UOMO ERMENEGILDO ZEGNA

 

Het Italiaanse luxe modehuis Ermenegildo Zegna is 1 van de weinige merken die voor 70% nog volledig in eigen familiebezit is. Het wordt anno nu geleidt door de vierde generatie van de Zegna familie. Sinds 1910 wordt Ermenegildo Zegna’s filosofie gedreven door een voortdurende passie voor textiel, innovatie en ultieme kwaliteit. Het merk is een mix van discipline en moed met sterke familie- en bedrijfswaarden. Gespecialiseerd in herenkleding brengt Zegna sinds 1968 herencollecties op de markt met zeldzame details die een hoog Italiaans vakmanschap verraden. Naast het produceren van kostuums voor haar eigen labels, produceert Zegna ook voor topmerken als Gucci, Tom Ford en Yves Saint Laurent. Sinds juli 2011 heeft Ermenegildo Zegna een overeenkomst gesloten met Estée Lauder Companies Inc. die de exclusieve wereldwijde rechten heeft op het uitbrengen van parfums van de Ermenegildo Zegna Groep. UOMO is hiervan het tweede resultaat; een nieuwe geur voor de man die leeft met passie en zijn roeping nastreeft.

 

 

“ UOMO vertegenwoordigt moderne mannelijkheid voor de aspirationele man die leeft met passie en niet alleen zijn leven laat leiden, maar alles bereikt wat hij wil in het leven. Het is een wereld waar vakmanschap, cultuur en creativiteit vervlochten zijn en waar Zegna al decennia pionier is,”, aldus Veronique Gabai-Pinsky van The Estée Lauder Companies. “ We zien dit partnerschap als een geweldige kans voor ons om een plek te veroveren in de wereld van mannengeuren. Want vandaag de dag beslaan mannengeuren 33% van de totale parfummarkt en daar willen we in de toekomst graag een belangrijke rol in gaan spelen.” De geur is ontwikkeld door de Spaanse meester-parfumeur Alberto Morillas in samenwerking met Trudi Loren van Estée Lauder Fragrances. De geur heeft een ongekende combinatie van 2 krachtige ingrediënten: de edele citrus Zegna Bergamot (gekweekt op de eigen velden van Zegna in Calabria en uitsluitend gebruikt voor het maken van de Zegna geuren) en de unieke bloemige noot Violettyne Captive. Morillas streefde naar een geur die de spanning tussen kracht en licht zou benadrukken. Door deze 2 ingrediënten samen te voegen ontstaat er een gevoel van puur vakmanschap en verleidelijke frisheid.

 

 

“ Violet Leaf Absolute wordt van oudsher gebruikt in de traditionele parfumerie. Het verhoogt het karakter van de natuurlijke Bergamot en brengt een krachtige en onderscheidende, smaakvolle sensatie.”, aldus Loren. “ Met UOMO hebben we gewerkt met de fijnste natuurlijke ingrediënten (Bergamot) en de meest innovatieve moleculen (Violettyne Captive) die in de Estée Lauder parfumlaboratoria zijn ontwikkeld. Een compositie van natuur en innovatie dat ruikt naar kwaliteit.” UOMO is vooral een heerlijke superlichte frisse geur die in het begin overduidelijk naar de Zegna Bergamot citrus ruikt. Helder, warm en zweverig kenmerken deze typisch Italiaanse geur. De bloemige vioolnoot is niet duidelijk te herkennen. Wel komt na enige tijd het houtachtige aspect van het cederhout meer naar boven. De geur is gehuld in een schitterende smalle, rechthoekige, transparante glazen flacon met voelbare horizontale reliëfstrepen; geïnspireerd op de trappen van Casa Malaparte. Dit huis is in 1942 door de journalist Curzio Malaparte gebouwd op Capri en vormt het decor voor de bijbehorende reclamecampagne.

 

 

De Zegna UOMO man wordt tot leven gebracht door het Amerikaanse model Ryan Burns. De sepia kleurige print heeft de aura van een filmstill om zo de intensiteit van het moment te benadrukken. Die de ontmoeting benadrukt tussen de man en de vrouw die voor elkaar bestemd zijn.“ Onze benadering was om een distinctief en unieke signatuurgeur neer te zetten, geen bizarre geur want dat is niet de filosofie van Zegna. Ik denk dat de globaliteit zit in de universele mannelijke codes van frisheid gemengd met houtachtige noten.”, aldus Loren. “ Europa, Zuid-Amerika en Azië zullen de geur zeker goed ontvangen. Maar waarschijnlijk minder in het Midden Oosten omdat het niet zo goed binnen hun cultuur daar past.” UOMO moet een pilaar gaan worden in het portfolio parfumpakket van Zegna. “ Het zal veel groter gaan worden dan alle voorgaande Zegna geuren. De geur straalt het beste uit van de Italiaanse idealen; het Made in Italy style & concept maar met het maximale bereik wereldwijd.”, aldus Estée Lauder’s C.E.O. Fabrizio Freda. Geschat wordt dat UOMO in de eerste 12 maanden zo’n 150 miljoen dollar zal gaan opbrengen.