FAMOUS MEN MODEls

 

In de cosmetica industrie lijkt geen plaats meer te zijn voor reguliere modellen. Steeds vaker zetten parfum-en cosmetica merken bekende acteurs/sporters in om hun nieuwste producten aan te prijzen. Producenten zien in dat dit voor meer naamsbekendheid zorgt en opvallend genoeg wil de (mannelijke) consument zich kunnen identificeren met een male celebrity. Voor celebrities een aangename bijverdienste en upgrading van hun bekendheid.

 

 

Kennelijk betekent het aanprijzen van een product door een celebrity voor de consument dat dit garant staat als een soort waarborg voor kwaliteit. Als een bekend iemand ermee te koop loopt dan moet het product wel goed zijn. Of wellicht wil de consument zich graag identificeren met een bekendheid en een stap dichter bij die persoon komen door juist dat product te kopen die de celebrity aanprijst. Feit is wel dat als een celebrity eenmaal gespot is met wat voor product dan ook, de verkoop ervan enorm toeneemt. Merken zien dan ook wat graag dat hun producten door celebrities worden gebruikt of gedragen. Ook dat fenomeen is in de tijdschriftenbranche doorgesijpeld waarin momenteel de covers vaker door celebrities worden gesierd dan door reguliere modellen. Want die met een celebrity verkopen nu eenmaal meer. En nu lijken in de cosmetica-en parfumbranche de modellen te worden verruild voor bekende acteurs en sporters. Juist in die branche waar alles om verbeelding en illusie draait. Zo zette YVES SAINT LAURENT in 1996 de Britse acteur Rupert Everett in voor de promotie van hun oriëntaalse Opium pour Homme geur. DIOR laat momenteel de Britse acteur Jude Law hun Dior Homme parfumlijn aanprijzen. Pierce Brosnan en Matthew Fox hebben voor L’ORÉAL gewerkt, DAVIDOFF deed het met Ewan Mc.Gregor en doet het met momenteel met de acteur Paul Walker. De vraag rijst of je er als acteur anno 2012 nog wel toe doet als je geen lucratieve cosmeticadeal hebt afgesloten?

 

 

Het was de Amerikaanse cosmetica gigant Estée Lauder die als één van de eersten celebrities ging inzetten als gezicht voor hun producten. Daarvoor contracteerden ze in 1986 de Amerikaanse acteur Bruce Boxleitner als gezicht voor hun geur Lauder for Men. Voor de Britse acteur Clive Owen is het gezicht zijn van een cosmetica product niet vreemd want al in 2007 was hij het boegbeeld voor de allereerste verzorgingslijn van LANCÔME MEN. Dat was een bewuste keuze van Lancôme die juist in Owen de ideale persoon zag om de mannelijke en (vooral) heterosexuele man te vertegenwoordigen, want destijds lag de nadruk in advertenties nogal op de licht vrouwelijke metroman. En 60% van de mannen gaf aan zich daar niet in te herkennen. Als een kalme, zelfverzekerde en krachtige Lancôme- man moest Owen juist die groep mannen aanspreken. Hopende om juist die (hetero) groep mannen over de streep te halen om toch vooral gezichtsverzorgingsproducten te gaan gebruiken. Owen ontving hiervoor een slordige 4 miljoen euro. Lancôme zette de 1.89m. lange Owen in 2009 nogmaals in als hét gezicht voor hun geur Hypnôse pour Homme. Volgens Odile Roujol ( general manager van Lancôme International) was de keuze voor Owen niet gebaseerd op zijn fysieke kenmerken maar juist vanwege zijn talent en professionele ethiek. “ Lancôme vindt Owen fantastisch. Hij ziet er erg mannelijk uit. Vooral op de heteroseksuele markt zal hij een grote invloed hebben. Ineens zal het ook voor mannen oké worden gevonden om zich te bekommeren om hun uiterlijk.”, aldus een insider bij Lancôme. En nu is Owen door het juwelenmerk BVLGARI gekozen tot ambassadeur voor hun mannengeur Bvlgari Man waarmee hij met zijn gezicht wereldwijd op alle reclamecampagnes prijkt. Met deze geur wil Bvlgari een nieuw ideaal van mannelijkheid interpreteren waaraan Owen het beste aan voldoet. “ Ik vind de geur absoluut geweldig! Echt fris, elegant en smaakvol.”, aldus Owen. “ Mijn probleem met veel andere mannengeuren is dat ze vaak te sterk zijn. Iemand in de parfumindustrie is er denk ik van overtuigd dat mannelijk gelijk staat aan krachtige geuren, maar ik vind ze juist overheersend en niet erg prettig.”

 

 

Voor de herengeur BVLGARI MAN EXTREME benoemt Bvlgari wederom een acteur als ambassadeur en wel de 44 jarige Australische acteur Eric Bana. Bekend van films als Munich en Troy is dit voor Eric zijn allereerste commerciële campagne. Dankzij zijn charismatische uitstraling en verschillende heldenrollen belichaamt Eric volgens Bvlgari de kernwaarden van deze geur met zijn charme, kracht en stoerheid. “ Ik vond het een eer dat ik door Bvlgari werd gevraagd want dit was de eerste keer voor mij.”, aldus Bana. “ Ik voel me erg verbonden met Bvlgari en heb grote bewondering voor het vakmanschap waarmee Bvlgari zijn producten maakt. Ik hou van de erfenisfactor en het feit dat het merk al zolang bestaat. Ik hou van vakmanschap, ik hou van creativiteit en het prachtige werk van vaklieden. Het waren een paar fantastische dagen waarin ik met geweldige mensen heb samengewerkt.”

 

De campagne is gefotografeerd door de wereldberoemde fotograaf Peter Lindbergh en gefilmd door de Italiaanse filmregisseur Metteo Garrone. De zwart-wit commercial is in Rome opgenomen in de Museo della Civiltà Romana want de geur doet denken aan de kracht en vitaliteit van Rome zelf. In een obscure setting waarin schaduw een belangrijke rol speelt tussen de marmeren zuilen en trappen trotseert Eric als een Romeinse held zonder enige angst allerlei wilde dieren zoals een leeuw, slang en arend. 3 symbolische dieren die Garrone bewust in de commercial heeft gebruikt als referentie naar de oude mythologie. Zo staat de zwarte arend voor autoriteit en is ze tevens het embleem voor Rome, de leeuw is icoon voor pracht en de slang vertegenwoordigt onsterfbaarheid. “ De commercial is als een duel. We hebben ervoor gekozen om te filmen op een plek dat doet denken aan het oude Rome en de geschiedenis van gladiatoren en arena’s, om zo het spanningsgevoel te doen versterken.”, aldus Garrone. “ Ik bewonderde al het filmwerk van Garrone en het werken met de dieren op locatie was ongelofelijk. Dat een gerenommeerde regisseur als Garrone door merken worden ingehuurd is opwindend en een kans die ik zeker niet wilde laten schieten. Ik heb me op de set gedragen zoals ik dat altijd doe; ik luister naar de regisseur en probeer zijn visie te volgen.”, aldus Bana. En hoe bevalt de Bvlgari Man Extreme geur hem eigenlijk? “ Ik hou van het feit dat de geur sterk is zonder dat het té sterk is. Het ruikt erg mannelijk, erg, erg fris. En dat zijn eigenschappen waar ik naar op zoek ben als ik zelf geuren gebruik.”

 

   

Een absoluut unicum in de parfumbranche is het inzetten van een man ter promotie van een wereldwijd bekende vrouwengeur. Chanel heeft dit onlangs gedaan met de 48 jarige acteur Brad Pitt voor haar iconische CHANEL NO.5. Hij is hiermee de eerste man in de reclamegeschiedenis ( met tekst!) van Chanel die deze geur promoot en Pitt treedt hiermee in de voetsporen van zijn bekende vrouwelijke voorgangers zoals: Catherine Deneuve, Ali MacGraw, Nicole Kidman en Vanessa Paradis. In de minimalistische zwart-wit commercial spreekt Brad Pitt als het ware tegen een vrouw maar dat blijkt dus de fles Chanel no.5 te zijn. “Onmisbaar” noemt hij dit mythische parfum. De commercial is geregisseerd door Joe Wright ( Atonement) en de bijbehorende campagnefoto is geschoten door de beroemde fotograaf Steven Klein. Voor deze campagne krijgt Pitt zo’n 7 miljoen dollar betaald en Chanel zal in totaal zo’n 10 miljoen dollar aan de gehele campagne gaan uitgeven. “ We vinden dat het parfum een verleiding is tussen een man, een vrouw en een reukwater. Chanel no.5 is onze nummer één parfum en we zijn bereid om een goede investering te doen om de geur op dat niveau te houden.”, aldus Andrea d’Avack; president van Chanel Fragrance & Beauty.

 

 

Voor de nieuwste versie van de ALLURE HOMME SPORT EAU EXTRÊME zocht Chanel het ditmaal in de surfsport en kwam uit op de professionele 30-jarige surfer en model Danny Fuller. Opgegroeid in Hawaï en surfer sinds zijn 5e jaar behoort Fuller momenteel tot de top van grote golven surfers in de wereld. “ Ik was werkelijk overdonderd toen ik hoorde dat ik het gezicht zou worden van de Chanel geur. Dit is voor mij absoluut een droomkans. Met name ook omdat het surfgerelateerd is en ik me hierdoor kan begeven in mijn natuurlijke omgeving.” Volgens Fuller gaat surfer en model zijn hand in hand want deze sporttak is een kunstvorm op zich. Geheel in lijn met de geur heeft Chanel al jaren haar eigen lijn van surfboards op de markt voor zo’n 4.000 dollar per stuk. Voor de bijbehorende tv-commercial heeft Chanel de Amerikaanse regisseuse Kathryn Bigelow ( The Hurt Locker) ingeschakeld die hiervoor 4 korte films op Hawaï heeft gedraaid. In totaal 30 secondes aan promotiefilm voor een budget van meerdere miljoenen euro’s.

 

 

Wat Chanel en Clarins bindt is hun keuze voor topsporters als gezicht voor hun producten. Zo heeft CLARINS de 26-jarige Franse zwemmer Camille Lacourt gecontracteerd als gezicht voor hun ClarinsMen producten. Deze2 meter lange en 3-voudige Europese zwemkampioen wordt ook wel de Brad Pitt van het zwembad genoemd. In Frankrijk is hij momenteel de ambassadeur voor de J-12 Chromatic horloges van Chanel nadat hij al eerder voor het Franse underwearlabel HOM poseerde. Voor Clarins heeft Lacourt zich 6 jaar verbonden om de ClarinsMen producten te vertegenwoordigen. “ Ik voel me zeer verbonden met het merk Clarins: het is een authentiek merk, betrokken en het staat dicht bij de natuur met een unieke kracht voor innovatie. Clarins deelt de waarden die mij dierbaar zijn en ik voel me gevleid dat ze voor mij hebben gekozen. Het 6-jarig contract getuigd dat Clarins veel vertrouwen in mij heeft. Clarins biedt kwaliteitsproducten met waarden.”, aldus Lacourt. Deze zwemgod zal tevens met de Clarins Group nauw gaan samenwerken over onderwerpen gerelateerd aan het milieu/water en biodiversiteit. “ Met zijn ervaring zullen we gaan samenwerken op o.a. wateraspecten.”, aldus Christian Courtin-Clarins ( voorzitter van de Clarins Management Group). “ Camille is een gedreven man met een ongelofelijk groot gevoel voor teamspirit. Ik bewonder zijn vastberadenheid en zijn vermogen om voortdurend zijn grenzen te willen overstijgen en om dat te proberen wat onmogelijk lijkt.”

 

 

De filosofie achter het inzetten van bekende sportmannen als het gezicht voor verzorgingsproducten is natuurlijk om (hetero) mannen het gevoel te geven dat het oké is om die producten te gebruiken. Om juist nog die groep schromende mannen over de streep te halen. Topsporters met wie mannen zich kunnen identificeren. Zo prees in het verleden de Franse voetballer Zide Zidane de Adidas Active skincare-lijn aan, was David Beckham het gezicht voor Gillette en ook Ruud van Nistelrooy is even ambassadeur geweest voor L’Oréal Men Expert. Ook Erben Wennenmars is in het verleden aangesteld als scheerambassadeur voor het Gillette Fusion-systeem. “ Ik was best vereerd met de vraag of ik ambassadeur wilde worden voor Gillette. Het is wel grappig dat ik nu ook in het rijtje sta. Als je ziet welke andere namen ze gebruiken, zoals die van Beckham, dan is dat toch wel gaaf.” Andere Nederlandse topsporters die ooit het gezicht zijn geweest van een cosmetica merk zijn Pieter van den Hoogenband en Rintje Ritsma beide voor Sanex. Dit jaar heeft BIOTHERM HOMME voor hun nieuwste product Force Supreme Youth Architect Serum de 34-jarige Spaanse triatleet Josef Ajram als hét gezicht gecontracteerd. Deze zwaar getatoeëerde sportman wordt ook wel Ironman genoemd. Duidelijk zichtbaar is de tatoeage op zijn borst: “Ik weet niet waar de grens is, maar ik weet wel waar hij niet is”. Hij zal ervoor moeten zorgen dat mannen ook serums gaan gebruiken.

 

Recentelijk is er een nieuw sportief teamlid bijgekomen in de Biotherm Homme stal van bekende sporters; de 23 jarige Nederlandse kitesurfer Youri Zoon. Deze professionele kitesurfer maakte in 2006 zijn entree in het PKRA ( Professional Kiteboard Riders Association) waar hij op de derde plek eindigde. In 2011 en 2012 won hij de wereldtitel. Nu is hij het gezicht geworden voor de nieuwe gel-cream van Biotherm Homme: Total Perfector. Het is de allereerste moisturizer voor mannen die van een ruwe mannenhuid een zachte maakt. Verrijkt met o.a. plankton en Mediterrane algen. Bedoeld voor (sportieve) mannen die meer eisen dan een standaard verzorgingsproduct.

 

 

Onlangs is overigens bekend geworden dat de Australische acteur Simon Baker, bekend van o.a. The Mentalist en The Devil wears Prada, het gezicht gaat worden van GIVENCHY’S nieuwste herengeur Gentlemen Only. Voor Givenchy is het de eerste herengeur die in 4 jaar verschijnt. In het voorjaar van 2013 zullen de printadvertenties en de tv- commercials hiervan verschijnen. “ Simon is een voor de hand liggende keuze want hij heeft zowel elegantie als charisma. Hij heeft wat nodig is om het merk Givenchy weer te doen opleven in de herenparfum markt. Zijn aristocratische elegantie en charisma zijn waarden die belangrijke kenmerken zijn voor Givenchy.”, aldus Thierry Maman; directeur van Givenchy. In de reclamecampagne is Simon Baker te zien in de stromende regen terwijl hij als een ware gentleman een paraplu boven het hoofd houdt van het vrouwelijke model Cameron Russell. De foto is in Los Angeles geschoten door de bekende fotograaf Patrick Demarchelier. Voor de scene heeft Baker zich overigens 4 keer moeten omkleden omdat het pak steeds te nat werd. Zelf is Baker nogal bescheiden over zijn rol als model zijnde. “ Het zijn van een gentlemen is een interessant concept. Veel mensen zien dit nogal op een ouderwetse manier. Maar ik denk dat een gentlemen ook een modern concept kan zijn. Ik ben altijd opgevoed met bepaalde waarden zoals beleefdheid en dankbaarheid en om op die manier het leven te benaderen. Het is mijn intentie om een gentlemen te zijn, maar ik zie mezelf niet als de ideale gentlemen.”  En ook DIOR heeft recentelijk wederom een acteur gestrikt als gezicht voor hun parfumlijn: de 26-jarige Amerikaanse acteur Robert Pattinson. Hij heeft een 3-jarig contract getekend voor het bedrag van 9,3 miljoen euro.

 

 

Na Jude Law heeft Dior gekozen voor de Amerikaanse acteur ROBERT PATTINSON om het gezicht te zijn van de Dior Homme parfum. Maar Pattinson ging niet gelijk overstag. “ Ik had altijd wat afkering om commercials te doen.”, aldus Pattinson. “ Ik aarzel altijd om met grote merken te werken. Uiteindelijk heb ik toch toegezegd omdat de mensen van Dior naar Los Angeles kwamen en ze mij uitlegden dat ze iets geheels nieuw met de geur en de campagne wilden doen. Iets anders met een vleugje gevaar erin.” Om Pattinson te overtuigen gaf Dior hem carte blanche voor het gehele campagne concept. “ De regisseur Romain Gavras was vanaf het begin mijn eerste keus. Ik wilde heel graag met hem samenwerken en beiden wilden we iets compleets anders gaan doen. Dior gaf ons alle vrijheid om dat te doen wat we wilden doen. Ik wilde juist niet iets té geposeerd doen. Ik wilde er juist wat boosheid in aanbrengen, een bepaalde bite maar ook sexy tegelijk. Want veel parfumcommercials hebben naar mijn mening een te grote afstand tussen het publiek en de personages in de commercial.” Over het eindresultaat is Pattinson zeer tevreden. “ Ondanks dat er veel energie in de commercial zit, is ze ook intuïtief en heeft ze een natuurlijke elegantie.” En hoe ziet Pattinson de Dior Homme man? “ De Dior Homme man is iemand die ietwat wild is. Hij doet datgene wat hij wil doen; hij heeft een vrije geest.”

 

 

Het gebeurt niet vaak dat een Nederlands acteur wordt gevraagd om het gezicht te worden van een internationaal cosmeticamerk. Het overkwam echter wel Michiel Huisman die samen met topmodel Gisele Bündchen de opvolgers zijn van Brad Pitt voor de nieuwe reclamecampagne van CHANEL NO.5 Zo’n 5 jaar geleden begon Huisman aan zijn Amerikaans avontuur en is inmiddels internationaal doorgebroken met rollen in series als Treme en Game of Thrones. “ Het was voor mij een enorme verrassing om door de regisseur Baz Luhrmann te worden gecast voor de Chanel commercial.”, aldus Huisman. “  Het is voor mij een enorme eer om deel uit te maken van een merk dat zo sterk en zoveel klasse bezit als Chanel. Als je voor zo’n job wordt gevraagd dan laat je onmiddellijk alles vallen waar je op dat moment mee bezig bent. Hoe druk je het ook hebt. Eenmaal gecast vloog ik 48 uur later naar New York voor de opnames. Baz ging met mij en Gisele zitten om het verhaal door te nemen en ons te vertellen wat hij in gedachten had. Er was overigens geen script voor het verhaal.” Als 1 van de beste regisseurs vond Michiel het fantastisch om met hem samen te werken. “ Nadat ik een paar dagen met hem had gewerkt begreep ik zijn passie helemaal. Als hij op zoek is naar iemand voor een nieuwe rol hoop ik dat hij aan mij zal denken.” Destijds ontving Brad Pitt zo’n 7 miljoen euro voor de Chanel campagne, hoeveel Huisman ervoor kreeg betaald is niet bekend.

 

 

Acteurs en actrices winnen duidelijk terrein op het werkgebied van de modellen en slepen hiermee lucratieve contracten binnen. Ten nadele van de modellen. Al eerder uitte topmodel Naomi Campbell haar ongenoegen over acteurs en actrices die door cosmetica merken worden ingehuurd. Ze vindt dat acteurs zich bij hun acteerwerk moeten blijven houden en niet het werk van de modellen moet inpikken. Ook het bekende Engelse model David Gandy ( muze en het gezicht van de huidige Dolce&Gabbana parfums) deelt de mening van Naomi. “ Het is een groot probleem in de huidige mode-industrie dat steeds meer celebrities het winnen van de mannelijke modellen. Ik wens dat Beckham, Jude Law en Brad Pitt zich enkel en alleen met hun werk bezig hielden. Het is al moeilijk genoeg voor ons modellen dus jongens….geef ons een break oké?