MANNENMODE PARIS 2015-2016

 

De Franse hoofdstad Parijs gaat de komende jaren 57 miljoen euro investeren in de modesector. Dit bedrag is bedoeld om de modesector in Parijs de komende 5 jaar een flinke boost te geven. Hiermee wil Anne Hidalgo (de vrouwelijke burgemeester van Parijs) dat Parijs dé hoofdstad van de mode blijft. En ze zal er alles aan doen om te zorgen dat dat ook zo blijft. “ Door het beschikbaar stellen van dit enorme bedrag hebben we de middelen om onze positie als wereldwijde hoofdstad van de mode te bestendigen.”, aldus Hidalgo. Want de concurrentie voor Parijs als modestad wordt steeds heftiger nu recentelijk ook Londen en New York speciale mannenshow edities op hun modekalender hebben staan. Logisch ook want mannenmode zit de laatste jaren enorm in de lift!

 

 

Het lijkt haast een contradictie maar het zijn momenteel de mannen die meer geld aan kleding uitgeven dan vrouwen. Mannen en kleding hebben elkaar eindelijk! gevonden. In de geschiedenis heeft dit nog niet eerder plaatsgevonden. Men verwacht dat het bedrag wat mannen wereldwijd aan kleding in 2019 zal gaan uitgeven uitkomt op zo’n 40 biljoen Amerikaanse dollar. In Engeland ligt dat bedrag nu al op zo’n 10 biljoen pond. En ook de Nederlandse man geeft maandelijks al meer geld uit aan kleding en uiterlijke verzorging dan vrouwen dat doen; maandelijks geeft hij 73 euro uit aan kleding tegenover 66 euro die vrouwen aan kleding spenderen. Mode voor mannen is duidelijk booming. Want kennelijk geeft een man anno 2015 net zoveel om zijn uiterlijk zoals vrouwen dat al jaren doen. Maar ondanks dat in het eerste kwartaal van dit jaar consumenten 700 miljoen euro meer uitgaven dan een jaar geleden, hebben de Nederlandse kledingwinkels het nog steeds zwaar en ligt hun gezamenlijke omzet nu 15% onder het niveau van 2008 toen de mondiale crisis begon. Want als gevolg van de crisis zijn consumenten nu veel prijsbewuster geworden en zijn ze gewend geraakt aan steeds langere perioden van uitverkoop en hoge kortingen. Als gevolg hiervan daalde de Nederlandse modeomzet over 2014 met 3%, in Frankrijk was dat 8%.

 

 

Doordat consumenten minder uitgeven aan kleding blijft er een overaanbod bestaan van kleding waardoor de prijzen onder druk zullen blijven bestaan. En is er eigenlijk niet teveel aanbod qua kleding? Volgens JEAN PAUL GAULTIER wel. “ Teveel kleding heeft de modebranche de das omgedaan. Mode is veranderd. Het systeem werkt niet meer goed. Er zijn eenvoudigweg niet genoeg mensen om al die kleding te kunnen kopen. We maken kleding die niet eens bedoeld is om te worden gedragen. Er zijn momenteel modelabels die goedkope kleding zo goed produceren zoals een Zara, H&M en Uniqlo dat doen, waardoor consumenten voor weinig geld zich kunnen kleden. Dus waarom zou je dan als consument nu nog dure designerkleding kopen?”.

 

 

  • LUXURY CRAFTMANSHIP


Ook dit zal de reden zijn geweest voor de Belgische modeontwerper KRIS VAN ASSCHE om tijdelijk te stoppen met zijn eigen 10-jarige modelabel. “ Het zijn moeilijke tijden voor onafhankelijke merken. Mijn eigen lijn kon enkel maar voortbestaan door financiële steun van vrienden. En daar wil ik nu mee stoppen. Ik wil wat afstand nemen om te kijken hoe ik mijn eigen label in de toekomst eventueel weer kan ontwikkelen.” Tot die tijd zal hij zich volledig focussen als creative director van DIOR HOMME. Daar waar hij ditmaal de collectie opent met de meest perfect gesneden zwarte smokingjasjes in verschillende lengtes. Die modern ogen doordat de modellen er zwarte baseballcaps bij dragen. “ Deze collectie noem ik techno kleermakersvakmanschap. Zowel formeel als dynamisch. Dit zijn jonge jongens die weten wat elegantie is maar het op hun eigen manier dragen.” De nieuwe Dior pantalon is geïnspireerd op de comfortabele joggingbroek met koordsluiting; uitgevoerd in zwart leder of in formeel krijtstreep. Het spelen met lengteproporties voert van Assche door in de gehele collectie: knielange gebreide vesten (soms in fluorgeel afgebiesd) die onder de grijs klassieke blazers uitpiepen. Daarbij klassieke zwarte veterschoenen met fluorgele zolen wat weer terugkomt in de wollen ruiten stof waarin fluorgeel in mee is geweven. “ Het is romantisch en realistisch, formeel en sportief. Klassiek vakmanschap maar op een sportieve hedendaagse manier.” Waarbij het dragen van buttons met bloemen erin een absolute must is. “ Ik hou ervan dat een man zowel romantisch als modern kan zijn. En aangezien Monsieur Dior erg van bloemen hield hebben we echte bloemen in de buttons verwerkt. Wat moderner is dan een echte roos in je revers.”

 

 

Volgens Luxury Daily staat Dior op de derde plek qua sterkste luxemerk van 2014. Op de eerste plek staat LOUIS VUITTON; 1 van de merken die onder het luxeconglomeraat van L.V.M.H. vallen. L.V.M.H. zelf boekte haar sterkste omzetstijging sinds 2012; in het eerste halfjaar van 2015 steeg de omzet met 19% naar 16,7 miljard euro. Met name het merk Louis Vuitton heeft ervoor gezorgd dat het jaar goed begint voor L.V.M.H., want de vraag naar de bekende Louis Vuitton tassen blijft het sterkst onder de Chinese consument. Ditmaal stond de Louis Vuitton collectie geheel in het teken van de Engelse mode-ontwerper en kunstenaar Christopher Louis Nemeth. Met name zijn grafische kunstwerk van geweven touw motief heeft creative director Kin Jones letterlijk als rode draad gebruikt voor de vele prints. “ In mijn beleving is Christopher Nemeth de meest belangrijke ontwerper die uit Londen is voort gekomen naast Vivienne Westwood.”, aldus Jones. “ Deze collectie is dan ook een hommage aan hem. Het was makkelijk om zijn grafische motieven te gebruiken voor de kleding en verschillende andere Louis Vuitton producten.” Uit de Nemeth archieven koos Jones 4 verschillende touwprints die hij bedrukt op wollen (col) truien, parka’s met houtje-touwtje sluiting en ruimvallende ¾ jassen gedragen op supersmalle pantalons met omgeslagen broekspijpen. In zandkleur, muisgrijs en petrolblauw. Het meest geslaagd zijn de XL uitgerafelde touwprints in zwart op oversized camelkleurige jassen. Geheel in stijl zijn er bijpassende koffertjes bekleed met dezelfde (print) stof als de kleding.

 

 

  • SHOCKING


1 van de vele merken die ook onder L.V.M.H. valt is GIVENCHY. Dit luxelabel is de laatste paar jaar zeer populair geworden door haar sportieve sweaters met opvallende prints. Maar ditmaal laat creative director Riccardo Tisci een uiterst sinistere en occulte collectie zien; versterkt door de angstaanjagende doodshoofd gezichten van de mannelijke modellen. “ Terug naar de Givenchy roots”, aldus Tisci. De in verschillende series opgebouwde collectie begint met krijtstreepkostuums in verschillende lengtes en kleuren over elkaar heen gedragen. Van dichtbij zijn sommige naden gerafeld. Kleurrijk is de serie van Marokkaanse tapijtprints voor shirts, pantalons en jasjes. Het mooiste hieruit is een lang jas die van zwarte pailletten op schouderhoogte langzaam overgaat naar de feloranje print. Standaard dragen alle mannelijke modellen zwarte nagellak en een tricot rok over iedere outfit die van voren wordt opengeknoopt. En net als bij andere designers (o.a. Raf Simons, Saint Laurent en Prada) lopen er wederom vrouwelijke modellen mee in de collectie. Onlangs heeft Givenchy in Parijs een winkel geopend exclusief alleen voor mannen.

 

 

Als het gezicht voor de Givenchy campagne heeft Tisci zeer verrassend gekozen voor Donatella Versace. “ Ik geloof in het doorbreken van regels. Riccardo is extreem getalenteerd en bovenal een goede vriend van mij. We zijn als familie. Ik wil af van het oude systeem; we moeten juist meer samenwerken, elkaar steunen en van mode daadwerkelijk een globale gemeenschap maken.”, aldus Donatella.

 

 

De grootste shock op de Parijse catwalk werd veroorzaakt door de show van de Amerikaanse designer RICK OWENS waar bij sommige modellen hun geslachtsdeel zichtbaar was. Door strategisch geplaatste openingen op kruishoogte bij ingenieus gedrapeerde tunieken met grafisch lijnenspel als print, kreeg Owens’show de meeste headlines in de (social) media. “ Jongens met hun piemel eruit is zo’n simpel, kinderlijk en oeroud gebaar. Naaktheid is krachtig. Ik heb het niet gedaan om te shockeren want zelf draag ik ook geen ondergoed. Wel presenteer ik graag een utopische wereld zonder enige vorm van angst of schaamte.”, aldus Owens. Een gimmick of toch een serieuze boodschap?

 

 

  • CLASSIC REVIVAL


Een stuk realistischer is de no-nonsense collectie van PAUL SMITH. Zijn handelsmerk is klassieke kleding met een twist waarbij ditmaal het oversized silhouet domineert. Het mooiste zijn de klassieke herenmantels in geblokt verlopend kleurpatroon. Soms uitgevoerd in een XL gewatteerde versie met bijpassende sjaal en trui. “ Vanzelfsprekend hebben we nog steeds de klassieke kledingstukken maar het silhouet is veel ruimer. De kleding oogt voller. Het kleurenpalet is ditmaal wat gedempter; denk aan bruin- grijstinten en zalmroze.”, aldus Smith. De gebreide truien met gekleurde triangel motief zullen ongetwijfeld snel door de fast-fashion modeketens worden gekopieerd. Mocht het deze winter écht koud worden dan biedt Sir Smith de meest royale (nep?) bontjassen in patchwork voor mannen. “ Weet je, we verkopen in ruim 73 landen wereldwijd. En veel van deze landen hebben echt koude winters en dus hebben we veel warme jassen in onze collectie.” Inmiddels is de 69-jarige Smith zo’n slordige 315 miljoen Britse pond waard. Met name in Japan is zijn kleding al jaren razend populair. Het Nederlandse model Saskia de Brauw is 1 van de gezichten in de Paul Smith najaarscampagne.

 

 

Het nieuw leven inblazen van oude Franse modehuizen verloopt niet altijd even succesvol. Maar het in 1945 opgerichte CARVEN ondergaat momenteel een heuse revival en is op weg om een hot modelabel te gaan worden. Met de recentelijk nieuw aangestelde creative directors Adrien Caillaudaud en Alexis Martial (beide hebben ervaring opgedaan bij Givenchy) is de kleding van het 70-jarige Carven verre van gedateerd of oubollig. De beknopte herencollectie is puur en simpel qua belijning met veel jaren’80 invloeden. Zoals de licht oversized herenmantels met scherpe schouderlijn en gesneden puntrevers met grote opgestikte zakken. In camel of donkergrijs. Interessant is een simpel gesneden gestreepte shirt met hoge gerimpelde col. Of een gewatteerde bomberjack in krijtstreep gedragen op bandplooipantalons. Geen ingewikkelde mode maar begeerlijke items die een mooie mix zijn tussen minimalisme en grafische eenvoud.  

 

 

En ook de mannenkleding van Carven is online te koop. Zoals ook voor veel andere luxemerken vormt de e-commerce een steeds belangrijk wordende bron van inkomsten. Men verwacht dat de online omzet van de luxemarkt tot 2025 met 18% zal gaan toenemen. Wat neerkomt op een jaarlijks bedrag van 70 miljard euro. Nu bedraagt de online omzet nog zo’n 6% van de totale omzet van luxemerken. En met name Europese mannen shoppen graag online. Inmiddels hebben ook zij de vrouwen voorbij gestreefd als grootste internetshoppers. De Europese man koopt namelijk 2 keer per maand producten online; 2 keer zo vaak als vrouwen dat doen. Tevens spenderen mannen ook meer per online bestelling dan vrouwen dat doen. Van de mannen met een hoog inkomen koopt 66% regelmatig artikelen via internet. Want steeds meer gaan mannen op zoek naar mooie mannenkleding om zo te concurreren met andere mannen. De crisis heeft er namelijk voor gezorgd dat ook mannen willen imponeren op potentiële werkgevers. Door de felle concurrentie hebben mannen het gevoel dat ze meer aandacht moeten besteden aan hoe zij zichzelf presenteren.