MANNENMODE MILAAN 2015

 

Mode en politiek hebben op het eerste gezicht weinig met elkaar te maken. Maar beide raken steeds meer met elkaar verweven. Zo treedt momenteel de Chinese regering hardhandig op tegen het typische Chinese “cadeau cultuur” in o.a. de zakenwereld waarbij men aan zakenrelaties dure designcadeaus geeft. Deze corruptie onder rijke ambtenaren en zakenmannen wordt momenteel door de regering flink aan banden gelegd. Wat een financiële tegenvaller is voor veel buitenlandse luxemerken. En door de dalende roebel en politieke onrust & sancties komen steeds minder rijke Russen naar Italië om daar hun luxegoederen aan te schaffen. Want naast de Chinezen zijn de Russen goed voor zo’n 25% van hun bestedingen in Italië. Maar hoe politiek correct gaat het er eigenlijk aan toe in de modebusiness?

 

 

Als gevolg van het instorten van een kledingfabriek in 2013 inBangladesh, waarbij ruim 1100 personen omkwamen, is ook de internationale politiek zich met de mode-industrie gaan bemoeien. Na deze grootste ramp ooit in de kledingsector is er een noodfonds opgericht om alle slachtoffers en nabestaanden van deze ramp te compenseren. Ministers van o.a. Frankrijk, Spanje, Engeland en Italië beloofden destijds dat ze kledingmerken gaan aansporen om alsnog geld te doneren voor het Rana Plaza-fonds. Want slechts de helft van de kledingbedrijven die in Rana Plaza kleren lieten maken hebben daadwerkelijk geld in dat fonds gestort. Na deze ramp is de controle op luxemerken behoorlijk verscherpt die hun goederen veelal in het Verre Oosten laten produceren. Zo bracht de Italiaanse televisiezender RAI aan het licht dat werknemers voor GUCCI in Chinese fabrieken vaak veel meer werken dan wordt aangegeven. Naar aanleiding hiervan gaat Gucci vaker inspecteren bij de fabrieken die hun kleding produceren of de Chinese werknemers inderdaad niet té lang werken en zal zo nodig actie ondernemen.

 

 

Maar dat zijn niet de enige problemen die Gucci momenteel heeft want het merk lijkt haar glans te hebben verloren. Consumenten keren zich van Gucci omdat het merk niet langer als speciaal en uniek overkomt. Het mist exclusiviteit en is niet innovatief genoeg. Gucci lijkt zichzelf kwijt te zijn en zou ten ondergaan aan haar eigen succes; het merk is zo bekend geworden dat consumenten wereldwijd grote merknamen beu lijken te zijn. Bovendien heeft Gucci veel betaalbare items uit haar assortiment geschrapt om zo weer iets van haar exclusiviteit terug te winnen. Daar in tegen stegen de prijzen van Gucci de afgelopen 5 jaar met zo’n 40%. Sinds 2013 kampt Gucci met een dalende omzet; in het derde kwartaal van 2014 daalde wederom de omzet met 1,6%. En ook ditmaal is de collectie gegoten in hetzelfde stramien als de voorgaande, waarbij de kleding nu voorzien is van een nautisch tintje. Doublebreasted blazers met gouden knopen en afgebiesde revers, mooie ¾ officiersjassen in natureltinten en frisse pantalons met opgerolde pijpen. Alles in zwart, wit, rood en blauw uitgevoerd. Als schoeisel de overbekende lederen Gucci loafers en bijpassende XL rugtassen die zijlings over de rug worden gedragen. “ De Gucci man heeft dit seizoen 2 gezichten: die van kleermakers jet setter en vrije rock&roll, aldus Giannini. “ Maar het is wel altijd erg glamour vol en luxueus. De inspiratie komt dit keer van de marinewereld.” Maar Gucci lijkt een zinkend schip te zijn en gaat nu grondig schoon schip maken. Zo gaan Gucci’s CEO Patrizio di Marco en creative director Frida Giannini Gucci verlaten. Afgelopen januari zou Giannini haar laatste Gucci mannencollectie 2015-2016 tonen, maar die is op het allerlaatste moment geheel veranderd en opnieuw ontworpen door Alessandro Michele; de huidige ontwerper van de accessoirelijn van Gucci. En zijn collectie oogt geheel anders dan wat Giannini de afgelopen 10 jaar voor Gucci heeft gedaan. Uiteindelijk is Alessandro dan ook benoemd als de opvolger van Frida Giannini.

 

  • MODA REVIVAL

 

Ook PRADA heeft financieel een lastig jaar achter de rug. Zo daalde de nettowinst over de eerste 9 maanden van 2014 naar 319,3 miljoen euro. Een daling van 27,7% t.o.v. 2013. Veroorzaakt door een dalende vraag vanuit Europa en Azië. Maar ook zou Prada de afgelopen jaren niet meer zo innovatief zijn waarmee het merk juist zo populair is geworden “ Deze periode is verpest door een aantal aanhoudende geografische & politieke kwesties. Bovenop de moeilijke internationale economische factoren, ondergaat de luxegoederen markt momenteel een bepaalde heraanpassing waarvan de duur en aard nog niet helemaal duidelijk is.”, aldus Prada’s C.E.O. Patrizio Bertelli. En dus laat Prada ditmaal wederom een zeer realistische collectie zien die je als een tijdscapsule terugvoert naar de kleding uit de jaren ’70. Zonder opzienbarende verrassingen. Waarbij ditmaal wederom vrouwelijke modellen meeliepen. “ Ik heb de wens om dát te ontwerpen wat je echt wilt. Iets wat écht is.”, aldus Miuccia Prada. “ Ik denk aan mensen, niet aan geslachten. Iedere keer als ik een mannenshow doe dan denk ik dat dit ook fantastisch voor vrouwen zou kunnen zijn. En steeds meer voelt het instinctief goed om hetzelfde idee voor beide geslachten te vertalen.” Het duffe jaren’70 silhouet is anno 2015 opgedoft en opgefrist met grote witte stiksels die als een rode draad door de gehele collectie lopen. Rechte jacks met opgestikte zakken en grote kragen, gebreide spencers met grafische patronen en hoog gesloten geruite shirts. Het oogt allemaal als kleding uit de kringloopwinkel maar dan met een duur Prada prijskaartje eraan. “ Deze collectie is enigszins conservatief omdat dat volgens mij het enige mogelijke was wat nieuw is. Het is een meer realistische benadering die bij deze tijd past. Ik hou er niet van als mannenkleding té overdreven is. Je moet je creativiteit begrenzen want het is nu geen moment voor gekke dingen.”

 

 

Een stuk optimistischer en vrolijker is de collectie van het immens populaire jaren’80 merk MOSCHINO van de helaas te vroeg gestorven Italiaanse ontwerper Franco Moschino. Als geen ander ridiculiseerde hij de jaren’80 (mode) excessen met opvallende slogans/prints en nam hij bekende modehuizen met veel humor op de hak. Dankzij de komst van de 39 jarige Amerikaanse ontwerper Jeremy Scott ondergaat dit modelabel nu een ware opleving. “ Ik heb altijd veel bewondering gehad voor Moschino en waar het merk voor staat.”, aldus Scott. “ Namelijk veel humor en glamour samengevoegd tot een dodelijk cocktail. Iets wat ik wel heb en het merendeel van de modehuizen niet is humor. En voor Moschino is humor juist 1 van de sleutelelementen. Dat was absoluut Franco Moschino’s aanpak.” Alle bekende Moschino elementen worden door Scott samengevoegd: kleurrijke popart-achtige prints van Amerikaanse soda drinks voor pakken, bomberjacks en bijpassende sporttassen. All-over prints van Smiley met daarin de vlaggen uit alle wereldlanden voor shirts en bermuda’s met bijpassende Dr.Martens schoenen. Gebreide poloshirts hebben deels de Britse en Duitse vlag met de bekende Smiley print in zwart. Uiterst commerciële kleding om vrolijk van te worden. Gebleekt denim heeft als XL print het bekende Louis Vuitton daimler patroon. En ook het bekende oranje Hermès print met bruin lint motief wordt door Scott schaamteloos gekopieerd op oranje denim. “ Ik wil eenvoudigweg kleding maken die mensen daadwerkelijk willen dragen. Mode moet zichzelf niet zo serieus nemen. Niemand zou dat eigenlijk moeten doen.” Veel van de mannelijke modellen wilden na afloop van de show de kleding meer naar huis nemen. Om het merk Moschino weer goed in de markt te herpositioneren zullen er een flink aantal nieuwe winkels worden geopend in o.a. Madrid, Seoel, Berlijn en Los Angeles.

 

  • ITALIAN LATINLOVER

 

Kennelijk heeft Donatella VERSACE een nieuw ontworpen servies te promoten want de mannelijke modellen hielden een bord (met het bekende Medusa logo) onder hun arm of hun rugzakken waren ditmaal volgestouwd met Versace servies. Voor haar collectie keek Donatella ditmaal naar Cuba voor het kleurgebruik en relaxte gevoel. “ Deze collectie is geïnspireerd op een relaxed deel van de wereld.”, aldus Donatella. “ Ik was dit seizoen in een meer relaxte stemming en voor deze zomer is mijn Versace man is meer relaxed dan normaal. Ik wilde hem een gemakkelijker gevoel geven. Het is een viering van Versace met een Cubaanse ziel.” En juist die kledingstukken die ontdaan zijn van alle kenmerkende schreeuwerige Versace elementen zijn degene die het meest modern ogen. Zoals de kostuums in gebleekt roze met 1 gouden knoopssluiting, de schitterende blousonjacks in naturel lever met gouden ritssluiting en bijpassende short of de lederen jacks met wijde bandplooipantalons. Geen prints of overdadige barokelementen. En op dezelfde voet gaat ze hiermee verder voor haar onlangs getoonde najaarscollectie 2015-2016. Voor ’s avonds zijn er simpele zwarte smokings in crêpe de chine met smalle ceintuurs en kleine gouden gespen. Voor de nog altijd breed gespierde Versace hunk. Die blijft! Verleden jaar heeft de Amerikaanse investeringsmaatschappij Blackstone Group voor 210 miljoen euro een belang van 20% in Versace genomen. Door deze financiële injectie wil Versace gaan uitbreiden door 30 winkels te gaan openen in o.a. Istanbul, Rio de Janeiro en Toronto. Over 2013 realiseerde Versace een omzet van ongeveer 480 miljoen euro met een nettowinst van 69 miljoen euro.

 

 

Grote opluchting bij het Italiaanse modeduo DOLCE & GABBANA die door het Italiaanse Hof van Cassatie zijn vrijgesproken van belastingontduiking. In april 2013 werden ze nog veroordeeld tot een voorwaardelijke celstraf van 18 maanden wegens het ontduiken van belastingen voor een bedrag van 1 miljard euro via een holding in Luxemburg. Beide heren hebben altijd volgehouden dat ze onschuldig waren. Trouw blijvende aan hun verheerlijking van het Italiaanse Sicilië was ditmaal de Spaanse overheersing van Sicilië (tussen 1516 en 1713) hun inspiratie. Wat resulteerde in een Italiaanse versie van de Spaanse stierenvechter. Hierbij dreigt echter het gevaar al snel dat het meer theaterkostuums worden i.p.v. verkoopbare kleding. En dat was bij vele outfits vaak wel het geval. Zo worden affiches van stierenvechten als print gebruikt voor T-shirts en singlets. 3-delige kostuums in rijk brokaatprint of in flamenco polkadot zijn zeer strak gesneden en vereist toch wel een uiterst slank lichaam. Mooi zijn de rode/grijze shirts met stierprint en korte grijze bolerojasjes met kantprint. En met een bloeddorstige finale van alleen rode Chantung zijde kostuums zeg ik… Olé! In 2014 hebben Dolce & Gabbana 74 miljoen geïnvesteerd in het openen van nieuwe winkels of in het renoveren van bestaande filialen. In totaal zijn er zo’n 30 nieuwe winkels bijgekomen.

 

  • END OF SEASONS

 

Het overkoepelende orgaan van de Milanese modeweek de “ Camera Nazionale della Moda Italiana” hoopt dat de Italiaanse mode-industrie 2104 zal gaan afsluiten met een positief saldo. “ Maar dat zal dan alleen komen door de export”, aldus diens voorzitter Mario Boselli. “ De omzet over 2013 was 4%. Niet slecht maar enkel te wijten aan de goede exportcijfers. Door de effecten van de Italiaanse hervormingen bleef de binnenlandse consumptie wel achter.” Boselli constateert dat met name China de komende 5-10 jaar belangrijk zal gaan worden met zo’n 400 miljoen mensen die consumenten zullen gaan worden.” En met name de Chinese man is goed in eigen land voor zo’n 55% van de luxegoederen bestedingen; gemiddeld ligt dat in andere landen op 40%. Voor BURBERRY is de Azië-Pacific regio goed voor zo’n 37% van haar omzet. “ Ik denk dat veel mensen vergeten dat in de komende jaren zo’n 100 miljoen Chinese consumenten gaan reizen naar flagship markten over de gehele wereld. Om die reden zijn we wereldwijd gaan investeren in onze flagship winkels, om hen zo een nog betere service te kunnen verlenen.”, aldus de C.E.O. van Burberry. Maar ook aankopen via internet zijn een belangrijke bron van inkomsten geworden voor luxemerken. Ondanks dat slechts 60% van de luxmerken deze service aanbieden.

 

Burberry was 1 van de eerste merken waarvan de producten rechtstreeks van de catwalk konden worden besteld en opgehaald in 1 van hun winkels. Dat kan sinds kort ook bij VALENTINO en het Spaanse luxelabel LOEWE, maar laatst genoemde gaat nog een stap verder. In mei zal Loewe 1/3 van haar aankomende wintercollectie al in de winkels te koop aanbieden; waardoor de seizoenen steeds meer in elkaar gaan overvloeien. Want de huidige consument wil niet langer meer wachten voordat het gewenste product pas een half jaar later daadwerkelijk in de winkel ligt.