MANNENMODE MILAAN 2015-2016

 

Na jaren van tegenvallende verkoopcijfers laten de Italiaanse modehuizen eindelijk weer goede verkoopresultaten zien. En krabbelen vele modehuizen weer op na de langdurende aanhoudende mondiale crisis. Mede dankzij een herstellende wereldeconomie. Zo was er een gemiddelde economische groei van 4,6% in 2014 en zijn de vooruitzichten voor de 2e helft van 2015 en 2016 ook positief. Met name de Aziatische landen zijn anno 2015 nog steeds de belangrijkste afzetmarkten voor de Italiaanse modehuizen. Voor SALVATORE FERRAGAMO betekent die regio een marktaandeel van ruim 37% van hun totale omzet over 2014. Waarbij met name de omzet in China het hardst groeit. Ook ROBERTO CAVALLI heeft 2014 afgesloten met een omzetstijging van 4,2%. En ook voor VERSACE ziet de toekomst er weer zonnig uit dankzij een omzetstijging van 27%.

 

 

De nasleep van de wereldwijde crisis heeft wel voor een overduidelijk veranderd koopgedrag gezorgd. Het openlijk laten zien van bekende merklogo’s op allerlei producten en kleding wordt geschuwd en wordt niet langer meer als cool ervaren. Consumenten prefereren nu een meer behoudende/ niet opvallende luxeproduct die niet als schreeuwerig overkomt. Bekende merken als Gucci en Louis Vuitton passen daarom hun nieuwe producten op deze nieuwe consumentenwens aan. Minder zichtbare logo’s. Het gaat om “understated luxury”. Mensen met geld willen duidelijk niet langer meer hun rijkdom zo nadrukkelijk via logo producten tonen. Om tevens exclusief te blijven openen luxemerken daarom ook steeds minder winkels. “ We doen momenteel veel moeite om ons productaanbod te doen vernieuwen. Om ze een modernere uitstraling te geven.”, aldus François-Henri Pinault C.E.O. van luxeconglomeraat Kering waaronder o.a. Gucci en Louis Vuitton vallen.

 

 

De laatste paar jaar pronken opvallend veel luxemerken met hun rijke geschiedenis en bijbehorende vakmanschap om zo hun producten een extra meerwaarde mee te geven. En zich hiermee te onderscheiden van andere concurrerende luxemerken. Maar de luxe industrie is inmiddels zo succesvol en voor veel consumenten bereikbaar geworden, dat het gevoel van exclusiviteit veelal verloren is gegaan. De luxegoederen markt was in 2014 goed voor een totaalwaarde van 223 biljoen euro; 3 keer meer dan 20 jaar geleden. Het aantal consumenten van luxegoederen zal in 2021 zo’n 465 miljoen zijn, nu zijn dat er nog 390 miljoen. Een grote bijdrage hieraan wordt geleverd door de koopkrachtige Chinese consument. Toch nam de verkoop van luxegoederen in China verleden jaar af met 1% t.o.v. 2013. Maar de vooruitzichten zijn positief want geschat wordt dat over 5 jaar de Chinese consument 2 keer zoveel zal gaan uitgeven als de Amerikaanse consument. Opvallend is dat de Chinese luxemarkt voornamelijk door mannen wordt gedomineerd (de enige wereldwijd) dankzij hun financiële onafhankelijkheid. Door de lage euro spendeerden diezelfde Chinese toeristen in het eerste kwartaal van 2015 voor een record bedrag aan luxegoederen in Europa. Een toename van zo’n 67%. Voor Italië een gunstige ontwikkeling want van alle toeristen besteedt de Chinese consument met zo’n 2.900 euro het meest van alle toeristen.

 

 

  • GENDER BLENDING


Het meest schokkende nieuws uit Milaan was toch wel de abrupt afgelaste herenshow van creative director Frida Giannini voor GUCCI. Na 10 jaar trouwe dienst zou het haar afscheidscollectie moeten worden, maar die werd op het allerlaatste moment door Gucci gecancelled. Hoewel de collectie al helemaal geproduceerd was wilde Gucci radicaal schoon schip maken en koos ervoor om de Italiaan Alessandro Michele (hoofd accessoires designer bij Gucci) als nieuwe creative director aan te stellen. Waarbij hij slechts 5 dagen de tijd had om met een geheel nieuwe herencollectie te komen. En ieder spoor van Giannini werd door Michele radicaal uitgewist; andere modellencasting, andere catwalkpresentatie en een totaal ander mannenbeeld. Geen flashy mondaine Gucci man meer, maar een jongere & softere uitvoering van een superbleke Gucci boy die anno 2015 zacht en romantisch oogt. En onder Michele’s nieuwe visie draagt hij kleding die voor beide seksen geschikt zijn; soepelvallende crêpe de chine shirts die gestrikt worden (met knoopsluiting op de rug), rode transparante kanten tops en tuniekshirts. Alleen de riemen met dubbele G-logo verraden dat het hier daadwerkelijk om Gucci gaat. “ Ik probeer om enigszins een kleine revolutie te ontketenen binnen Gucci.”, aldus Michele. “ Om met een andere taal te komen, een andere manier van communiceren over schoonheid en wat sexy is. Het gaat nu juist om sensualiteit. Toen ik met deze collectie begon dacht ik niet in stricte modetermen maar meer in attitude. Dat type van schoonheid probeer ik nu te vinden voor zo’n mooi en charmant merk als Gucci is.” Niet geheel verwonderlijk liepen er ditmaal ook vrouwelijke modellen mee om zo de kracht van “gender blending” (= het in elkaar overvloeien van wat mannelijk en vrouwelijk is) te doen versterken.

 

 

Met deze radicaal nieuwe ingeslagen weg hoopt Gucci in de toekomst weer winstgevend te gaan worden want sinds 2013 heeft Gucci te maken met dalende omzetten. Want ondanks een omzet van 3,49 biljoen euro over 2014 daalde de winst echter met 6,7%. En ook in het eerste kwartaal van 2015 daalde omzet met 7,9%. De omzetdaling (de voornaamste reden voor het ontslag van Frida Giannini) is met name te wijten aan de afnemende vraag van Chinese consumenten die geen interesse meer hebben in de Gucci logo handtassen. Inmiddels heeft 60% van de artikelen daarom geen zichtbaar Gucci logo meer. En om alle sporen van Giannini definitief uit te wissen verkoopt Gucci al haar ontworpen artikelen in China met een korting van 50%.

 

 

  • UNISEKS


Het analyseren van de verhoudingen tussen mannen en vrouwen blijft ook voor Miuccia PRADA een bron van inspiratie. “ Wat zijn de onverwachte mogelijkheden? De verschillende relatievormen die tussen mannen en vrouwen kunnen ontstaan m.b.t. de manier waarop zij zich kleden. Hoe presenteren zij zichzelf? Dit onderwerp heeft altijd mijn aandacht”, aldus Prada. Het laten overvloeien van mannen- en vrouwencollecties is iets wat Prada al geruime tijd wilde doen. Want door het ontwerpen van mannenkleding vroeg Miuccia zich altijd af hoe ze dezelfde ideeën kan toepassen voor vrouwen. Al verschillende seizoenen lang laat zij daarom vrouwelijke modellen meelopen met de herencollecties en heeft hiermee als eerste deze trend gezet. Zo ook ditmaal. Maar helaas missen de laatste seizoenen de Prada collecties de onverwachte elementen die haar collecties zo spannend en afwijkend maken. Ditmaal geen enkele prints of kleur in de herencollectie. Simpele en begrijpbare zakelijke kleding; mooi getailleerde 6 knoops dubbel breasted herenkostuums met supersmalle pantalons. De mouwen van de jasjes opgerold waardoor de witte voering zichtbaar wordt. Korte nylonshirts met wijde mouwen ogen uiterst zomers en trenchcoats in verschillende lichte materialen worden over elkaar heen gedragen. Alle kleding in ton-sur-ton uitgevoerd. Met een jaren retro jaren’70 haarlook voor de mannelijke modellen. “ Uniform en strenge elegantie. Dat is de mode die mag voor dit moment. Ik wilde het modern en elegant maken maar wat dat precies inhoud weet ik niet. Uiteindelijk hielden we alleen van zwart, blauw en grijs voor deze collectie.”

 

 

Evenals Gucci kampt ook Prada met tegenvallende omzetcijfers. Zo daalde de nettowinst over 2014 met 28%; de grootste daling voor Prada sinds 4 jaar. En ook in het eerste kwartaal van 2015 daalde de winst met 44,2%. Hoofdzakelijk veroorzaakt door minder uitgaven van de koopkrachtige Chinese consument. Daarom gaat Prada de prijzen in Azië verlagen om zo de verkoop in die regio te stimuleren. In Europa zullen de prijzen niet worden verhoogd, iets wat Chanel wel doet om zo het prijsverschil tussen China en Europa te doen verminderen. Want sommige items zijn in China 70% duurder dan in Europa. Tevens zal Prada minder winkels gaan openen in 2016 en goedkopere tassen gaan lanceren die tussen de 1.000 en 1.200 euro zullen gaan kosten.

 

 

Ook de 81- jarige GIORGIO ARMANI is duidelijk bevangen door de unisekskoorts en laat identieke kleding zien voor beide seksen. Man en vrouw gebroederlijk naast elkaar op de catwalk in uniforme kleding/kleur en snit; compleet uitwisselbaar. Doublebreasted kostuums voor hem en haar, zwarte smokingjasjes met wijde pantalons voor hem en haar, grijze bandplooipantalons met gebreide vesten voor hem en haar & grijze 2 knoopsblazers met wollen vesten en croco veterschoenen voor hem en haar. Gender blending op zijn/haar best.

 

 

  • ALTA MODA


Voor de aller kritische en zeer koopkrachtige man is er sinds kort “Alta Sarteria Uomo” van DOLCE&GABBANA oftewel haute couture voor mannen. Wereldwijd maatwerk voor de welgestelde mannelijke klant. Alles in de Alta Sarteria lijn kan naar eigen smaak van de mannelijke klant worden gecostumized; van de kleur van het garen voor de knoopsgaten tot het type leder voor de bijbehorende schoenen. “ Dit is een nieuw type van relatie met onze mannelijke klanten. Ze kunnen zelf bepalen wat ze precies willen. We doen Alta Sarteria vanwege onze liefde voor Italiaanse mode.”, aldus Dolce. De klantenkring bestaat inmiddels al uit welgestelde mannen uit Rusland, China, het Midden-Oosten en de Verenigde Staten. Dolce&Gabbana hebben een geweldige mijlpaal bereikt: ze realiseerden over 2014 een omzet van meer dan 1 miljard euro! Dit jaar gaan ze 74 miljoen euro investeren in de uitbreiding van hun eigen winkelnetwerk en daarnaast hebben ze flink geïnvesteerd in de haute couturelijn voor mannen.

 

 

Modehuis VERSACE presenteert ook 2-jaarlijks haute couturecollecties maar (nog) niet voor mannen. In 1 van haar beste collecties ontdoet Donatella ditmaal de Versace man van alle bekende decoratieve opsmuk. “ Versace stripped. Geen decoratie, geen kleur en prints. Alleen de ziel van Versace: silhouet en snit. Comfortabel… maar sexy!”, aldus Donatella. Ze speelt afwisselend met diverse lengtes en proporties: lang over kort & smal en breed wisselen elkaar af. Grijze metallicachtige stoffen voor scherp gesneden kostuums en shirts met gouden knopen; of als vervanging hiervoor metalen gespsluitingen. De meest perfect gesneden trenchcoats in blauw of ecru. Het meest mooie mannelijke & atletische silhouet wordt verkregen door XL gebreide vesten en lange V-halstruien tot op heuphoogte i.c.m. strakke leggings voor mannen. Goudkleurige brilmonturen hierbij geven instant glamour. “ Ik heb alle typische Versace decoraties verwijderd. Je ziet een pure Versace ziel die op zichzelf staat.” De enige print is een zwart-wit ruit voor een ¾ jas met capuchon en sportieve baseballjack. Het enige Versace exces is een ecru-kleurige mink jas met royale capuchon over een lange V-hals trui met wit gebreide legging. Gstaad-luxe ten top. Als tegenhanger van de ultrastrakke leggings zijn er brede Charlie Chaplin pantalons met brede pijpen en verlaagd kruis. Versace ditmaal op haar best! Want de Versace man laat zich in deze collectie duidelijk meer van zijn vrouwelijke kant zien zonder ook maar enigszins aan mannelijkheid te doen inboeten.

 

 

  • GEOMETRIE


1 van de belangrijkste trends voor mannen zijn kledingstukken met geometrische en grafische vlakverdelingen. Veelal in verschillende kleurstellingen. “ Geometrie is de nieuwe vorm van decoratie”, aldus de creative directors Maria Grazia Chiuri en Pierpaolo Piccioli van modehuis VALENTINO. Geïnspireerd door de geometrische color-blocked schilderijen van de Australische kunstenares Esther Stewart laten beide designers ¾ wollen herenjassen, korte lederen jacks en truien zien in allerlei verschillende geometrische vlak- en kleurverdelingen. Met bijpassende tassen in dezelfde kleur- vlak verdeling. Alles uitgevoerd in de meest luxe materialen. Ongetwijfeld zullen goedkopere modeketens hier hun inspiratie uit halen voor meer betaalbare kledingstukken. Ook voor Valentino was 2014 een zeer succesvol jaar; de omzet nam met 37% toe naar 664 miljoen euro. De herenmode is goed voor 20% van de totaalomzet. Dit jaar opent Valentino nog zo’n 20-30 filialen.