ROBERTO CAVALLI JUST CAVALLI HIM

 

De 74 jarige Italiaanse designer Roberto Cavalli wordt ook wel als de indirecte concurrent van Gianni Versace gezien. Beide ontwerpers zijn fervente aanhangers van opvallende dierenprints voor sensuele kleding met een hoog barokgehalte. Het is begin jaren’70 dat Cavalli’s eigen modelabel van de grond komt. Hij ontwerpt destijds ook zijn eigen prints op leder waar hij ook het patent voor aanvroeg en kreeg. Inmiddels wordt zijn kledinglijn in meer dan 50 landen verkocht die in 2000 wordt aangevuld met een mannenlijn. Zijn eerste vrouwenparfum lanceert hij in 2002. Voor mannen is er nu de Just Cavalli for Him geur.

 

 

Met deze mannengeur richt Roberto Cavalli zich op de zelfverzekerde man die zich bewust is van zijn charme. Hij houdt van verleiden en om zelf verleid te worden; waarbij hij volledig opgaat in de sensatie van het jagen. En uiteraard houdt hij daarbij feeling met zijn dierlijke kant. Het mag duidelijk zijn dat de Cavalli man geen onopvallende nerd type is. Just Cavalli for Him is dan ook meer dan een parfum; het is een bepaalde houding, een manier van zijn. Ontworpen door de meester-parfumeurs Domitille Bertier en Clément Gabarry. Andere parfums van hun hand zijn: Flowerbomb van Viktor&Rolf, The Beat for Men van Burberry en Feel Happy for Men van Esprit. Voor de creatie van deze geur zijn slechts 3 ingrediënten gebruikt: wilde piment, vetiver en leer. Een simpele compositie. Bij dit parfum verwacht ik een sterke zwoele opening maar die is juist opvallend zacht. Duidelijk geen opdringerige geur maar aangenaam licht sensueel. Een “gedempte” geur die vrij snel lijkt te verdampen. Ik vind het dan ook moeilijk om deze geur te beschrijven aangezien ze vrij snel oplost. Zelfs na enkele keren de geur te hebben gespoten blijft ze licht en niet goed ruikbaar. Een beetje scherp, een beetje aqua-zoet? Het kan mij niet overtuigen. De marketing boodschap wordt krachtig gebracht, de geur maakt (helaas) deze boodschap niet geheel waar. En dat is jammer..

 

 

Het 23-jarige Braziliaanse model Marlon Texeira is gekozen als het gezicht voor deze geur. Zijn mix van Japans, Portugees en Amerikaan/Indiaans bloed, natuurlijke sensualiteit en nonchalante elegantie maakt hem tot de perfecte Just Cavalli for Him man. Al eerder was Marlon te zien in campagnes voor o.a. Scapa of Scotland, Armani Jeans, Karl Lagerfeld en Dior Homme. In de bijbehorende campagnefoto wordt hij bijgestaan door het 22-jarige Engelse model Georgia May Jagger; de jongste dochter van Mick Jagger en voormalig topmodel Jerry Hall.

 

 

JUST GOLD FOR HIM

 

 

Als aanvulling op zijn eerste mannengeur komt Roberto Cavalli met Just Gold for Him. Een uitdagend nieuwe geur die het gewaagde, flamboyante karakter van zijn Just Cavalli-lijn onderstreept. Schaamteloos sexy, heel uitdagend en absoluut onweerstaanbaar. Want “ exces is mijn succes”, verklaart Roberto Cavalli. Opwinding door exces is de verslaving voor deze Cavalli man. Just Gold for Him komt nu niet als een eau de toilette maar als eau de parfum. Voor mannengeuren is dit nogal een uniek gegeven. Een eau de toilette bevat 5-10% geurbestanddelen. Een eau de parfum bevat 10-20% geurbestanddelen. Door het hogere parfumconcentraat in een eau de parfum blijft deze geur langer op de huid ruikbaar. Just Gold for Him is wederom gecreëerd door de Franse parfumeur Domitille Bertier. En wordt omschreven als: krachtig charismatisch en brutaal mannelijk.

 

 

Just Cavalli Gold for Him heeft topnoten van zwarte peper, kardemom en nootmuskaat. Dit als eerbetoon aan Roberto Cavalli’s Italiaanse wortels. Daarnaast heeft de geur originele ristretto koffieharmonie die je daadwerkelijk pas ruikt na verloop van tijd; als de geur wat meer vervlogen is. In het begin doet de geur me gelijk denken aan de sensuele oriëntaalse M7 van Yves Saint Laurent. Maar deze is beduidend minder sterk. Deze Gold versie is inderdaad een sensuele geur die geheel overkomt met wat Cavalli’s kleding uitstraalt. Het is geen zware geur maar wel 1 die zinnenprikkelend verleidelijk ruikt. En daardoor aanzienlijk beter is dan de eerste versie. De geur blijft lekker lang hangen waarna hij steeds zoeter wordt. Nu ben ik wel overtuigd!

 

Geheel in Cavalli’s stijl is de verpakking voorzien van een goudkleurige pythonprint. Dit drukt de Cavalli sensualiteit uit. De heupflesvormige flacon is deels ondergedompeld in goudkleurig metaal. Waarbij de pythonprint deels als rand in de gouden dop terugkomt. Wederom fungeren de modellen Marlon Texeira en Georgia May Jagger als het lustduo.