UNISEKS VERZORGINGSPRODUCTEN


 

Op vele gebieden zijn de scheidingslijnen tussen wat mannelijk of vrouwelijk is steeds meer aan het vervagen. In de parfumindustrie zijn uniseksgeuren al een bekend gegeven met voorbeelden als: Agua de Loewe, Gaultier2, Original Musk Oil van Kiehl’s of het immens populaire CK One. Op gezichtsverzorgingsgebied worden mannen en vrouwen nog wel apart benaderd. En hoewel vrouwen op gezichtsverzorgingsgebied al jaren een duidelijke voorsprong hebben zijn mannen wel bezig met een forse inhaalslag, waardoor juist de laatste paar jaar de herenlijnen het sterkst groeiende marktsegment zijn. Steeds meer merken brengen daarom speciale producten op de markt voor heren. Maar hoe strikt zijn die scheidingslijnen eigenlijk nog? 

 

 

Bij SISLEY merkten ze juist dat veel crèmes die voor vrouwen waren ook door mannen werden gekocht, waardoor ze besloten om een speciale mannencrème uit te brengen. “Mannen gebruikten al jaren enkele van onze (vrouwen) Sisleyproducten zoals de Emulsion Écologique en de Créme Reparatrice. Hoewel we nooit onze huidverzorgingsproducten hebben opgedeeld in mannen of vrouwen categorieën, hebben we toch dit jaar de Sisleÿm gelanceerd omdat de mannenhuid nu eenmaal anders is dan de vrouwenhuid.”, aldus Sisley directeur Cees Bosman. Want feit is dat de mannenhuid in vergelijking met de vrouwenhuid 25% dikker is, meer afvalstoffen produceert waardoor de huid eerder glimt en poriën daardoor sneller verstopt raken. Door die vetafscheiding komt rimpelvorming bij mannen daardoor wel pas op latere leeftijd tot stand. Veel merken brengen daarom aparte herenproducten op de markt maar bij CLINIQUE kijken ze liever naar wat de huid (ongeacht haar sekse) écht nodig heeft. Truke Blindeman ( Education Manager van Clinique Benelux) vind het dan ook belangrijk om met name te adviseren met op huidzorg en de conditie van de huid. “ Uniseksproducten zie ik als een breed begrip. Bij Clinique kijken we naar de conditie van de huid; ongeacht of je nu een man of een vrouw bent. Wel komt bij mannen natuurlijk apart het scheren erbij kijken”. Clinique werkt met de nummers 1, 2 en 3 voor haar vochtverzorgende productsamenstellingen, waarbij ieder nummer staat voor het type huid. Zo staat bijvoorbeeld nummer 1 voor de zeer droge en droge huid en die nummers zijn terug te vinden op de verpakking. “Al deze moisturizers kunnen prima door zowel mannen als vrouwen worden gebruikt. Ondanks dat we een aparte lijn voor heren hebben namelijk: Skin Supplies for Men. Voor mannen die hun huid bijvoorbeeld een snelle vochtboost willen geven is er de Clinique Moisture Surge Extended Thirst Relief. Deze vetvrije en veelzijdige crème-gel is 1 van de meest populaire Clinique producten en biedt een snelle, duurzame en verfrissende hydratatie aan de huid”.

 

 

 

Het door de Amerikanen Matthew Malin en Andrew Goetz ontwikkelde huid-en haarverzorginglabel (MALIN+GOETZ) profileert zich duidelijk wel als een unisekslabel. Hun filosofie is een uitgebalanceerd systeem die verzorging vereenvoudigt, waarbij de zorgvuldige selectie van ingrediënten resulteert in formules zonder onnodige reinigingsmiddelen, kleurstoffen en synthetische parfums. Deze producten voor gezicht, lichaam en haar gaan huidirritaties en allergieën tegen en zijn niet op dieren getest. Met als resultaat een scala van producten die qua formules geavanceerde wetenschappelijke ontwikkelingen met natuurlijke ingrediënten combineren en aansluiten bij de behoeften van zowel man als vrouw. De plantaardige ingrediënten prijken overduidelijk als benaming voor de producten zoals: Grapefruit Face Cleanser, Jojoba Face Scrub of Eucalyptus Shower Gel. “Met name de Peppermint Shampoo en Eucalyptus Deodorant vallen bij mannen erg in de smaak ”, aldus Hugo Mostert die voor de Benelux en Frankrijk dit merk importeert. “ Hoewel er geen typische mannenproducten in ons assortiment zijn, met uitzondering natuurlijk van de scheerproducten, wordt de deodorant het meest door hen aangeschaft. Van de huidverzorgingsproducten kopen de mannen vaak de Facecleanser en de Face Moisturizer”. Hugo geeft aan dat het aantal aankopen door mannen als vrouwen gelijk ligt in hun winkel in Rotterdam. “Mannen willen gemak, een fris parfum en een no-nonsense uitstraling. Vrouwen hebben vaak meer kennis van de producten en gaan eerder voor een masker, zwaardere crème, of scrub”. De cleane en apotheekachtige uitstraling van de in wit uitgevoerde producten zullen zeker veel mannen aanspreken. Bovendien worden alle ingrediënten in heldere kleuren overduidelijk leesbaar op de flacon vermeldt. “We merken dat er enorm veel potentie in (MALIN+GOETZ) zit. Middels het versturen van persberichten, sampelen en het 2 keer per jaar organiseren van dinnerpartys promoten we onze producten”.

 

 

Ook KIEHL’S heeft een duidelijke Amerikaanse apothekersachtergrond en is in 1851 door John Kiehl in New York opgericht. Kiehl’s combineert traditionele geneeskunde met moderne ingrediënten die voortkomen uit de meest recente innovaties op cosmeticagebied. Dit merk heeft een trouwe klantenkring en als store manager van de enige Kiehl’s winkel in Amsterdam weet Afaaf Abdelmoula precies welke producten door wie worden gekocht. Kiehl’s heeft qua product uitstraling geen specifieke mannelijke of vrouwelijke uitstraling en is door haar basic verpakking geschikt voor beide seksen. “ We gebruiken niet graag het woord uniseks want al onze producten zijn eigenlijk geschikt voor mannen als voor vrouwen. Behalve dan onze scheerlijn natuurlijk.” Hoewel Kiehl’s wel degelijk een speciale verzorgingslijn voor heren heeft zijn er genoeg andere producten die ook bij mannen gretig aftrek vinden. “ De Ultra Facial Cream is favoriet bij de mannen en hydrateert 24 uur lang waardoor het bijzonder geschikt is voor de wintermaanden. Als anti-aging wordt veelal de Powerful Skin Vitamine C Serum aangeschaft. Een ander product waarvan ik niet had verwacht dat het zo zou aanslaan bij mannen is het verleden jaar gelanceerde Midnight Recovery met lavendel. Ze zijn er echt gek op!”. Voor het slapen gaan 2 á 3 druppels aanbrengen op het gehele gelaat en in de ochtend moet het gezicht er zichtbaar zachter en stralender uitzien. Een ander verschil met de vrouwenhuid is dat de mannenhuid weliswaar op latere leeftijd te maken krijgt met rimpelvorming, maar die laat dan ook diepere groeven achter. De Powerful-Strenght Line-Reducing Concentrate van Kiehl’s bevat een hoge concentratie van 10,5% pure Vitamine C die de rimpels aanzienlijk kan verminderen. Mits de man/vrouw het product 2 keer per dag aanbrengt.

 

 

 

Voor [COMFORT ZONE] staat (gezicht)verzorgingsproducten voor het stimuleren van alle zintuigen: horen, zien, ruiken, voelen en proeven, kortom: ervaren. Dit merk is een totaal concept voor de geselecteerde spa, thermen en beautyinstituut wereldwijd in meer dan 40 landen. Volgens Product Manager Floor Brands zijn alle [COMFORT ZONE] producten uniseks, ondanks dat ze een specifieke herenlijn hebben. “ Binnen onze verschillende lijnen is de Hydramemory Systeem het best bestempelbaar als uniseks. Met name de Hydramemory Cream Gel zal door haar lichte textuur en uiterst frisse geur vooral veel mannen aanspreken. Maar ook door haar systeem (die gericht is op de vochtbalans) is deze lijn ideaal voor mannen die door het dagelijks scheren hun huid er enorm mee uitdrogen”.LANCASTER is 1 van de weinige cosmeticamerken die (nog) geen specifieke gezichtsverzorgingslijn voor heren in haar assortiment heeft. Wel is er een speciale mannenlijn in de Lancaster Sun Care lijn. “ Maar je weet nooit wat er in de toekomst gebeurt”, verklaart Anja Roskam; Coördinator Public Relations van Coty Prestige die Lancaster in Nederland distribueren. “Er is in elke lijn van Lancaster wel een product te vinden die ook perfect door mannen kunnen worden gebruikt”. En met de Retinology lijn hebben ze een sterke troef in handen want dit is een totale anti-aging lijn die alle tekenen van huidveroudering in 1 keer aanpakt. Lancaster is het eerste cosmeticahuis dat Retinol (door huidspecialisten wordt Retinol beoordeeld als 1 van de meest effectieve anti-aging ingrediënten) in haar producten gebruikt. De Retinolgy lijn bestaat uit 4 specifieke Total Age Solutions producten. En Lancaster claimt zelfs dat mannen er 15 jaar jonger uit zullen zien als ze de producten gedurende 8 weken gebruiken. “De producten zitten in handige pompflacons wat mannen als zeer prettig ervaren. En met bijvoorbeeld de High- Efficiency Cream heb je een perfecte verzorging in handen die je 24/7 kunt gebruiken”. Op de vraag of mannen geen moeite hebben om producten aan te schaffen die niet specifiek op hen zijn gericht antwoordt Anja ontkennend. “ Vaak kennen ze het merk al van hun vrouw/partner. Meestal hebben ze al wat “geleend” en komen dan naar de winkel of de verkoopster attendeert hen op dit product. Eenmaal gebruikt zijn de resultaten snel zichtbaar en dat is wat de man vaak wil”.

 

 

 

In het hogere segment is LA PRAIRIE hét merk voor consumenten die geen moeite hebben om wat meer neer te tellen voor huidverzorgingsproducten. Door middel van het exclusieve Cellular Complex ,dat in alleLa Prairie producten is verwerkt, onderscheidt dit merk zich van alle andere merken. Dit complex stimuleert de natuurlijke productie van gezonde huidcellen en werkt in synergie met andere complexen die een specifiek doel hebben om elk huidprobleem op te lossen. “La Prairie biedt duidelijke oplossingen voor iedere huid. Voor zowel mannen als vrouwen”, verklaart Desirée Wemekamp; Public Relations van Elha Cosmetics. “ Onze producten zijn het resultaat van jarenlang wetenschappelijk onderzoek en alleen de beste en meest effectieve ingrediënten worden gebruikt voor de luxe formules. En dat spreekt mannen aan. Mannen dieLa Prairie producten gebruiken kiezen heel bewust voor kwaliteit en zien dat als investeren in een goed verzorgde huid”. De best verkochteLa Prairie producten onder mannen zijn momenteel de Foam Cleanser en de Revitalizing Eye Gel. Wat zowel de vrouwen als de mannen gemeen hebben dieLa Prairie producten kopen is de bewuste keuze voor het goed verzorgen van hun huid. Daarbij kiezen ze voor uitzonderlijke kwaliteit en effectieve producten die doen wat ze beloven. De hoge aanschafprijs vormt voor hen geen belemmering. “ Er zijn nog altijd mannen die niet het belang inzien van een goede huidverzorging. Dat verandert zodra ze worden geconfronteerd met de resultaten van goede huidverzorging van bijvoorbeeld hun partner. Als ze eenmaal inzien dat iets werkt dan kost het geen enkele moeite om ze producten te laten aanschaffen”. Ongeacht of het product zich nu wel of niet specifiek op hen richt.