ZENSUN FOR MEN SHISEIDO



1 van de mooiste cosmeticamerken op de Nederlandse markt is toch wel het Japanse Shiseido die Oosterse traditie combineert met geavanceerde technologieën. De Shiseido filosofie is dat ware schoonheid een harmonie is tussen ziel en vorm: uiterlijke weerspiegeling van het innerlijk. Shiseido heeft ook voor heren een fantastische huidverzorgingslijn die qua prijs in een iets hogere klasse ligt. Maar er zijn ook mannengeuren van Shiseido zoals Zen for Men. De allereerste Zen parfum van het Japanse cosmetica merk werd in 1964 op de markt gebracht; een sensuele interpretatie van de Japanse zeitgeist. De mannelijke versie Zen for Men verscheen pas in 2009. Nu wordt daar een nieuwe geur aan toegevoegd: ZENSUN for MEN.

 

 

3 van ’s werelds meest gerespecteerde meesterparfumeurs waren betrokken bij de ontwikkeling van Zen for Men: Pierre Aulas, Françoise Caron en Francis Kurkdjian. Een duidelijk signaal van Shiseido om een mannengeur van wereldklasse op de markt te brengen, wat de geur overigens duidelijk is. Het is een kruidige, houtachtige geur gecombineerd met exotisch vruchten en mannelijke muskus. De Zen geuren zijn ( behalve dat ze zeer lekker ruiken) ook speciaal gemaakt om verlichting te brengen bij stress en vermoeidheid en past geheel bij de levenswijze volgens het Zen Boeddhisme. ZENSUN for MEN is ontwikkeld door slechts1 meesterparfumeur: Françoise Caron die al eerder geuren creëerde voor o.a. Armani, Hermès, Davidoff en Thierry Mugler. Deze Française haalt haar inspiratie uit reizen, landschappen, bloemen en plaatsen waar ze van houdt. “ Ik hou van simpele dingen. Ik werk constant en eigenlijk doe ik niks anders dan dat. Soms laten dromen ons krachtige herinneringen na. Het onbewuste is vaak dikwijls erg belangrijk voor een parfumeur.”

 

 

ZENSUN for MEN is een aqua-achtige/citrus geur wat je ook gelijk ruikt. Het frisse Japanse yuzu fruit ( dit is een citrusvrucht uit het verre Oosten met een minder scherpe smaak dan de Europese citroen) en scherpe ijzige mint voeren onmiddellijk de boventoon. Het prikkelt enigszins je neus. Naar verloop van tijd wordt de geur minder scherp en komen de andere noten van cederhout, witte peper en amber naar boven. Daardoor wordt de geur wat milder, lichter en ietwat zoeter. De geur is niet enkel een “geur” maar een pure beleving op zich. Alleen al voor de schitterende zware rechthoekige glazen flacon zou je ZENSUN for MEN kopen. Door die transparantheid ontstaan er allerlei intrigerende facet schitteringen. De bovenkant van de flacon is hemelsblauw waardoor er een dégradé effect ontstaat van blauw naar transparant zoals tevens op de blauw-wit kartonnen verpakking. Het oogt als een designobject; simpel maar zo ontzettend mooi!

 

 

Normaliter adverteert Shiseido in reclamecampagnes haar mannenproducten sec; dus puur alleen het product zonder een mannelijk model. Maar sinds dit jaar is het 28-jarige in Barcelona geboren Spaanse model Ferran Calderon het gezicht geworden voor de Shiseido Men producten. Eerder was Ferran al te zien in campagnes van o.a. Gant, Adolfo Dominguez en L’Oréal. Zijn grote doorbrak kwam toen hij als beginnend model in Parijs samen met het Franse model/actrice Laetitia Casta een commercial opnam voor L’Oréal. Ook Shiseido is nu gezwicht want bijna ieder cosmeticamerk ontkomt er anno 2013 niet meer aan om een model of bekende acteur/actrice in te zetten om haar producten aan de man te prijzen. Zo waren al eerder de actrices Angelina Jolie en Jennifer Connelly hét gezicht voor Shiseido.

 

 

Momenteel is dit Japanse cosmeticamerk 1 van de eerste merken die zelf haar eigen planten/ ingrediënten in-house wil gaan verbouwen om zodoende daar totale controle over te hebben. Een eerste stap om zo in de toekomst cosmeticaproducten te lanceren met natuurlijke ingrediënten die onder volledige Shiseido supervisie zijn gecultiveerd. Om zo in te kunnen spelen op de snel groeiende vraag van consumenten naar verantwoorde natuurlijke cosmeticaproducten.