ULTRA MALE JEAN PAUL GAULTIER

 

Het is een triest gegeven dat Jean Paul Gaultier na 38 jaar definitief is gestopt met het maken van pret-á-porter collecties. Afgelopen september was in Parijs helaas zijn allerlaatste show. Volgens Gaultier zijn er momenteel teveel collecties en niet genoeg consumenten om al die kleding te kunnen kopen. “ Door de commerciële beperkingen en het hectische tempo van de collecties, heb je geen enkele vrijheid of de nodige tijd om nieuwe ideeën te bedenken.”, aldus Gaultier. Voortaan zal Gaultier zich gaan richten op haute couture, speciale projecten en het uitbrengen van parfums. Dat laatste is niet geheel verwonderlijk aangezien het Spaanse parfum – en cosmeticagigant Puig een meerderheidsbelang heeft in Gaultier en ze daarnaast al eigenaar zijn van o.a. Paco Rabanne en Nina Ricci. En met het uitbrengen van Ultra Male hoopt Gaultier natuurlijk het enorme succes van het originele Le Male uit 1995 te kunnen evenaren.

 

Na minder succesvol geslaagde releases van Kokorico, de overheerlijke Kokorico Night en Le Beau Male (lees de reviews hiervan onder GEUREN) speelt Gaultier in op de naamsbekendheid van Le Male. 20 jaar later is Le Male nog steeds wereldwijd 1 van de beste verkochte herengeuren. Destijds baanbrekend door haar complexe compositie van o.a. munt, bergamot, lavendel, kaneel en oranjebloesem. Verpakt in een opvallende mannentorso; een mannelijke Gaultier variant van de Shocking parfumflacon van Elsa Schiaparelli uit 1937. Van het originele Le Male zelf zijn al vele variaties uitgebracht, maar Ultra Male is dat dus niet. Volgens het persbericht is Ultra Male een verpletterende geur. Ultramannelijk. Die de zintuigen doen trillen van genot…

 

Evenals bij het originele Le Male is de meesterparfumeur Francis Kurkdjian wederom verantwoordelijk voor de compositie van Ultra Male. “ Ik heb aan deze nieuwe versie gewerkt door de sensualiteit van de originele geur opnieuw te interpreteren met de codes van ons moderne netwerk. Gastronomische effecten, waar Gaultier zelf zo van houdt, en spelen met moderne, houtachtige geuren en aromatische lavendelnoten. Die het hart vormen van de originele Le Male die ik in 1995 heb gecomponeerd.”, aldus Kurkdjian. Ultra Male wordt in het persbericht als intenser beschreven dan het origineel. En opent beduidend aangenaam zoeter dan het origineel. Dit komt door de vurige topnoot van peer wat deze geur heerlijk fruitachtig zoet maakt. Vrij snel daarna ruik je toch weer het originele Le Male maar nu overduidelijk intenser en rijker. Alsof alle ingrediënten krachtiger zijn. Het prikkelt intensief je reukorgaan. Na verloop van tijd zwakt het zoete aspect van Ultra Male af en komt het pittige akkoord van kaneel en hout naar boven. Ten slotte zegeviert de zwarte Azteekse goudbloem met haar zwart vanille-akkoord wat Ultra Male uiterst sensueel en spannend maakt. En zeer warm! Voor alle Le Male fans (en niet fans!) is Ultra Male een absoluut heerlijke nieuwe aanvulling.

 

Als gezicht voor Ultra Male is wederom gekozen voor het 25 jarige Australische model Jarrod Scott. Al eerder was hij te zien als een echte matroos in de campagne van Le Male. Maar ditmaal is Jarrod gekleed in een donker Bretons gestreept T-shirt en de plunjezak is vervangen voor een zwart leder motorjack. Met een zichtbare toename van het aantal tatoeages op Scott’s arm. Beide campagnefoto’s zijn geschoten in dezelfde positie maar ditmaal met een beduidend stoerdere matroos anno 2015. Die duidelijk weet wat hij wil. In overeenstemming met met deze nieuwe outfit is Ultra Male verpakt in Gaultier’s karakteristieke torso flacon in blauw met zwarte strepen.