MON GUERLAIN

 

Als het om parfum gaat dan heeft Guerlain haar reputatie hoog te houden. Want binnen de parfumbranche geldt Guerlain onbetwist als 1 van de betere merken. Want in tegenstelling tot andere (mode) merken lanceert Guerlain niet vaak een nieuw parfum. Kwaliteit staat absoluut hoog in het vaandel bij dit 130 jaar oude “Maison de parfum.” En Guerlain is trots dat al hun parfums nog steeds in Frankrijk worden vervaardigd. Het was met veel succes dat Guerlain in 2012 haar parfum “ La Petite Robe Noire” lanceerde. Verleden jaar nog op de derde plek in Frankrijk qua verkoopcijfers. Maar nu moet het nieuwe parfum MON GUERLAIN toch wel de gehele wereld gaan veroveren.

 

 

Afgelopen 1 maart vond gelijktijdig de wereldwijde lancering plaats van Mon Guerlain in meer dan 25 landen. Met uitzondering van China die nog tot 2018 moet wachten. Welgeteld is Mon Guerlain het 1101e parfum voor Guerlain. Een parfum geïnspireerd door de vele facetten die een vrouw heeft. Gecreëerd door de Zwitserse parfumeur Thierry Wasser; de eerste parfumeur die niet uit de Guerlain familie komt. Eerder creëerde hij voor Guerlain o.a. La Petite Robe Noire, Idylle en Shalimar Parfum Initial. Bij Guerlain gaat het met name om het verhaal rondom het parfum en de emotie die het opwekt bij de drager/draagster ervan. Want emotie en natuurlijke grondstoffen vormen de onbetwiste filosofie van Guerlain, die haar nieuwste creatie Mon Guerlain als “ een onzichtbare tatoeage” omschrijft. Een soort van tweede huid die iedere draagster tot haar eigen maakt.

 

 

De vierlobbige flacon (quadrilobé) werd in 1908 door Gabriel Guerlain ontworpen en vervaardigd door het huis Baccarat. De zuivere en grafische vorm is geïnspireerd op een alchemistenflacon en is nu 1 van de iconische flacons van het huis Guerlain. Van bovenaf gezien heeft de glazen dop zelfs de vorm van een klavertje vier. Op de glazen flacon staat bewust alleen “Guerlain” zonder “Mon”, want hiermee wil men benadrukken dat het parfum voor iedere gebruikster een persoonlijk bezit is. Een speciaal object dat alleen aan de gebruikster toebehoort. Jouw geheim samen met Guerlain. Want Guerlain gelooft heilig dat intimiteit met het parfum enorm belangrijk is.

 

 

Er is bewust gekozen voor de naam “Mon Guerlain” (wat mijn Guerlain betekent) want in tegenstelling tot andere merken geniet Guerlain nog niet van een hoge naamsbekendheid. Maar daar gaat nu verandering in komen. Met deze naamkeuze hoopt Guerlain tot meer bewustwording over haar imago in landen waar het merk nog te weinig bekend is. Waarbij de marketingstrategie gemodelleerd is op die van Dior en Chanel die al eerder hun naam aan parfums verbonden zoals: Miss Dior, Dior Addict en Chanel no5. “ We betreden een nieuw tijdsperk voor Guerlain”, aldus Laurent Boillot; C.E.O. en Président van Guerlain. “ Het is tijd voor Guerlain om nog meer internationaal te gaan. Dit is het moment voor Guerlain om zich verder te focussen op parfums. We gaan wereldwijd zoveel consumenten aanspreken die (nog) niet weten wie wij zijn.”

 

 

Mon Guerlain zal door ieder persoon als zeer verschillend worden ervaren. De één ruikt duidelijk de lavendel, de ander eerder de vanille. Tijdens mijn promotiedagen vond de één Mon Guerlain fris overkomen, de ander meer kruidig of juist erg bloemig. Mon Guerlain kan in het begin sterk overkomen maar dat komt door het gebruik van de natuurlijke ingrediënten waardoor dit parfum wel urenlang blijft hangen. Een pluspunt! Belangrijk is wel om dit parfum de tijd te geven om zich op jouw huid te laten “samensmelten” en zich op jouw huid te laten ontplooien. Oordeel niet te snel maar gun Mon Guerlain om 1 te worden met jouw huid. Op mijn huid opent Mon Guerlain zacht fris/zoet. Waarbij de jasmijn en vanille mooi in elkaar overvloeien tot een supervrouwelijk boeket. Subtiel, elegant en chique kenmerken dit mooie parfum. Niet te overheersend maar mooi gedoseerd. En na enige tijd komt ook de lavendel duidelijk aan de oppervlakte om het parfum wat meer scherpte te geven. Mon Guerlain is absoluut een topparfum! Overigens rook op mijn huid Mon Guerlain na een paar uur sterk naar het parfum L’Instant van Guerlain.

 

 

Bronnen binnen de parfumindustrie verwachten dat Mon Guerlain wereldwijd in het eerste jaar zo’n slordige 70 miljoen zal gaan opbrengen. Exacte cijfers geeft Guerlain niet, maar wel laten ze weten dat ze niet eerder zoveel geld in een parfumlancering hebben geïnvesteerd.

 

  • THIERRY WASSER


De meesterparfumeur Thierry Wasser is de 5e parfumeur bij Guerlain die Mon Guerlain heeft gecomponeerd. In het zoeken naar nieuwe geuren voelt hij het onweerstaanbare verlangen om steeds verder te gaan. Hij speurt de hele wereld af naar zeldzame grondstoffen en bedenkt nieuwe, gedurfde akkoorden om zo zijn parfums te creëren.

 


“De parfums van Guerlain worden op een ambachtelijke manier vervaardigd. Evenals bij mijn voorgangers is de leidraad bij mijn werk de passie voor fijn vakmanschap, de bewondering voor de knowhow van de handwerkers en de liefde en toewijding. Mon Guerlain is gecreëerd om de hedendaagse vrouwelijkheid te weergeven. Want bij Guerlain creëren we altijd een parfum voor een vrouw die wij bewonderen. Mon Guerlain is gecreëerd rondom 4 rauwe materialen. Een fris oriëntaals akkoord rondom de Carla lavendel afkomstig uit de Drôme in de Provence. Ik hou van deze extreem bloemige lavendelsoort wat binnen de parfumindustrie als een mannelijke bloem wordt gezien. Het geeft helderheid en frisheid aan Mon Guerlain. Het toegevoegde Sambac jasmijn uit Zuid India bezit een ongelofelijke wellust die juist een bloemig body aan dit parfum geeft. Specifiek voor het type vrouw die we wilden uitbeelden met Mon Guerlain.

 

 

Het sandelhout als derde ingrediënt is geïmporteerd uit Noord Australië. We hebben hiervan een essentie verkregen die zeer uniek en intens is. Mysterieus. En dan is er natuurlijk nog de vanille waar ik absoluut niet zonder kan. Vanille heeft een speciale plek in de geschiedenis bij Guerlain. Geen enkel parfum, hoe sensueel ook, kan bestaan zonder vanille. Voor Mon Guerlain heb ik een speciale versie gevonden: de Vanilla Tahitensis die verbouwd wordt in Papoea-Nieuw-Guinea. Met haar delicate en sensuele karakter geeft deze vanille een extreem menselijk aspect aan de constructie van dit parfum. Al tesamen maken deze 4 ingrediënten lavendel, sandelhout, jasmijn en vanille Mon Guerlain tot een buitengewoon bijzonder parfum. In mijn beleving is dit absoluut een opmerkelijk parfum.”

 

  • ANGELINA JOLIE


Voor Guerlain is het de eerste keer dat een bekende actrice het boegbeeld is voor 1 van haar parfums. Guerlain ziet Jolie niet als hun gezicht maar spreekt liever van ambassadrice. De keuze is gevallen op Angelina Jolie vanwege de nauwe band tussen hen beiden. Want Marcheline Bertrand (Jolie’s moeder) was verknocht aan een witte Guerlain poeder waar Jolie veel herinneringen aan koestert. Andere cosmeticamerken zoals L’Oréal en Clarins hebben al eerder geprobeerd om Angelina Jolie als model te strikken maar zonder succes. Met uitzondering van het Japanse cosmetica merk Shiseido waarvoor Jolie in 2007 voor Azië het gezicht was. De 41-jarige Jolie heeft zich voor 3 jaar aan Guerlain verbonden. Maar rijk zal Jolie van deze deal niet worden want barmhartig als ze is heeft ze besloten om haar gehele Guerlain gage aan goede doelen te schenken.

 

 

De publiciteitsfilm “Notes of a Woman” voor Mon Guerlain is gemaakt in de Provence (waar ook de Carla lavendel groeit) en in het Chateau Miraval die Angelina Jolie daar tevens bezit. Notes of a Woman is een schitterende commercial (met daarin een betoverende Angelina Jolie) die een nieuwe interpretatie geeft van de creatie van het parfum, door voor het eerst in een reclamefilm ook een parfumeur aan het werk in het licht te zetten. Zelf omschrijft Jolie Mon Guerlain als “mijn onzichtbare tatoeage, mijn parfum, mon Guerlain.”

 

 

Persoonlijk ben ik echter wel van mening dat Guerlain heeft ingezien dat bekende actrices het (financieel) goed doen als “het gezicht” voor parfums. Kijk maar naar de wereldwijde bestsellers van dit moment waar andere actrices voor zijn ingehuurd zoals: Keira Knightley voor Chanel Coco Mademoiselle, Charlize Theron voor Christian Dior J’Adore en Julia Roberts voor Lancôme La Vie est Belle. Als bekend parfumhuis kan je anno 2017 niet meer achterblijven wil je een groot publiek bereiken…