MANNENMODE PARIJS 2016

 

Het huidige modesysteem waarin de catwalk presentaties ruim een half jaar van tevoren plaatsvinden, lijkt op zijn retour te zijn. Zo worden de herencollecties voor zomer 2016 al in juni/juli 2015 getoond. Door de populariteit van de sociale media is de consument ongeduldig geworden en wil hij/zij niet langer meer wachten om de getoonde collecties daadwerkelijk te kunnen aanschaffen. Veel merken spelen hier echter al op in door gelijk na de presentaties de kleding online in de verkoop te plaatsen. “Het internet en de sociale media hebben alles veranderd en oude systemen storten in”, aldus Donatella Versace. “ De nieuwe generatie die is opgegroeid met internet begrijpt niet waarom er 6 maanden gewacht moet worden voordat ze kunnen kopen wat ze online hebben gezien. Het is een totale revolutie in de mode. Het voelt als een immense beweging die alles in de gehele mode industrie zal doen veranderen”.

 

 

Om aan die “hongerige” behoefte van de consument te voorzien maakt VERSACE al sinds 2014 haar collecties na de shows gelijk al online verkrijgbaar. Iets wat BURBERRY en LOEWE inmiddels ook al doen. Maar sommige merken gaan hierin nog verder. Zo gaat Burberry afstappen van de 4 catwalkshows per jaar en die vervangen voor 2 shows in een ander format. Vanaf september 2016 zal Burberry de collecties in februari en september gaan presenteren onder de naam February en September. De shows zullen zowel de mannen als de vrouwencollecties presenteren en zijn seizoenloos. Na afloop van de show zullen de collecties direct verkrijgbaar zijn in de winkels en webshop van Burberry. Met dit nieuwe “see-now/buy-now collection model” wil Burberry de traditionele kloof tussen de modeshows en de detailhandel verkleinen. Het gebruikelijke halfjaar wachten tussen de show en de collectie in de winkels komt hierdoor te vervallen. Door deze nieuwe strategiewijziging komen de seizoenen te vervallen en zet Burberry in op seizoenloze collecties.

 

 

Inmiddels heeft ook TOM FORD aangekondigd dat hij gaat overstappen op het “see-now/buy-now system”. Zijn collectie zal in september gelijk na de catwalkshow worden verkocht. “ De wereld is directer geworden. De huidige manier van het presenteren van een collectie die pas 4 maanden later beschikbaar is voor de consument is een ouderwets idee. 1 die niet langer zinvol is. Onze klanten willen vandaag de dag een collectie die per direct beschikbaar is”, aldus Ford. En ook TOMMY HILFIGER zal vanaf september de catwalkshows gelijk gaan trekken met de retailkalender, waardoor de collectie gelijk na de show verkrijgbaar zal zijn in zijn winkels. Momenteel bedraagt de online omzet van luxe artikelen zo’n 6% van de totale omzet. Maar men verwacht dat deze omzet in 2025 zal oplopen naar 18% naar een bedrag van 70 miljard euro. De online aankopen worden vooral beïnvloedt door blogs, nieuwsbrieven en sociale media. Overigens kopen mannen vaker artikelen online dan vrouwen en ze geven daar ook maar geld aan uit.

 

 

  • FRENCH HISTORY


Nu dat Kris van Assche gestopt is met zijn eigen modelabel heeft hij alle tijd om zich als creative director te focussen op de collecties van DIOR HOMME. Het saaie grijze mannenkostuum wordt door van Assche gemoderniseerd door allerlei zilveren ritssluitingen op de blazers (een wirwar ervan op borsthoogte) en pantalons met veel opgestikte zakken. Met daaronder bergschoenen voorzien van ritsen. “Het is licht om overdag te dragen, relaxed, voor casual Friday, maar met dezelfde hoeveelheid elegantie”, aldus van Assche. Mooi is een bomberjack in zalmoranje van (nep?) krokodillenleder. Maar ondanks de zeer jonge modellen ogen vooral de gebreide spencers/polo shirts (vaak met Argyle ruit) en oversized blazers ietwat ouwelijk, niet modern qua proporties en démodé. Van Assche kan duidelijk beter. Onlangs heeft Dior een nieuwe Dior Homme flagshipstore van 3200 vierkante meter in Parijs geopend. En er komen nog andere Dior Homme winkels in o.a. Tokyo, Hong Kong en Londen.

 

 

1 van de betere collecties komt van het 102-jarige Franse modehuis BALMAIN. De debuutshow voor Olivier Rousteing die sinds 2011 bij Balmain de creatieve scepter zwaait. De show wordt geopend door het bekende Amerikaanse model Sean O’Pry (o.a. het gezicht van de Viktor&Rolf geur Spicebomb) in overdadige cargo bermuda’s met opgestikte zakken en ritsen met bijpassende safari jacks en gedrapeerde mouwloze haltertops. Met bijpassende XL schoudertassen en opengewerkte bergschoenen die als gladiatorsandalen ogen. Alles in neutrale kleurstellingen. En ook liepen er ditmaal vrouwelijke modellen mee. “ Dit is mijn eerste show voor mannen. Want 40% van de omzet bij Balmain komt van de mannenmode. Ik vroeg me dan ook af wat voor verhaal ik wilde vertellen”, aldus Rousteing. “ De Balmain man is een man die de woestijn intrekt. Hij wil de wereld ontdekken, hij is niet bang voor de horizon of voor het onbekende. Deze sterke mannen zijn net als ik, die al reizend de wereld ontdekken op zoek naar allerlei schatten.”

 

 

Naast deze luxe safari outfits zijn de er ook de meest mooie rijk gedetailleerde jasjes voor mannen. Soms geheel gevlochten uit touw of rijk gedecoreerd met allerlei vetersluitingen en gouden knopen. Zo is er ook de klassieke motorjack maar dan nu geheel uitgevoerd in gevlochten leder wat toch wel het vakmanschap benadrukt van dit Franse modehuis. Maar de echte showstopper is toch wel een mannentop die geheel uit gouden kettingen en zwarte edelstenen is vervaardigd. Het heeft soms de rijkdom van de vroegere Versace collecties. “ De Balmain man is ook in staat om unieke outfits te dragen. Zoals couture items”, aldus Rousteing. De jaarlijkse omzet van Balmain ligt rond de 30 miljoen euro. En ja, de Balmain collecties zijn ook online verkrijgbaar.


  • ORIENTAL SURREALISM


Als het op paradepaardjes aankomt binnen de Europese luxegoederen industrie dan zijn vooral Chanel, Cartier, Hermès en LOUIS VUITTON dé klinkende namen. Aangezien laatst genoemde ruim 30% van haar inkomsten in Azië genereert is het niet geheel verwonderlijk dat de mannencollectie zich duidelijk op het Verre Oosten richt. Getuige de met Oosterse invloeden doorspekte collectie. Glimmende zijden shirts en satijnen Amerikaanse baseballjacks & sweaters met rijkelijk geborduurde prints van paradijselijke vogels, draken, panters en exotische bloemen. Van sommige shirts zullen er wereldwijd slechts 50 stuks van worden gefabriceerd. En alles is even vederlicht. “ Ik wilde dat de collectie zomers en vrolijk zou zijn”, aldus creative director Kim Jones. “ De prints komen van over de gehele wereld zoals China, Japan en Indonesië. Ik ben dit jaar in 50 landen geweest en alles wat ik daar heb gezien heb ik ditmaal in deze collectie samengevoegd. Het is een reizigers collectie geworden want dat is waar Louis Vuitton voor staat.” Als styling dragen de modellen bedrukte zijden sjaals om de nek met Louis Vuitton als tekst, royale XL rugzakken en hoge witte sneakers met L.V. als print. De door Jones gebruikte camouflageprint is inmiddels al bij diverse fastfashion modeketens verkrijgbaar.

 

 

De vraag naar Louis Vuitton tassen blijft het sterkst met name onder de Chinese consumenten. Maar om overexposure te voorkomen sluit Louis Vuitton een aantal winkels in China. Burberry sloot er 4, Armani 5 en Prada ging van 49 naar 33 winkels. Maar toch blijft China een belangrijk afzetgebied met haar op 1 na grootste wereldwijde economie. Waarbij de Chinese consument goed is voor 1/3 van de wereldwijde luxe producten verkopen. Zo’n 46% van die Chinese consumenten doet hun luxe aankopen overigens in Europa vanwege de lagere prijzen dan in hun thuisland. Het openen van winkels in China is hierdoor geen prioriteit meer geworden voor de meeste luxemerken. De verkoop online wordt wel steeds belangrijker: tussen 2013 en 2020 zal 40% van de luxe aankopen online worden gedaan. En inmiddels heeft China Amerika al gepasseerd als het gaat om online verkoopcijfers.

 

 

De Belgische designer DRIES VAN NOTEN geeft in zijn lente/zomercollectie alvast een voorproefje van het mannensilhouet voor aankomende winter: supersized. Dat vertaalt zich nu alvast in mooie superwijde pantalons en ruime bermuda’s met aangesnoerde tailleband. Vooral geschikt voor lange mannen omdat dit optisch hun lengte verkleint. Als rode draad door de collectie loopt de prints van Marilyn Monroe. Veelal in zwart-wit op shirts, tanktops, bermuda’s, bomberjacks en kostuums. Niet altijd even geslaagd. Daarnaast combineert van Noten elementen van de surrealistische schilder Salvador Dali zoals glimmend rode kreeft applicaties op zwarte truien of goudkleurig uitgevoerd op ruimvallende blazers. “ Het idee was de ontmoeting tussen Marilyn Monroe en Dali”, aldus van Noten. “ Ze hebben elkaar overigens daadwerkelijk eens ontmoet. De fotoprints van Monroe waren overigens vrij gecompliceerd om te maken. Dali was in mijn ogen een echte punker. De luipaardprint refereert naar Elsa Schiaparelli met wie Dali samenwerkte.


  • FASHION RELIGION


Religie is niet alleen een houvast voor hele volksgroepen maar loopt vaak ook als een rode draad door de collecties van GIVENCHY. En daar maakt de Italiaanse creative director Riccardo Tisci dankbaar gebruik van. Al 10 jaar staat hij aan het hoofd van het chique modehuis Givenchy wat onder zijn bewind fors is gemoderniseerd. Ditmaal plaatst hij het lijdende hoofd van Jezus met rozenkrans of hangend aan het kruis als zwart-wit print op (oversized) T-shirts, zwarte truien of als applicatie op borstzakken. Maar ook op korte mannenrokken (veelal in tricot) prijkt Jezus’ beeld, want sinds Gaultier het modetoneel heeft verlaten schuwt Tisci het niet om iedere keer de mannenrok te promoten. “De tricot mannenrok zijn als sweaters die om de heupen worden geknoopt”, aldus Tisci. Hemels mooi is het vervaagde Jezus print op stug zwart, wit gebleekt en indigoblauw denim met een hoog Amerikaans “workwear” gehalte. Het oogt als gevangeniskleding. “ Jezus Christus is de meest bekende gevangene aller tijden. En is een icoon voor vele gevangenen. Daarom koos ik hem als inspiratiebron.” Voor minder gelovige mannen zijn er mooi gesneden hyper mannelijke zwarte- en krijtstreepkostuums (ook in maagdelijk wit) en stoere bomberjacks. Grote zilveren gevangenis sleutels worden hierbij als bungelende kettingen gedragen.

 

 

Ook in deze show liepen er 10 vrouwelijke modellen mee gehuld in Givenchy couture. Met als stermodel Naomi Campbell. Want door het samenvoegen van vrouwen modellen in de mannenshows wil men duidelijk de link illustreren tussen de verbondenheid van beide seksen. Dit wordt ook wel “gender fluidity” genoemd. De verschillen tussen mannen en vrouwen worden duidelijk op vele gebieden steeds minder. En daar kunnen sommige religies nog wel eens een voorbeeld aan nemen.