MY LAND TRUSSARDi

 

 

De rijke historie van het Italiaanse Trussardi gaat terug naar het jaar 1911 toen het door Dante Trussardi werd opgericht als een handschoenenfabriek. In 1965 nam Dante’s kleinzoon Nicola de zaak over en maakte er een luxe lifestyle en modemerk van met als meest karakteristieke logo die van de Trussardi Greyhound (hazewindhond). In de jaren ’80 expandeerde Trussardi in de mode door mannen-en damescollecties op de markt te brengen. Waarbij in 1983 de eerste geur voor vrouwen ( in een wit lederen flacon) werd gelanceerd: Trussardi Donna. Al snel opgevolgd door een mannelijke variant in zwart leder: Trussardi Uomo. Verleden jaar vierde Trussardi haar 100e verjaardag in de modebusiness en zijn beide geuren wederom opnieuw uitgebracht. Dit jaar brengt Trussardi echter een nieuwe herengeur uit: “ My Land” die de ziel van 100 jaar creativiteit en bescheidenheid reflecteert. My Land brengt het gevoel over van ergens bij te horen en de band die iemand heeft met zijn geboortestad. Voor Trussardi is dat de stad Milaan waar het merk altijd geweest en gevestigd is: een thuisbasis.

 

 

Deze geur van thuiskomst is ontwikkeld door de parfumeur Alexandra Kosinski die al eerder geuren ontwierp voor o.a. JOOP! en Benetton. Voor degene die fan zijn van citrusgeuren is My Land een absolute aanrader want de geur opent met een levendige mix van citrusnoten zoals Bergamot ( dit is een kleine en zure peervormige citrusvrucht die in Zuid Italië wordt gekweekt) en Groene Mandarijn. Na langere tijd komen met name de ingrediënten van Leder en Vetiver duidelijk naar boven. Uiterst mannelijk! De geur is discreet aanwezig maar subtiel stijlvol zonder dominant te overheersen. My Land valt onder de Fougère geurfamilie die gebaseerd zijn op de geur van een vochtig bos met hout en varens. Fougère geuren ruiken dan ook fris, aromatisch en kruidig. De stijlvolle flacon ( die oogt als een designobject) weerkaatst het concept van uniek ambachtelijk vakmanschap en is ontworpen door de architect Antonio Citterio. De rechthoekige ( met afgestompte hoeken) glazen flacon wordt omlijst door een van Italiaanse makelij lederen band waarin het Trussardi wapen in is gestempeld. Simpel en zeer elegant. Verpakt in een prachtig antiek gouden verpakking met daarop het gestileerde hazewindhond logo van Trussardi.

 

 

Geheel in Italiaanse traditie houdt Trussardi het in de “famiglia” en is de knappe 29 jarige Tomaso Trussardi ( zoon van de kleinzoon van oprichter Dante Trussardi) het gezicht voor deze geur in de advertentiecampagne. Daarnaast speelt hij ook de hoofdrol in de door de Nederlandse regisseur Wim Wenders geregisseerde commercial. Hierin ligt de nadruk op het terug komen naar de stad Milaan die Tomaso behandelt alsof het zijn thuis is. Waarin de bekende symbolen van de stad Milaan zoals de l’Arco della Pace,la Scalaenla GalleriaVittorioEmanuelle zichtbaar in beeld komen. In de finaleshot staart Tomaso uit een raam met als uitzicht de fonkelende stad Milaan in zonsondergang onder zich; de nadruk ligt duidelijk op de intieme en persoonlijke band tussen Tomaso en zijn stad Milaan. “ Toen ik voor het eerst het script las van Trussardi over een man die de gehele stad behandelt alsof het zijn eigen huis is dacht ik wauw! Dat is een simpel idee maar 1 die ik nog niet eerder had gezien. Milaan is echt heel speciaal. Als je niet van deze stad houdt dan zal je nooit de essentie ervan kunnen weergeven.”, aldus Wenders. “ Het was leuk om aan deze campagne mee te werken. Het is al een eer om met Wim Wenders te werken. En natuurlijk hou ik enorm van de stad Milaan.”, aldus Tomaso.

 

 

Als voorzitter van ICR-ITF ( die in 2011 de licenties van de Trussardi parfums verwierf) hoopt Roberto Martone dat dit het nieuwe project wordt van kwaliteit Made in Italy. “ Dit parfum is een product dat afkomstig is van de traditie van vakmanschap, knowhow opgebouwd uit de geschiedenis en traditie van Trussardi.” In Europa zijn met name Duitsland en Italië de beste markten voor Trussardi parfums. Belangrijke nieuwe regio’s zijn het Midden-Oosten en China en expansie wordt verwacht in Amerika. Bronnen binnen de parfumindustrie verwachten dat My Land in het eerste jaar zo’n 15 miljoen euro kan gaan genereren.

 

Lees ook: http://www.beautyformen.nl/index.php/geuren/trussardi-black-extreme

 

  • TRUSSARDI BLUE LAND

 

Als aanvulling op de in 2012 uitgebrachte My Land lanceert Trussardi hun nieuwe mannengeur: Blue Land. Een frisse en sensuele versie van My Land. Nu uitgevoerd in een licht hemelsblauwe versie. Want blauw is nu eenmaal een commerciële kleur en zeer populair onder mannen. Maar wellicht heeft Trussardi wel voor blauw gekozen omdat ze recentelijk hun Trussardi Jeans lijn uit 1987 weer nieuw leven hebben ingeblazen. Die ze met een nieuw concept willen gaan lanceren in Europa, Rusland en Azië. En ook komt er dit najaar een Trussardi Jeans Underwear collectie op de markt. En daar sluit de (jeans) blauwe kleur van Blue Land natuurlijk perfect op aan.

 

 

Voor de compositie van Blue Land heeft wederom de Franse parfumeur Alexandra Kosinski getekend die ook al My Land creëerde. Blue Land opent zinderend fris met groene appels , lavendel en bittere sinaasappelen. Associeer het met blauw marinefris. Na verloop van tijd ontwikkelt Blue Land zich wat warmer door de subtiele akkoorden van suède, kasjmier en gember. Maar het blijft toch bovenal een hele lichte oceaanfrisse geur. Briesjeslicht om je heen hangend. Deze geur wijkt niet veel af van My Land; alleen met dit verschil dat Blue Land frisser is qua beleving en veel minder citrusachtig. Ik gok dan ook dat  veel mannen deze (veilige) geur als lekker en vertrouwd zullen ervaren.

 

 

Als gezicht is wederom gekozen voor de CEO van de Trussardi Group: Tomaso Trussardi; zoon van de kleinzoon van Trussardi’s oprichter Dante Trussardi. Ditmaal gefotografeerd tegen een blauwe zonsondergang. Ook de schitterende flacon is qua vorm niet veranderd; wederom met de unieke verzonken hals en omhuld met een 100% natuurlijk blauw Italiaans lederen band. Alleen is het goud nu vervangen voor zilver. Blue Land wordt verpakt in een schitterend metallic blauw/zilveren verpakking.