MANNENMODE PARIJS 2014-2015

 

Tijdens de presentaties van de mannencollecties voor de aankomende herfst/winter in Parijs afgelopen januari is de lijst lang van ontwerpers die er hun collecties tonen. Afkomstig uit diverse landen zoals: Colombia, Kroatië, Denemarken, Duitsland en Italië. Parijs dient als internationale platform en etalage voor wat mannenmode zoal te bieden heeft. “Aan de ene kant hebben we traditie. Maar aan de andere kant hebben we hier in Parijs ook een groot internationaal publiek.”, aldus Didier Grumbach; president van de Fédération Française de la Couture et des Créateurs de Mode. “We hebben 23 verschillende nationaliteiten die showen tijdens de damescollecties. Ik heb ze van de mannencollecties niet geteld maar het aantal zal ongeveer hetzelfde zijn. Daar waar de Italianen meer Italiaans zijn gebleven, geloven we in Parijs dat mode geen nationaliteit heeft...”

 

 

De Europese kledingmarkt staat al jaren onder druk; het gaat duidelijk niet goed met de kledingbranche. Dit komt o.a. door het veranderende consumentengedrag, de aanhoudende economische crisis en de opkomst van het online winkelen. Uiteraard zijn er grote verschillen per land, maar het afgelopen jaar is de kledingomzet in nagenoeg alle landen gedaald. Met een percentage van-5/-6% was de daling in Spanje en Nederland echter het grootst. Met name het lage consumentenvertrouwen is hier de oorzaak van want die dient als een directe graadmeter voor het koopgedrag van de consument; vooral voor een productgroep als kleding. In Nederland is de totale omzet van alle kledinggroepen de afgelopen 4 jaar met 15% gedaald naar 8,1miljard euro. Over 2013 daalde de omzet van herenmode in Nederland met 2,9%. Mede door die aanhoudende crisis stopte het Nederlandse modelabel British Indigo er onlangs mee. En ook de Nederlandse modeontwerper Hans Ubbink heeft aangekondigd dat hij per 1 januari 2015 stopt met zijn modelabel. Reden voor zijn besluit is de economische crisis waardoor veel van zijn vaste klanten failliet zijn gegaan. Ook heeft de fantastische Nederlandse designer aangekondigd dat hij zijn winkel aan de Herenstraat in Amsterdam per september gaat sluiten en dat hij in 12 jaar tijd geen nieuwe heren zomercollectie heeft gemaakt. Hij last een rustpauze in en gaat nadenken over de toekomst van zijn bedrijf. Ondanks alle negatieve berichten verwachten retailexperts dat de omzet van de Nederlandse modebranche het komende jaar weer zal gaan groeien. Voor 2020 wordt een omzet verwacht van 8,8 miljard euro.

 

  • HIGH LUXURY

 

Parijs blijft de meeste populaire detailhandelsmarkt die verleden jaar zo’n 50 nieuwe merken aantrok. Sinds 1946 dient de lichtstad ook als thuisbasis voor Christian Dior waar de Belgische creative director Kris van Assche anno nu de DIOR HOMME collecties ontwerpt. Ditmaal speelt hij met het traditionele krijtstreepkostuum waarbij verschillende krijtstreep breedtes in de blazer of pantalon samen worden gecombineerd. Soms met geborduurde lelietjes-van-dalen op borsthoogte (de favoriete bloem en geluksamulet van wijlen monsieur Dior zelf) of als witte all-over bloemprint over het gehele kostuum. Hierbij passende royale parka’s in krijtstreepstof/Japans khaki nylon of donkerbruine pilootachtige lammycoat jassen. “ Ik wilde meer variëteit aanbrengen.”, verklaart van Assche. “ Ik wilde echt ditmaal de range van Dior accentueren en het uitbreiden. Wellicht zelfs naar het randje van het uiterste. Het mannenpak komt ditmaal 3-delig met bloemborduursels. De andere realiteit, wat ook onderdeel is van Dior, zijn de parka’s, jeans en sportschoenen die we allemaal extreem luxe hebben uitgevoerd.” Dior denim is nieuw en wordt voor volgend zomer een nog groter thema in de collectie. Zwart-witte truien hebben grafische bloemenprints met bijpassende shirts. Diezelfde bloemenprint komt uitvergroot op XL oversized herenmantels die een nieuw ruime silhouet aankondigt voor mannen. “ Die roos print hebben we gevonden in de archieven van Dior en nu flink opgeblazen.”, aldus van Assche. Dior opende het afgelopen jaar zo’n 21 nieuwe verkooppunten en heeft nu rond de 200 winkels. Steeg de winst over 2013 nog met 26% naar 165 miljoen euro, over de eerste helft van 2014 daalde de omzet echter met 8,6%.

 

 

Wereldwijd zijn het zijn nog steeds de Chinese consumenten die veel geld besteden aan luxegoederen; van de 80 biljoen dollar die ze uitgaven aan persoonlijke luxe uitgaven vond er 2/3 plaats buiten China. Dit vanwege het gegeven dat luxegoederen zo’n 50% goedkoper in het buitenland zijn dan in China zelf. Chinese consumenten staan algemeen bekend als merk junkies en shopaholics. De mannelijke Chinese consument is in zijn thuisland goed voor 55% van alle luxe aankopen; gemiddeld ligt dat in andere landen op 40%. Ruim 40% van alle luxegoederen die in Europa worden aangeschaft zijn afkomstig van de merkbeluste Chinese consument. Om die reden investeren steeds meer merken in hun Europese winkels en minder in hun Chinese verkooppunten. Zoals LOUIS VUITTON die onlangs een winkel in Londen opende van10.000 m2. Voor de happy few is er de super de luxe Louis Vuitton confectie ontworpen door de Britse designer Kim Jones. De must have van dit seizoen: de oversized herenmantel is 2-kleurig of gestreept aan de onderkant; uitgevoerd in reversible kasjmier. Losjes over de schouders gedragen met bijpassende XL sjaals. De allerbeste stoffen en meest luxe wolsoorten haalde Jones ditmaal uit de Atacama woestijn in het noorden van Chili. “ We hebben vicuña wol (deze wol is dunner en zachter dan ieder andere wol op aarde) gebruikt en Chinchilla bont om zo het super de luxe Vuitton gevoel te behouden. We wilden de collectie een rijke uitstraling geven en simpel. Want mannen willen op dit moment comfort en gemak.”, aldus Jones. De simpele lange muisgrijze T-shirts met bijpassende pantalons (met licht gerimpelde taille) ogen dan ook als het meest gemakkelijke mannensilhouet. De nieuwe (logovrije!) dubbelgevouwen L.V. messenger tas heeft een stalen handgreep of komt geheel in glimmend zilver. Alles matcht en klopt en is volledig op elkaar afgestemd…en zeer begerenswaardig! Over 2013 rapporteerde luxeconglomeraat L.V.M.H. (waar Louis Vuitton onder valt) een omzetstijging van 4% waarbij de winst voor het eerst over de 6 miljard euro steeg. Over het eerste kwartaal van 2014 steeg de omzet met 4% naar een bedrag van 7,2 biljoen euro. L.V.M.H. heeft zich ten doel gesteld zijn wereldwijde leidende positie als leverancier van luxegoederen voor 2014 verder uit te breiden. Dit door te investeren in kennis binnen de verschillende merken en door te investeren in innovatie en expansie in opkomende markten.

 

  • L’HOMME SPORTIF

 

Een ander luxemerk dat onder de paraplu van L.V.M.H. valt is GIVENCHY. Sinds de aanstelling van de Italiaan Riccardo Tisci als creative director voor het Franse Givenchy is dit statige modehuis aanzienlijk gemoderniseerd. Sinds 2005 is hij verantwoordelijk voor alle Givenchy collecties waarbij zijn ontwerpen/prints veelvuldig worden gekopieerd door fast-fashion modeketens als Zara en H&M. Voor deze wintercollectie fuseert Tisci ditmaal sport (lees basketball) & mode op een uiterst krachtige manier. “ Deze collectie is geïnspireerd op een puberale basketballcarrière en een obsessie met Bauhaus. Basketball is een vrij spel en vrijwel overal op straat vind je wel een plek om te kunnen basketballen. Dat was mijn uitgangspunt waarna ik Bauhaus elementen toevoegde en de haarnetten over het gezicht. Hoewel basketball al eerder is gedaan heb ik het op een ongebruikelijke manier gedaan.”, aldus Tisci. De kenmerkende basketball belijning wordt als print verwerkt op o.a. zwarte neopreen sweatshirts, door zilveren risten op gewatteerde fluwelen blousons en witte shirts en als grafische belijning op de zijnaden van grijze flanellen pantalons. De sportieve basketball tanktop wordt nu oversized uitgevoerd in pluizig grijs angorawol of als XL pullover. Soms met fel gekleurde banden op de armen. Ook schuwt Tisci muskusratbont niet voor royale bontjassen of als voering voor capuchons. Het haar van de mannelijke modellen is strak naar achteren gekapt en wordt door een zwart haarnet netjes vastgehouden die ook tevens het gezicht van de modellen bedekt. “ Dat was hoe de heren in de jaren’20 hun haar bedekten om het zo tijdens het slapen in model te houden. Gangsterleden hebben het simpelweg van hen overgenomen.”, aldus Tisci. Eind deze maand zal deze ontwerper worden onderscheiden met KCA Humanitarian Award voor zijn steun aan kinderen en gezinnen die getroffen zijn door HIV en aids. Ook wordt Tisci geëerd omdat hij zich sterk maakt tegen discriminatie in de modewereld en culturele barrières doorbreekt.

 

  • DECONSTRUCTION MIX

 

De scheidslijn tussen mannen en vrouwencollecties lijken steeds meer te vervagen waarbij meerdere ontwerpers vrouwelijke modellen laten meelopen tijdens de mannenshows. Zoals o.a. bij Prada, Haider Ackermann, Givenchy en Carven het geval is. Soms dragen de vrouwelijke modellen zelfs de mannenkleding. Andersom is dit (nog) niet geheel denkbaar. Dat het klassieke mannenkostuum per definitie niet saai hoeft te zijn bewijst de controversiële Japanse ontwerpster Rei Kawakubo voor haar mannenlabel COMME DES GARÇONS HOMME PLUS. Zij neemt het mannenpak flink onder handen wat zorgt voor gescheurde zij-en rugnaden (soms met ingezette ritsen), grote openingen daar waar de klepzakken zich bevinden en op borsthoogte. Alsof ze er persoonlijk door haar hardhandig zijn uitgerukt. Door al die openingen (op het achterpand van de blazers omlijnd door zwart velours) piept het kleurrijke shirt (veelal met ruches) er duidelijk doorheen. Zelfs de sneakers hebben openingen. Intellectuele mode die vooral geliefd is bij de mannelijke artistieke bevolkingsgroep. De nieuwe sjaal bestaat uit enkel het kraaggedeelte van het kostuum; soms in Schotse ruit of in dezelfde stof als de ¾ herenmantel. De angstaanjagende pruiken, die deels het gezicht van de mannelijke modellen bedekken, verhogen het vervreemde effect van deze ietwat sinistere collectie. Haarstylist Julien d’Ys’s liet zich hierdoor inspireren door de godheid met het olifantenhoofd Ganesha; door de Hindoes aanbeden als zijnde de god van wijsheid, voorspoed en geluk.

 

 

1 van de meest kleurrijke en speelse collecties dit seizoen komt van de hand van de Belgische designer DRIES VAN NOTEN. Opgedeeld in 4 kleurgroepen van roze, geel, groen en blauw. “ Het is straatcultuur, punk, new wave, new beat en skaters in combinatie met mannenportretten uit de Renaissance tijd. We wilden echt een mix creëren tussen Renaissance en streetwear. Het was soms echt verbazend hoeveel overeenkomsten we hadden.”, aldus van Noten. Het “tie&die” (dit is een verftechniek waarbij delen van de kleding wordt vastgeknoopt en was erg populair bij de hippiebeweging in de jaren ‘60) loopt als een rode draad door de gehele collectie. Voor o.a. truien, broeken, shirts waarbij veel laag over laag wordt gedragen. “ Ik vond het erg belangrijk om het gebruik van kleur te benadrukken. We hebben veel geëxperimenteerd met verfpatronen want ik wilde klassieke shirts helemaal ondergedompeld hebben in verfpatronen. En daarnaast ook veel verwassen kleuren.” Van Noten speelt ook met veel grafische belijningen en vlakverdelingen in deze mannencollectie met veel patchwork en combinaties van verschillende stoffen in 1 kledingstuk. Niet altijd even geslaagd. Opvallend zijn de vakkundig gespoten felle kleurblokken in het haar van de modellen die vaak overeenkomt met de kleur van hun outfits. Als opvallende accessoire zijn er fel gekleurde bontstola’s voor de man; Gaultier was 1 van de eerste die hiermee in de jaren’80 de modewereld shockeerde. “ Als je bont gebruikt, net als in de Renaissance schilderijen, dan krijg je uiteindelijk iets van Kayne West. Dus dat was echt een interessante verkenning van al die toevalligheden.”, aldus van Noten. Maar is de man anno 2014 daar wel aan toe? Kennelijk wel gezien de hoeveelheid bont die de diverse designers zowel in Milaan als in Parijs hebben getoond.