ONE MILLION INTENSE PACO RABANNE

 

Al in 1973 had Paco Rabanne een absolute kaskraker in zijn handen met de geur Paco Rabanne Pour Homme. De overbekende donkergroene rechthoekige fles met zilveren dop was dé absolute must-have geur op dat moment voor mannen. Op Schiphol stonden bij de taxfree winkels zelfs extra kratten opgesteld om aan de enorme vraag te kunnen voldoen. Dit succes lijkt zich te herhalen met de uiterst succesvolle herengeur One Million die in 2008 is gelanceerd. Sinds de officiële lancering in juli 2008 zijn er wereldwijd al meer dan 23 miljoen flacons van verkocht. Inhakend op de immense populariteit ervan lanceert Rabanne anno 2013 “ One Million Intense”. Een variatie op dit succes parfum kon natuurlijk niet uitblijven.

 

 

De inspiratie voor de geur One Million ontleende de Spaanse designer Rabanne aan een metalen jurk die hij in 1967 voor de Franse zangeres/actrice François Hardy ontwierp. Juist door zijn gebruik van metaal voor kleding werd Rabanne hierdoor razend populair in de modewereld. Voor One Million koos Rabanne voor het meest begeerlijke metaal goud, goud en nog eens goud. “ Geen ander metaal bezit dezelfde onveranderlijke kracht en symboliek zoals goud dat heeft. In alle culturen heeft goud die verheven status en die mystieke kracht van eeuwige schoonheid.”, aldus Rabanne. Goud staat voor mannelijke kracht; het symboliseert status, macht, rijkdom, luxe en duurzaamheid. De parfumeurs van One Million zijn: Christophe Raynaud, Olivier Pescheux en Michel Girard. “ We zeiden gelijk wow toen we voor het eerst de gouden staaf alias parfumfles zagen in 2008. We begrepen onmiddellijk dat het parfum een gelijkwaardige en sterke identiteit moest hebben.’, aldus Christophe Raynaud. “ Voor het originele One Million creëerden we een akkoord van leder als mannelijke touch en gebruikten we traditionele rauwe materialen. Als tegenhanger van geranium, die veelal in mannen parfums wordt gebruikt, gebruikten we nu roos. En in plaats van de veelal gebruikte ingrediënten voor mannen parfums zoals nootmuskaat en kruidnagel, gebruikten we nu een overdosis van kaneel schors.”

 

 

One Million Intense opent heerlijk fruitachtig zoet met een mix van grapefruit, bloed mandarijnen en kardemom ( de zaden van deze plant hebben een zoete, scherpe geur) met mint en zwarte peper als tegenhanger waardoor het niet té zoet ruikt. Naarmate de tijd verstrijkt komen duidelijk de andere ingrediënten zoals kruidige leder, amber en Indonesisch patchouli naar boven waardoor de geur aangenaam kruidiger wordt. Patchouli is een inheemse plant aan wiens bladeren een olie wordt gewonnen die een zoete, kruidig-aarde-achtige geur heeft die lang blijft hangen. Het hart van het parfum bestaat uit rozen en kaneel schors. Juist die combinatie van zoet en kruidig maakt One Million Intense tot een heerlijke en spannende geur die sexy overkomt. Alleen al om de geur en die schitterende glimmende gouden flacon zou je deze geur willen aanschaffen. De nu al iconische gouden staaf/parfumfles is ontworpen door de bekende Franse industriële vormgever Noé Duchaufour-Lawrance die zich hiervoor liet inspireren door het metaalachtige en architectuur universum van Rabanne. De achterkant van de glazen flacon loopt langzaam over van transparant naar goud. Het 1 Million ingegraveerde logo is qua lettertype geïnspireerd op het Wilde Westen; als hommage aan de pioniers goudzoekers van destijds.

 

 

Voor de bijbehorende commercial en campagnefoto is wederom het Canadese mannelijke model Matt Gordon ingezet die, al klikkend met zijn vingers, ervoor zorgt dat het vrouwelijke model langzaam maar zeker geheel naakt en geheel goud beschildert van hem wordt. Zoals in de James Bond film Goldfinger. “ Voor de auditie moest ik eerst een korte presentatie over mezelf geven. Daarna moest ik gedurende 2 minuten dansen op de muziek van The Chemical Brothers. Ik voelde me zo een nerd.”, aldus Gordon. “ Maar uiteindelijk was het een fantastische job om te doen want Paul Gore ( de director van de commercial) had een duidelijke visie voor ogen.”