L’HOMME IDÉAL GUERLAIN

 

De ideale man. Hoe ziet hij eruit? Dat is natuurlijk voor iedereen verschillend. Maar 3 woorden belichamen toch wel in het algemeen de definitie waar de ideale man aan moet voldoen: intelligent, knap en sterk zijn. Maar hoe de ideale man moet ruiken daar heeft Guerlain wel een antwoord op gevonden: deze formule is gebotteld in de nieuwe mannengeur L’Homme Idéal. Want de ideale man is weliswaar een mythe. Zijn parfum echter vanaf nu een realiteit…

 

 

Binnen de parfumbrache is Guerlain 1 van de oudste en meest gerespecteerde parfumhuizen. 6 jaar geleden werd Thierry Wasser aangesteld als huisparfumeur van Guerlain. Na Guerlain Homme uit 2008 is L’Homme Idéal het 2e mannenparfum die Thierry heeft ontwikkeld. “ De inspiratie voor L’ Homme Idéal komt uit het iconische vrouwenparfum Jicky van Guerlain uit 1889”, verklaart Wasser. “ Wat L’Homme Idéal uniek en herkenbaar maakt is de amandel geërfd van Jicky. Ik keek naar hoe in Jicky de bittere amandel compositie in balans was gebracht. En die heb ik nu herwerkt op een moderne en mannelijke manier; niet zoet. Want de ster ingrediënt van L’Homme Idéal is de amaretto noot die zorgt voor absolute verslaving. Deze zeer rijke en warme amaretto akkoord is samengesteld uit tonkaboon, natuurlijke amandel en een vanillenoot. Het geeft schoonheid en textuur aan deze geur. En het maakt de drager van deze geur absoluut onvergetelijk en onweerstaanbaar!”

 

 

Qua geurbeleving ligt L’Homme Idéal in de lijn van Potion van DSquared2, Dior Homme en Tom Ford Noir; krachtige, rijke en zeker niet alledaagse geuren die prominent aanwezig zijn en (gelukkig) afwijken van de veilige standaard citrus mannengeuren. De eerste kennismaking met L’Homme Idéal is inderdaad die met de heerlijk ruikende mannelijke amandelnoot. Je wordt gelijk hierdoor gepakt. Het heeft iets erotisch bedwelmend. Langzaam aan wordt het verslavende amaretto/amandel akkoord verdreven door een frisse citrus topnoot. Hoewel beide noten tegenstrijdig lijken te zijn vloeien ze toch harmonieus in elkaar over. Maar gelukkig blijft de rijke amandelnoot immer lichtjes aanwezig; want Wasser heeft de amandelnoot zowel in de topnoot als basis verwerkt. Wat een schitterend juweeltje van een geur is dit! Ik kan niks anders doen dan er aan willen blijven ruiken. Dus mannen: probeer deze “ode aan de amandel” geur en geef haar ruim de tijd om zich op je huid te ontwikkelen want juist na verloop van tijd wordt ze steeds beter en absoluut verslavend.

 

 

De afbeelding op de verpakking is geïnspireerd op de QR code; het 2 dimensionale streepjescode die gescand kan worden. Guerlain heeft er grafisch de slogan “ No need to be L’Homme Ideal anymore, you have your own fragrance” in verwerkt. De schitterende vierkante flacon (met haar geslepen facetten en zwart gelakte zijvlakken) doet denken aan het rechthoekige flaconontwerp van Guerlain’s geur Habit Rouge uit 1965. Het Spaanse topmodel Jon Kortajarena geeft gestalte aan de ideale man in de bijbehorende commercial voor L’Homme Idéal. Ondanks dat de ideale man niet bestaat komt Kortajarena met zijn donkere Spaanse looks kennelijk toch het dichts bij dat mannelijk ideaal. Eerder was hij al het gezicht van andere parfums zoals Jean Paul Gaultier’s Kokorico en Aqva Amara van Bvlgari.

 

 

Recentelijk heeft L’Homme Idéal zeer terecht de Beauty Astir Award gewonnen in de categorie Best Men Luxe. Deze Nederlandse beautyprijzen worden jaarlijks uitgereikt door de leden van de Vereniging van Cosmeticajournalisten. Overigens draag ik dit artikel op aan Floris; voor mij is hij dé belichaming van de ideale man.