ULTRASENSE JIL SANDER

 

De Duitse mode ontwerperster Jil Sander richtte haar gelijknamige modelabel op in 1968. Ze werd al snel de “koningin van het minimalisme” genoemd waarmee ze razend populair werd in de modescéne en bij de uiterst kritische modepers. Simpel en minimalisme waren haar belangrijkste sleutelwoorden in haar collecties. Ondanks het succes verliet ze zelf tot driemaal toe haar modelabel en in 2013 werd ze definitief opgevolgd door de Italiaan Rodolfo Paglialunga. Haar minimalistische handschrift leeft nog steeds voort in de vele herengeuren die door haar zijn uitgebracht. Haar nieuwste herengeur is Ultrasense met een ingehouden elegantie. Gedistingeerd en levendig met een subtiele & moderne compositie.

 

 

De geur is gecreëerd door de Franse parfumeur Olivier Pescheux die al eerder verantwoordelijk is voor het mega succes 1 Million van Paco Rabanne. “ Jil Sander vertegenwoordigt voor mij elegantie, stijl, pure designontwerpen en high-quality materialen.”, aldus Pescheux. Bij het eerste contact met Ultrasense is het moeilijk te beschrijven wat je precies ruikt; zo subtiel is deze geur. Het beste te omschrijven als licht zoet/kruidig met een ondertoon van sparren. Volgens het persbericht bevat deze geur bergamot, zwarte peper, sparrenbalsem en witte muskus. Flarden hiervan komen af en toe naar boven maar geen van allen ruik je prominent. Na verloop van tijd ontwikkelt Ultrasense zich ietwat kruidiger op mijn huid maar alsnog blijft het ultralicht. Je moet echt van heel dichtbij de huid de geur opsnuiven, wat deze licht zweverige & gedistingeerde geur ietwat mysterieus maakt. Ultrasense is duidelijk niet bedoelt voor de man die prominent op de voorgrond wil treden. De puurheid van de strakke flacon vertaalt zich in de marineblauw gelakte onderkant en de heldere glazen bovenkant.

 

 

Voor Ultrasense dacht Jil Sander aan een bepaalde man en wat zij met elkaar gemeen hebben. “ Ze zijn succesvol maar niet omdat ze van succes of geld op zich houden. Ze zijn geslaagd omdat ze nooit de massa hebben gevolgd maar hun eigen persoonlijke visie hadden. In zekere zin voel ik een bepaalde affiniteit met dit type man omdat ik zelf ook altijd voor mijn eigen ideeën heb gevochten.”, aldus Jil Sander. Als gezicht voor Ultrasense is gekozen voor het bekende Amerikaanse topmodel Sean O’Pry. Zijn aangeboren zelfverzekerdheid maken hem tot een natuurlijke keuze voor de belichaming van de Ultrasense man. In de bijbehorende commercial ademt Sean geluidloos ietwat bedwelmd de geur op van Ultrasense. Al eerder was Sean het gezicht voor de herengeur Spicebomb van Viktor&Rolf en heeft hij diverse modecampagnes op zijn naam staan voor o.a. Kenzo, Dior Homme, Versace en Hermès.

 

 

  • ULTRASENSE WHITE LINITED EDTION


Als opvolger van Ultrasense lanceert Jil Sander de limited edition Ultrasense White. Wederom geheel in Jil Sander’s filosofie die staat voor puurheid, tijdloos, ingetogen luxe en oog voor detail. Dit parfum is opnieuw gecreëerd door de parfumeur Olivier Pescheux in samenwerking met Michel Girard. De Ultrasense White geur is een meer intense en extreme versie van zijn voorganger. De flacon is ontworpen door Suzanne Dalton waarbij ditmaal het marineblauw is vervangen door een glanzend wit gelakte onderlaag.

 

Ondanks deze extremere versie blijft ook Ultrasense White een zachte interpretatie. Maar ruikt ze wel instant zoeter door de toegevoegde vioolblaadjes. Wat dit parfum een aangenaam subtiel vrouwelijk karakter geeft. De tonkabonen geven deze geur een erg warm karakter waardoor deze versie mij meer aanspreekt dan de originele Ultrasense. De beschrijving van het persbericht dat deze geur je een “aura van kalme kracht omringt” beschrijft feilloos de beleving van deze geur. Met name de toegevoegde witte muskus maakt Ultrasense White elegant en zeker verslavend lekker. In mijn beleving kan Ultrasense White makkelijk voor een uniseks geur doorgaan.