ROBERTO CAVALLI UOMO

 

Het Italiaanse modehuis Roberto Cavalli lanceerde haar allereerste parfum met groot succes in 2012. De Cavalli parfums zijn met name populair in de regio van het Midden-Oosten. Niet geheel verwonderlijk vond de lancering van hun nieuwe herenparfum UOMO dan ook plaats tijdens een groot event in Dubai. Als persbericht ontving ik naast de flacon tevens een langspeelplaat met daarop de muziek van de bijbehorende commercial. Een interessante combinatie want het schijnt dat de lp bezig is met een comeback…

 

 

De neus achter Cavalli UOMO is de Franse parfumeur Christophe Raynaud. Andere parfums van zijn hand zijn o.a. 1 Million Privé van Paco Rabanne en Ambre Noir van Yves Rocher. “UOMO is een exclusief oriëntaals houtachtig parfum. Een combinatie van kostbare ingrediënten die een perfecte harmonie creëren tussen tijdloze Italiaans raffinement en dandy rock vrijmoedigheid. Een perfect parfum combinatie voor de man uit het Midden-Oosten. Voor de ontwikkeling van dit parfum ontvingen wij een briefing van het Italiaanse modehuis Cavalli waarmee wij aan de slag gingen. Het parfum werd omschreven middels mode termen en bepaalde stoffen wat nogal interessant was. De uitdaging lag vooral om het parfum te creëren gebaseerd rondom de beschrijving van de Cavalli man. Daarna begon ik met het selecteren van de juiste ingrediënten en na 1 jaar werk was het parfum UOMO geboren”.

 

 

Eveneens nauw betrokken bij de ontwikkeling van deze geur is de in 2015 aangestelde creative director Peter Dundas. “Toen ik de geur voor het eerst rook dacht ik aan hedonisme, sensualiteit en vrijheid. Het is een bevestiging van mannelijkheid. Ik denk dan ook dat de man die deze geur draagt charismatisch en magnetisch is. En ook wel een rockster”. Helaas heeft Dundas inmiddels Roberto Cavalli vrij plotseling verlaten in zijn functie als creative director.

 

 

UOMO opent overduidelijk met de zwarte viool; het signatuur bloem van de parfumeur Christophe Raynaud. Maar gelukkig niet te overheersend bloemig. Daarvoor wordt ze getemperd door de toegevoegde honing en saffraan. Na verloop zwakt de intensiteit af (persoonlijk kan het mij niet zwaar genoeg zijn) waardoor UOMO niet te overheersend is en de lavendel duidelijk steeds meer naar voren komt. Niet te zwaar maar aangenaam zacht; warm, sexy en verslavend verleidelijk. Maar toch is dit duidelijk niet een parfum die door iedere man zal worden gewaardeerd; mannen zullen de geur toch als té bloemig ervaren. Maar ik vind het geweldig dat er eindelijk een herenparfum op de markt is die niet aan de “traditionele citrus/fris eisen” van de man voldoet. Maar laat UOMO lang op je inwerken want uiteindelijk ontpopt deze geur als decent houtachtig. De gitzwarte flacon heeft aan de zijkant het reliëf van een krokodillenhuid wat tevens terugkomt op de verpakking; een verwijzing naar het luxe stoffengebruik van dit modehuis. Op de voorkant prijkt in reliëf het logo van Roberto Cavalli.

 

 

Als model voor de campagne is gekozen voor het Franse model Félix Gesnouin. Dit is zijn allereerste grote parfumcampagne waar hij het gezicht van is geworden. Eerder was Félix te zien in modecampagnes voor o.a. Iceberg en Cerruti 1881. “De UOMO parfumcampagne is een nieuwe stap voor mij. Het brengt mij naar iets wat veel intenser is omdat je met een filmcrew werkt waar soms 70 man aanwezig zijn op de set. Ik ben het Cavalli team en in het bijzonder Peter Dundas erg dankbaar voor deze kans en ervaring die ze mij hebben gegeven”, aldus Félix. Zijn mening over de geur UOMO? “Het is voor iemand die elegant is. De UOMO man heeft een gevoeligheid die ik waardeer en die te waarderen is. De geur zelf ruikt erg mannelijk; erg intens en sterk met een hoog rock & roll gehalte. Persoonlijk vind ik de geur erg cool”.