VOYAGE D’HERMÈS

 

De moeilijkheidsgraad bij uniseksgeuren ligt dat ze niet té mannelijk of té vrouwelijk mogen ruiken (lees: te kruidig of te zoet) om zodoende beide seksen te kunnen aanspreken. 1 van de grootste bestsellers die dat evenwicht wel vond was CK One van Calvin Klein uit de jaren’90. Niet veel merken wagen zich aan uniseksgeuren omdat ze liever binnen de veilig gemarkeerde mannelijke en vrouwelijke (doelgroep) grenzen blijven. Het Franse luxelabel Hermès waagt zich er echter wel aan met de in 2010 gelanceerde geur “ Voyage d’Hermès”. Opgericht in 1837 door Thierry Hermès, die zich als zadelmaker richtte op de adellijke Europese klasse, is Hermès anno 2012 uitgegroeid tot 1 van de meest succesvolle Franse luxelabels met een uitgebreid assortiment aan producten. De eerste geur die Hermès lanceerde was: “ Eau d’Hermès” in 1951. 10 jaar later volgde de eerste vrouwengeur “ Calèche”. Sinds 2004 is Jean-Claude Ellena de vaste huisparfumeur, of beter gezegd “ parfumeur compositeur” van Hermès en degene die Voyage d’Hermès heeft gecreëerd. “ Ik wilde dat deze geur mij riep i.p.v. dat het me doet denken aan”.

 

 

Hermès heeft aan Ellena volledige carte blanche gegeven waardoor hij zich niet aan opgelegde (marketing) regels hoeft te houden. Toen hij in 2004 bij Hermès aantrad bedroegen de omzetten van de parfumafdeling 65 miljoen euro, in 2011 was dat bedrag gestegen naar 138 miljoen euro. Vooral de door hem in 2006 gecreëerde megasuccesvolle mannengeur Terre d’Hermès heeft hier fors aan bijgedragen en behoort momenteel tot de top 5 van beste verkochte geuren in Frankrijk. “ Om parfums te creëren moet ik een verhaal vertellen.”, verklaart Ellena. Voor de Voyage geur wilde Ellena niet het gezicht schilderen van een man of een vrouw, een stad of een regio. Hij streefde naar een abstracte kunst effect, spelende met paradoxen zodat een ieder zichzelf hierin kan herkennen en zo vrij kan reizen. “ Voor Voyage had ik niet de behoefte om een figuratieve geur te creëren, maar om juist abstracte kunst te creëren met tegengestelde elementen. Deze geur zou niet ruiken naar een bepaalde houtsoort, een bloem of een ander bepaalde soort materie. Maar juist naar het onbekende in al haar glorie. Om haar nuances en onverwachtse koppelingen te uiten: bekend/verrassend, energie/comfort, mannelijk/vrouwelijk. Een aanstekelijke mix van genres. Een frisse, houtachtige muskusachtige geur.”   

 

 

Veel kritische parfumrecensenten beschouwen Voyage als een best of van Ellena’s eerdere geuren en niet zozeer als een vernieuwende geur. Ik kan alleen zeggen dat Terre d’Hermès al geweldig ruikt en bij mijn eerste contact met Voyage prikkelt deze geur gelijk mijn zintuigen en ik word erg vrolijk van de geur. Hier is echt sprake van een doordachte compositie van superieure kwaliteit door een vakman. Mannelijke noten zoals musk en hout worden harmonieus gecombineerd met vrouwelijke noten zoals roos en citroen. Wat is dit een fantastische frisse muskusachtige en sprankelende geur! Bij de intensere parfumversie van Voyage overheerst aan het eind duidelijk de sinaasappel akkoorden. De door Philippe Mouquet ingenieuze ontworpen flacon zit verscholen in een aluminiumkleurige stijgbeugel waarin de flacon roteert. Vastgehouden door een zadelspijker. Alles verwijzend naar de rijke paardenhistorie van Hermès. En de geur Voyage is gelukkig ook verkrijgbaar als een bodylotion.

 

 

Het ruiteruniversum is voor Hermès altijd al een inspiratiebron geweest waarbij de reizigersuitrustingen staan voor de reis (voyage) die Hermès door de jaren heeft gemaakt. “ Voor mij is Voyage d’Hermès een geur van de meest mooie reis die je nog niet hebt meegemaakt.”, aldus Ellena. De campagnefoto met het galopperende paard over water refereert hiermee aan de oprichter van Hermès die met zijn paardenzadels de paardenkoetsen voorzag van de Europese nobele. Het Hermès logo is dan ook die van een “calèche”; open koets. En wellicht symboliseert het paard ook wel de mannelijke kracht en de witte duif de fragiele vrouwelijkheid? Zo zijn beide seksen symbolisch samengevoegd als campagneprint voor deze absoluut geweldige uniseksgeur.

 

In 2010 werd Voyage als Eau de Toilette gelanceerd en in 2012 is de parfumversie erbij gekomen. “ De parfumversie is een versterking van het origineel met een amberachtige stijl. Met hetzelfde vertrekpunt wordt de horizon verbreedt. Terwijl de Eau de Toilette linnen en katoen suggereert, doet de parfumversie denken aan kasjmier en wol.", aldus Ellena.