MANNENMODE PARIJS 2015

 

Het herstel in de modebranche staat met name onder druk door de constante uitverkoop. Die uitverkoopperiodes worden steeds langer en de kortingspercentages steeds hoger. Zo zijn mid season en pre sale al volkomen ingeburgerde begrippen geworden. Consumenten verwachten dus eigenlijk gedurende het gehele jaar constant lage prijzen. Dit betekent een opgelegde prijsdruk voor winkeliers die daar noodgedwongen aan mee moeten doen.

 

 

Hoewel het einde van de crisis toch steeds duidelijk zichtbaarder wordt, heeft ze met haar tentakels toch nog flinke klappen uitgedeeld in de mode industrie. Zo zijn in Nederland de modeketens MEXX, de Rode Winkel en Thom Broekman failliet gegaan. En sluit modeketen WE al haar 20 vestigingen in China. In 2013 zijn er in Nederland bijna 2100 mode retailers gestopt of failliet gegaan. En was de omzetgroei van Nederlandse herenmode -2,9%. Het derde kwartaal van 2014 wordt eveneens afgesloten met een omzetdaling van 4,3%. De kledingbranche verwacht pas dit jaar lichtjes uit de rode cijfers te komen. Al sinds het begin van de crisis in 2008 kampt de (internationale) modebranche met dalende verkopen. Ook grote namen binnen de mode industrie worden niet gespaard. Zo heeft na 38 jaar JEAN PAUL GAULTIER besloten te stoppen met het ontwerpen van zijn dames & heren confectielijnen. Hierdoor zullen 2 winkels in Parijs worden gesloten en 42 van de 104 banen worden geschrapt. “ De wereld van de prêt-à-porter is enorm veranderd. Het lijkt me nu de juiste tijd om te stoppen.”, aldus Gaultier. “ Het hectische tempo van de collecties laten geen vrijheid of tijd om frisse ideeën te vinden en te vernieuwen. Ik had geen tijd meer om na te denken. Misschien is er ook wel teveel kleding en zijn er niet genoeg mensen om al die kleding te dragen. Ik wil ook ruimte maken voor de jongere generatie. Dit is een nieuw begin waarin ik mijn creativiteit weer helemaal kan uiten zonder beperkingen.” Gaultier gaat zich toeleggen op zijn haute couture, parfums en sieraden. In samenwerking met Swarovski heeft Gaultier inmiddels al een nieuw soort kristal ontworpen.

 

 

En ook onlangs hebben ook VIKTOR & ROLF besloten om na 15 jaar te stoppen met hun confectielijn en zich enkel te gaan concentreren op hun haute couture, geuren en licenties. “ Wij hebben mode altijd gezien als communicatiemiddel, maar door de snelheid, deadlines en stevige concurrentie voelde die prêt-à-porter als een creatieve belemmering. Door het los te laten hebben we meer tijd en vrijheid voor creativiteit.” De modebranche is duidelijk drastisch aan het veranderen waarbij het midden segment momenteel het zwaarst heeft te verduren door het ontbreken van merkkracht die het hogere luxesegment juist wel heeft. Het herstel in de modebranche staat ook mede onder druk door de constante uitverkoop waardoor consumenten eigenlijk constant lage prijzen verwachten, wat een opgelegde druk geeft aan de winkeliers om hier noodgedwongen aan mee te doen. Daarnaast houdt de wispelturige consument nog steeds een slag om de arm; dit ondanks de dalende werkeloosheid, versneld economisch herstel en stijgende consumentenvertrouwen.

 

 

  • PRINTED ITEMS

 

Ook de Parijse modescene verkeert momenteel in zwaar weer door de massale afwezigheid van de rijke Russen bij de diverse modeshows. De Russische modemarkt is goed voor zo’n 53 biljoen dollar. Na de Chinezen zijn het de Russen die massaal hun taxfree aankopen doen in Europa. Qua verkoopcijfers zijn Chanel, Louis Vuitton en Dolce & Gabbana dé 3 favoriete merken voor de Russische consument. Maar door de politieke sancties en de devaluatie van de Russische roebel met zo’n 40% laten de Russen het momenteel afweten. Toch willen nog vele luxemerken eigen winkels in Moskou gaan openen. Iets wat Dior al jaren geleden heeft gedaan. In de grafische collectie van DIOR HOMME opent creative director Kris van Assche de show met marineblauwe krijtstreepkostuums (soms met een houtje-touwtje sluiting) die jong ogen door ze te combineren met laag uitgesneden haltertops in brede mariniersstrepen. Soms zijn de kostuums bespat met dunne witte strepen. “ Het kleermakersschap is altijd wel de hoofdbasis geweest bij Dior Homme. En ik hou ervan om het op verschillende manieren te verwerken; verschillende vormen, volumes en stijlen te ontdekken. Want sommige van onze cliënten zijn extreem klassiek en andere meer vooruitstrevender.”, aldus van Assche. In de Dior archieven vond van Assche een handgeschreven brief van Monsieur Dior zelf: “ Traditions have to be maintained. In troubled times like ours, we must maintain these traditions which are our luxury and the flower of civilization.” Van Assche gebruikt deze tekst als print voor shirts, bomberjacks, stropdassen, blazers en zelfs gebleekte denimjeans worden hiermee volledig bedrukt. Niet altijd echter even geslaagd. “ Ik hou van het idee om Christian Dior’s handschrift bedrukt te zien over de collectie; alsof hij er zelf bij is.” Kleurrijker zijn de grijze sweaters, witte shirts en sneakers met kleurrijke strepen van wascokrijt. Die zal van Assche eigenhandig wel hebben getekend.

 

 

De met prints doorspekte collectie van het Franse powerhouse GIVENCHY ogen als verfspatten á la Jackson Pollock, maar eenmaal van dichtbij blijken het onschuldige bloemenprints van gipskruid te zijn. Na prints van blaffende Rottweilers, Madonna’s en Bambi’s is dit de nieuwste troef van creative director Riccardo Tisci die het eens zo chique Givenchy heeft ondergedompeld in een mannelijke urban “hip-hop-ghetto” modelabel. Strenge zwarte schooluniforms (blazers, shorts, bermuda’s) worden afgewisseld door outfits met allover zwart-wit print. Haltertops, strakke jeans, bomberjacks, sweaters en parkajassen ogen gevaarlijk agressief. De Dr.Martens schoenen hebben dezelfde print als de kleding en worden soms verlengd tot knielaarzen met witte vetersluitingen. Aan het einde van de show worden de bloempatronen geborduurd op transparante zwarte T-shirts en singlets. Als referentie naar het (verloren) couture status waar Givenchy ooit eens voor stond..?

 

 

  • PARIS DE LUXE

 

Het Franse prestigemerk LOUIS VUITTON is bekroond tot het sterkste luxemerk van 2104. Hermès eindigde op de 2e plaats en Dior op nummer 3. In China eindigde Louis Vuitton op de 2e plaats in de lijst van beste merken om cadeau te geven aan mannen. Nog altijd zijn de Chinese consumenten goed voor zo’n 1/3 van de wereldwijde verkoop van luxegoederen. Maar groeide dat bestedingspatroon nog met zo’n 30% in 2011, over 2014 is dat fors gedaald naar 2%. Toch geeft de Chinese consument zo’n 12-20% van zijn netto inkomen uit aan de aanschaf van luxegoederen. Die aankopen vinden voor 2/3 plaats buiten China aangezien de prijzen daar een stuk lager liggen. Om die reden opende Louis Vuitton een 10.000m2 winkel in Oxford Street- London; de geboorteplaats van de Britse creative director Kim Jones die de geweldige herencollecties van Louis Vuitton ontwerpt. Ditmaal kwam zijn inspiratie uit de keizerlijke elegantie van de Indiase Rajasthan gecombineerd met Air Force snelheid. Alles even chic, simpel, begeerlijk en subliem gesneden. “ Ik was geïnspireerd door de relatie tussen de maharadja’s en Louis Vuitton gedurende de jaren’20. L.V. maakte destijds veel koffers voor hen wat nogal een interessant gegeven is. Daarnaast waren de maharadja’s de eersten die destijds vlogen.” Cognackleurige suède trenchcoats en baseballjacks worden door Jones gedragen op kiezeltint kleurige pantalons, shirts met korte mouwen hebben zigzag patronen en pilotenoveralls komen in felroze Indiaas kleurpoeder. Het musthave item van dit seizoen zijn de korte bomberjacks die fel glimmend oranje gekleurd zijn of onopvallend lichtgrijs. Alles gedragen op witte of zwarte sportschoenen. Ditmaal geen opvallende flashy herentassen want de opvallende logo-tas is duidelijk op zijn retour. Het luxeconglomeraat L.V.M.H. (waaronder ook Louis Vuitton valt) heeft in 2014 een recordomzet gehaald van 30,6 miljard euro. De nettowinst steeg met 64% naar 5,65 miljard euro. De omzet van Louis Vuitton zelf steeg in de eerste 9 maanden van 2014 met 4% tot 26 miljard dollar.

 

 

1 van de meeste hotte mannenmodelabels op dit moment is toch wel KENZO. De sweaters met kleurrijke tijgerkop print waren absoluut dé bestsellers van het afgelopen seizoen. En met name razend populair onder jongeren. Sinds een paar seizoenen zijn de Amerikaanse designers Humberto Leon en Carol Lim verantwoordelijk voor dit van origine Japanse modelabel. Zij hebben het vrolijke en kleurrijke karakter waar Kenzo bekend om stond weer duidelijk in de collecties naar boven gehaald. Ditmaal is vooral de uitvergrote polkadot in rood en blauw de favoriete print voor jacks, bermuda’s en blazers, met als logo daarin die van de Eiffeltoren en het Vrijheidsbeeld van New York. Daarnaast zijn er mintkleurige trenchcoats, marinejacks met grote capuchons en boothalstruien met aquatische kleurcombinaties of in pastelkleurige sorbettinten die soms semitransparant zijn met daaronder gestreepte haltertops. Alles even speels, jeugdig en fris. Duidelijk gericht op een jong publiek. “ Ik was geïnspireerd door de Fransman”, aldus Leon. “ Alles waar ik van hou in Parijs. Ik hou van alles wat Frans is dus ik wilde alles daarvan in deze collectie verwerken. Aangezien ik veel met Fransmannen werk weet ik wat ze echt nodig hebben. Dit is mijn hommage aan de man die uit Parijs komt en ook aan de toeristen die naar Parijs komen.”

 

 

  • MENS EDITION

 

Steeds meer (vrouwen) modelabels gaan zich nu ook op mannenkleding richten. Kennelijk ziet men nog veel potentieel in de mannenmarkt. Zo zal het Amerikaanse label Coach een mannenlijn gaan beginnen en gaat de Amerikaanse designer Michael Kors wereldwijd zo’n 500 men’s only boutiques openen. Kors gaat ervan uit dat de mannen business goed zal zijn voor zo’n 1 biljoen dollar in 2017. Overigens verwacht men dat over 5 jaar de groei van luxe mannenmode die van de vrouwen zal gaan overtreffen; naar een bedrag van 110 biljoen dollar in 2019. Een stijging van 36% vergeleken met de behaalde omzet van 81 biljoen dollar over2014. InNederland zijn er in 2013 bijna 2100 moderetailers gestopt of failliet gegaan. Het winkellandschap is een verdringingsmarkt geworden waarbij winkels zich nu continu moeten aanpassen en vernieuwen om zo de consument te blijven verleiden. Veel winkels blijven te lang hetzelfde waardoor de consument niet geprikkeld wordt om terug te komen. De omzet van herenmode was in 2013 -2,9%. De totale kledingverkoop in Nederland over 2013 daalde met 4%. De Nederlandse moderetailers sluiten het derde kwartaal van 2014 af met een omzetdaling van 4,3% t.o.v. 2013. Nederlandse consumenten kochten echter in 2013 voor zo’n 850 miljoen euro aan kleding en schoenen via internet. Een stijging van 16% t.o.v. 2012. Om mannenmode echter nog meer op de kaart te zetten komt in juli dit jaar de New York Fashion Week met een speciale manneneditie. Sinds enkele seizoenen bestaat er al een speciale London Collections Men naast de reguliere mannenshows die ieder half jaar in Milaan en Parijs worden gehouden. Nu nog een speciale editie voor de Nederlandse man…