse Chanelcampagnes en Lagerfeld’s eigen kledinglijn. Lagerfeld beschrijft hem als een “ jongensversie van het Braziliaanse model Gisele Bündchen: mager maar met een atletisch lichaam. Perfect voor kleding maar nog beter zonder kleding aan.” Baptiste’s houding reflecteert het sensuele, verslavende karakter van het parfum. Hij was perfect voor wat ik wilde uitdragen. Ik geloof dat een parfum iets zeer sensueels moet zijn. Ik wilde dat de foto’s dit idee zouden uitdragen. Je draagt een parfum niet alleen om lekker te ruiken maar omdat je je knap of aantrekkelijk wilt voelen.” Maar Lagerfeld vindt het vooral belangrijk dat zijn parfum als nieuw overkomt. “ Hopelijk wordt het dan uiteindelijk een klassieker.”

 

  • KARL LAGERFELD PARADISE BAY

 

Het gebeurt steeds vaker dat na de lancering van een nieuwe geur er vrij snel een vervolg geur wordt gelanceerd; in jargon ook wel flanker genoemd. Waarbij men een lichte variatie aanbrengt in de naam of compositie van de geur. Zo ook bij Karl Lagerfeld die ter ere van de eerste verjaardag van zijn mannengeur Karl Lagerfeld for Men nu de limited edition lanceert: Karl Lagerfeld Paradise Bay. Geïnspireerd op zijn eerste mannengeur en barstensvol levendigheid en energie.

 

 

Paradise Bay is wederom ontwikkeld door de Franse parfumeur Jean-Christophe Herault die al eerder o.a. Classic Blue van David Beckham en Cool Water Night Dive van Davidoff creëerde. “ Ik hou in het algemeen van complexe grondstoffen in parfums. Ook heb ik een zwak voor noten van vioolblaadjes.”, aldus Herault. Voor Paradise Bay heeft hij ervoor gekozen om de aromatische varen in For Men  te vervangen door een houtachtig varen, waardoor Paradise Bay geur valt onder de categorie houtachtig/aromatisch. De geur opent scherp fris door de topnoten van appel en groene munt. Je ervaart inderdaad de frisheid van varens waardoor Paradise Bay lekker natuurlijk ruikt. Met een vleugje van vioolblaadjes. Niet zwaar, niet opvallend maar toegankelijk. Je maakt geen statement met deze geur maar voor wie discretie prefereert is deze geur een aanrader. Paradise Bay komt in een mooie zwart/blauwe glazen flacon.