LE BEAU MALE JEAN PAUL GAULTIER

 

18 jaar geleden bracht de zeer succesvolle herengeur “Le Male” van Gaultier de wereld van het parfum onomkeerbaar in beroering door een ongeëvenaard mannelijk oertype te introduceren: de sensuele matroos met een gevoelig hart. Als reactie tegen de elitaire parfumwereld verpakte Gaultier destijds de mannentorso flacon in een standaard grijze conservenblik. Een instant succes waar menig designer van droomt want naar verluidt komt 57% van Gaultier’s inkomsten uit parfum en gaat er wereldwijd iedere minuut een fles Le Male over de toonbank. En ook in Nederland staat Le Male steevast in de top 10 van beste verkochte herengeuren. Al vrij snel na verleden jaar’s lancering van “ Kokorico” komt Gaultier nu echter met een nieuwe herengeur op de markt. Hoewel “Le Beau Male” qua verpakking sprekend lijkt op “Le Male” gaat het hier toch echt om een nieuwe geur.

 

 

Never change a winning team moet Gaultier hebben gedacht want wederom is Le Male’s parfumeur Francis Kurkdjian de créateur achter Le Beau Male. “ Ik wilde daadwerkelijk het eigendom van de formule opnieuw opeisen. Terugkijkend waren sommige dingen overduidelijk.’, aldus Kurkdjian. “ Het behoud van de originele structuren en het onthullen van de akkoorden maar tegelijkertijd de noot zo lang mogelijk rekken. Het opnieuw definiëren van lavendel ( kenmerkend voor Le Male) blijft, maar het oriëntaalse facet in Le Beau Male is verminderd om ruimte te scheppen voor een huidstrelende sensualiteit. Alsof de huid de geur uitstraalt.” Volgens Gaultier is Le Beau Male “ gecreëerd om het erotische potentieel van iedere man te accentueren en om alle zintuigen te stimuleren. Dit is de geur van frisheid die mannen hot maakt.” Die frisheid en koude facet wordt vooral verkregen door bevroren munt en absint die de overduidelijke beginakkoorden zijn als je deze geur ruikt. Absint is een sterkedrank op basis van o.a. anijs, venkel en andere kruiden. Maar al snel verandert de geur in een warmere laag die bestaat uit lavendel, sinaasappelbloesem en salie. Er is duidelijk geprobeerd een (geslaagde) combinatie te maken van koude en warme noten die bijeen wordt gehouden door muskus. Dit extract wordt verkregen uit de klier van het muskushert. Maar aangezien het muskushert met uitsterven wordt bedreigd, worden muskusgeurstoffen tegenwoordig vrijwel altijd synthetisch gemaakt. Le Beau Male wordt geschaard onder de “fougère”geuren; parfums die gebaseerd zijn op de geur van een vochtig bos, mossen, hout en varens. Toch blijft uiteindelijk na verloop van tijd een ietwat pittige, zeer krachtig frisse en kruidige geur achter op de huid.

 

 

Le Beau Male is verpakt in een frosted matglazen witte flacon die een mannentorso symboliseert zoals de oorspronkelijke Le Male…alleen nu voorzien van Gaultier’s overbekende horizontale mariniersstrepen; in gematteerd metaalblauw. Het ijskoude wit symboliseert het frisse aspect van de geur, het metaalblauw staat voor kracht en energie. Het iconische metalen blik ( waarin de flacon zich bevindt) is bekleedt met magnetisch ijsblauw. Het Amerikaanse model Kaylan Falgoust is de aantrekkelijke belichaming van deze geur die als een ware jaren’50 pin-up model naakt poseert op een witte imitatie berenvacht. Met zijn atletische lichaam laat hij de ijzige grond onder zich smelten. Hij is een ware “homme fatal” met een zelfverzekerde sexappeal; een Apollo die iedereen laat smelten. Hij is een absolute beau male. Gefotografeerd door de Noorse fotograaf Solve Sundsbo die als missie had om mannen begeerlijk te maken en de lust te doen opwekken. Sundsbo staat bekend om vergrotingen van geërotiseerde lichamen door een slimme manipulatie van licht en schaduw.

 

 

In mei 2010 kocht het Spaanse Puig een meerderheidsbelang in Jean Paul Gaultier. Puig kocht het 45% aandeel die Hermès bezat in Gaultier voor zo’n $16 miljoen. Gaultier zelf zal een aandeel van 15% aan Puig afgeven. Met 60% krijgt deze Spaanse onderneming de leiding over het Franse modehuis Jean Paul Gaultier. Puig is het zevende grootste parfumhuis ter wereld en tevens eigenaar van o.a. Paco Rabanne, Nina Ricci en Carolina Herrera en behaalde in 2011 een winst van 210 miljoen euro; een stijging van 19% ten opzichte van 2010. De Gaultier parfums zijn goed voor zo’n 80% van de waarde van dit modelabel. 

 

Lees ook: http://www.beautyformen.nl/index.php/geuren/kokorico-jean-paul-gaultier