C.COSMETICS AND CARE





Weet wat je eet! Maar weet ook wat je op je huid smeert. Ook in de cosmetica wereld is kennis macht want veel consumenten weten helaas niet precies wat er allemaal in hun verzorgingsproducten zitten. Veelal ongezonde ingrediënten die geen voordelen bieden voor de huid. Juist met liefde voor gezonde verzorging begon Caroline van Eeuwijk daarom in 2010 haar eigen ecoluxury beautyconcept winkel C. cosmetics & care in Amsterdam.

 

 

De groene en gezonde kracht van de natuur is bezig met een fikse opmars. Niet alleen in producten die we consumeren maar in vele sectoren ( waaronder die van cosmetica) neemt de vraag naar eerlijk geproduceerde artikelen toe. De mens zal altijd op zoek naar het geheim van een mooie huid maar vaak vergeet men na te denken over wat ze op hun huid smeren. “ Veel mensen hebben geen idee wat voor huidtype ze hebben en denken dat ze de juiste producten kopen terwijl dat veelal niet zo is”, redeneert Caroline. “ De door hen gekochte producten zijn niet goed afgestemd op hun specifieke huidbehoeften. Zo kunnen bijvoorbeeld crèmes lekker ruiken maar het toegevoegde synthetische parfum kan in de huid achterblijven en in combinatie met UV- straling pigmentatie veroorzaken. Biologische producten zijn daarentegen vrij van synthetische geurstoffen en gefabriceerd met puur natuurlijke grondstoffen. “ Door te beginnen met het gebruiken van heilzame biologische producten rem je de “ build up”. Dit is het proces waarbij het lichaam op een gegeven moment bepaalde stoffen niet meer kan verdragen en er een allergie voor ontstaat. Goede natuurlijke cosmetica is vrij van minerale oliën, parabenen en bevatten in tegenstelling tot veel reguliere cosmetica producten geen schadelijke ingrediënten die de huid snel doen verouderen. We vergeten vaak dat de huid als grootste orgaan van het lichaam meer is dan alleen de buitenkant; het biedt ook bescherming aan onze innerlijke organen en kan als uitscheidingsorgaan zowel stoffen uitscheiden alsmede opnemen.”

 

 

Klanten die een bezoek brengen aan C. kunnen rekenen op een persoonlijke aanpak, goede informatie en professioneel advies.“Aan de klanten die hier voor het eerst komen leggen we eerst onze filosofie uit. We geven ze een lijst mee van ingrediënten die ze juist in hun tot nu gebruikte producten moeten vermijden en adviseren ze om een detox te doen. Dat houdt in dat ze gedurende 4 weken lang( de tijd die de huid nodig heeft om zich te vernieuwen) hun huid enkel en alleen maar reinigen/peelen en verder geen crèmes gebruiken. Want als je stopt met smeren dan wordt de huid gestimuleerd om aan het werk te gaan waardoor je uiteindelijk jouw ware huid zult gaan zien.” Na die 4 weken geeft een van de ervaren schoonheidsspecialistes een huidanalyse met bijbehorend advies welke producten te gebruiken. “ Uiteindelijk zul je zien dat je niet veel crèmes meer nodig hebt voor de ondersteuning van het natuurlijke proces van de gezonde huid. Want de huid is zo goed in staat en vernuftig om zichzelf te herstellen, dat je na de detox maar 1 of 2 producten nodig hebt om haar in balans te houden.” De producten die hiervoor in aanmerking komen heeft Caroline gevonden in het buitenland en waren nog niet eerder in Nederland verkrijgbaar. Enkel en alleen natuurlijke niche merken met goede ingrediënten, achterliggende kennis en met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Zoals het uit de Verenigde Staten afkomstige merk dr.Alkaitis Holistic Organic Skin Care,tegenwoordig geproduceerd in Nederland, met als uitgangspunt “ Als je het niet kan eten, moet je het ook niet op je gezicht smeren.” Een range van 9 effectieve producten (waarbij geen onderscheid wordt gemaakt tussen de mannen-of vrouwenhuid) met rauwe en zorgvuldig geselecteerde natuurlijke ingrediënten die niet verder verhit zijn dan de lichaamstemperatuur van 37 graden. 1 van Caroline’s topmerken binnen haar assortiment.

 

 

Veel mannelijke klanten hebben inmiddels de rustgevende winkel in hartje Jordaan al gevonden. En ook de homoseksuele man is een belangrijke en loyale doelgroep voor Caroline. “ De mannelijke klant is kritisch, loyaal en nuchter. Veelal worden ze door hun partner meegenomen en ze zijn al geïnteresseerd in huidverzorging. Het duidelijke verschil tussen de vrouwen is dat mannen veel meer merkentrouw zijn. Als ze het product goed vinden dan kopen ze het ook, ongeacht de prijs. Ze willen echter wel duidelijk weten waar ze het geld aan uitgeven, maar doen dit dan ook makkelijker dan vrouwen.” Naast verzorgingsproducten kunnen mannen ook hier terecht voor allerlei schoonheidsbehandelingen zoals: massages, hars- of voetbehandelingen. “ Sommige mannen komen hier om bijvoorbeeld hun wimpers te verven of om hun nagels na een voetbehandeling transparant te lakken voor een mooie glans.” Naast de winkel zijn er 4 behandelkamers waarbij de behandelingen zich richten op het welzijn en de natuurlijke schoonheid van de huid.

 

 

Caroline is ervan overtuigd dat de markt met groene en natuurlijke verzorgingsproducten enorm zal gaan groeien in de komende 5 jaar. “ Juist in deze sector zit nog de meeste groei. Consumenten gaan gelukkig steeds meer letten op de ingrediënten die er in de producten zitten en zijn ook vaker beter geïnformeerd. Er ontstaat een soort wisselwerking waarbij producenten reageren op de bewuste consument en claimen dat hun producten bijvoorbeeld parabenen vrij zijn. Maar de fabrikanten vergeten wel te vertellen dat ze er andere conserveringsmiddelen ervoor in de plaats hebben gebruikt. Parabenen kunnen de hormoonbalans met name bij mannen beïnvloeden; zo blijkt uit een wetenschappelijk gehouden studie dat mannen die elke dag 2 of meer reguliere cosmeticaproducten gebruiken, 7 keer meer vruchtbaarheidsproblemen hebben dan mannen die dat niet doen. Dat veel bestaande merken steeds meer met zogenaamde “bio” of “groene” verzorgingslijnen komen moet meer gezocht worden in de sfeer om in te spelen op deze toenemende consumentenvraag, dan dat de fabrikanten zich realiseren dat er veel slechte ingrediënten in hun producten zitten. Want die blijven ze gewoon nog steeds maken en aanbieden.”

 

 

Durf een kritische consument te zijn en lees de ingrediëntenlijst die op de producten vermeld staan. Trek je eigen conclusies hieruit en vraag jezelf af of je dat allemaal wel op je gezicht wilt blijven smeren. Zo niet, dan is het langs gaan bij C.cosmetics and care de meest natuurlijke volgende stap…