LANCASTEr

 

 

Vrijwel ieder cosmetica merk heeft anno 2012 wel een aparte herenlijn op de markt gebracht. Logisch want nog steeds is het mannensegment binnen de cosmeticamarkt de snelst groeiende doelgroep. Als onderdeel van Lancaster heeft Davidoff het in het verleden wel geprobeerd met een mannenlijn maar is er uiteindelijk mee gestopt. “Maar in elke huidige lijn van Lancaster is zeker wel een product te vinden die perfect door mannen gebruikt kunnen worden”, aldus Daphne Knijpinga en Anja Roskam; Communications Manager en Public Relations van Coty Prestige Benelux.

 

 

Voor mannen wordt het aanbod qua verzorgingsproducten steeds uitgebreider en daarmee ook interessanter. Dat mannen echter niet alleen specifieke mannenproducten kopen is bij Lancaster geen geheim. “ Veel mannen “lenen” nog steeds producten van hun partner. Dat is voor hen vaak hun eerste kennismaking met onze producten want een specifieke herenlijn hebben we (nog) niet. De enige mannenlijn die we op dit moment wel hebben is de Lancaster Sun Men lijn die we 3 jaar geleden hebben gelanceerd. In het verleden hebben we wel een Davidoff herenlijn gehad maar die was internationaal gezien niet echt geslaagd. In Nederland waren de producten echter wel heel succesvol. Dat was zo’n 20 jaar geleden en we waren er kennelijk iets te vroeg mee, want niet veel later kwam Biotherm met hun mannenlijn op de markt en die sloeg wel goed aan. Daarna hebben we het ook nog eens geprobeerd met een zonproductenlijn van Cool Water.

 

 

Momenteel zijn we toch wel wat huiverig geworden om een speciale mannenlijn uit te brengen want je hebt te maken met de wereldwijde verschillende culturen. Lancaster wil natuurlijk wel marktleider blijven en daarbij moet je niet alleen aan de lokale ( Nederlandse) markt denken, maar ook aan bijvoorbeeld de wensen/behoeften van de Amerikaanse man, de Spaanse man etc.” Mocht Lancaster ooit overwegen om wel de mannenmarkt te willen betreden dan is de internationale marketing binnen Lancaster degene die daar het laatste woord in heeft. Ik moedig het zeker aan. Maar gelukkig zijn er binnen het huidige Lancaster portfolio genoeg producten die wel degelijk gretig aftrek vinden bij mannen. “Veel mannen zijn al bekend met onze bekende zonproducten. En eenmaal getriggerd door het gebruik van die producten willen ze ook andere crèmes van Lancaster gaan proberen. Of soms kennen ze ons merk van hun vrouw/partner en hebben daar wat van “geleend” en komen dan naar de winkel. Het is dan juist de taak van het winkelpersoneel om de man op die producten te attenderen die geschikt voor hem zijn. We zijn hierin afhankelijk van het winkelpersoneel en stimuleren dit dan ook in onze trainingen aan hen.”

 

 

Mannen zijn de schaamte voor het kopen van verzorgingsproducten gelukkig voorbij. En hoe eerder een man begint met het verzorgen van zijn huid hoe meer profijt de huid hiervan ondervindt op de lange duur. Maar Lancaster moedigt het eigenlijk wel aan dat mannen hun rimpels laten zien en er zich niet voor schamen. “ Juist op een bepaalde leeftijd geven rimpels aan een man een zeker karakter. Met de juiste producten kan je rimpels weliswaar beperken maar het belangrijkste is toch wel dat je er verzorgd uitziet. Laat zien wie je bent en wees trots op je uiterlijk.” Dat mannen steeds meer gezichtsverzorgingsproducten gebruiken is een positieve ontwikkeling. “ Mannen staan er steeds meer voor open en zien de gemakken in van wat crèmes voor hen kan doen. We merken tevens ook dat mannen er onderling met elkaar over durven te praten. Bovendien worden de verschillen tussen mannen en vrouwen steeds kleiner. En mede door de toename van advertenties en reclames wordt de huidige generatie van jongens/mannen er sterk door beïnvloedt. Merken zijn hierdoor steeds belangrijker gaan worden.” Belangrijkste eis die mannen aan hun verzorgingsproducten stellen is dat het niet vet is, niet plakt, makkelijk te gebruiken is en vooral niet te vrouwelijk qua geur. Ook prefereren mannen producten die uit een pompflacon komen dan de traditionele pot crème.

 

 

Lancaster is sinds 1964 gevestigd in Monaco en heeft verschillende Research & Development centra in Europa en de USA. De 60 wetenschappers werken op verschillende vakgebieden die gespecialiseerd zijn in de schoonheid van de huid. Alle Lancaster producten worden niet op dieren getest. Binnen de 5 Skin Care lijnen van Lancaster hierbij een overzicht van die producten die uitermate geschikt zijn voor mannen:

 

  • 365 CELLULAR ELIXER INTENSE YOUTH RENEWAL

 

Dit serum is zonder twijfel 1 van de best verkochte en meest geliefde producten onder mannen. Een serum bevat dezelfde werkstoffen als een crème maar dan in een hogere concentratie. Het voordeel van een serum is dat je er heel weinig van nodig hebt omdat de emulsie zo vloeibaar is. De kracht van dit serum is dat het ons natuurlijke herstelsysteem om DNA-schade die wordt aangericht wordt in de huidcellen door UV-licht, stress en roken ondersteund. Zodat de cellen gezond blijven en optimaal hun functie kunnen uitoefenen. Perfect te gebruiken na het scheren als een aftershave lotion want het hersteld de huid na iedere scheerbeurt. Slechts 2 á 3 druppels uit de pompflacon zijn voldoende voor het gehele gezicht. Het serum voelt fris aan en wordt echt razendsnel door de huid opgenomen. Ook te gebruiken als een soort van oppepper voor je huid waarover je de andere dagelijkse (Lancaster) crèmes smeert want juist in combinatie met een huidverzorgingsproduct van Lancaster wordt de werking van het product versterkt. Lees ook onder SKINCARE: Serums voor mannen.

 

  • SKIN THERAPY ANTI-AGEING OXYGEN MOISTURIZER

 

Met de Skin Therapy lijn heeft Lancaster een manier gevonden om de huid de optimale hoeveelheid zuurstof te geven die zij nodig heeft om energiek te blijven en tekenen van huidveroudering tegen te gaan. Dankzij het gepatenteerde O2 Fix System ( een soort van transportmiddel) die ervoor zorgt dat er zuurstof wordt verspreid naar de cellen in de huid die het nodig hebben. Uit de uitgebreide Skin Therapy productenlijn selecteren Daphne en Anja voor mannen de Anti-Ageing Oxygen Moisturizer. Deze zachte, citrusfrisse gelcrème herstelt de stevigheid van de huid en kan zowel overdag als in de avond worden gebruikt. Een andere aanrader voor mannen is de Skin Therapy Fluid-Concentrate; een superluchtige niet vette verzorging die zowel als dag-en nachtcrème kan worden gebruikt. Het geeft de huid een extra power boost en komt (speciaal voor mannen) in een handige pompflacon. De crème is inderdaad prettig luchtig, trekt snel de huid in en is zeer economisch in gebruik. Een aanrader om je huid snel en gemakkelijk van extra hydratatie te voorzien. Geschikt voor alle huidtypes.

 

  • LANCASTER SUN SPORT ANTI-REFLECTION CREAM

 

Met haar bekende knaloranje verpakkingen zijn de Lancaster zonproducten al meer dan 40 jaar absolute bestsellers. Voor mannen bestaat er al een speciale lijn: Sun Men. 3 producten die doen wat ze beloven: het beschermen van de huid, sneldrogende texturen en met een mannelijke uitstraling. In een mooie donkerbruine verpakking. Maar aangezien de zomerzon qua intensiteit verschilt met die van wintersport brengt Lancaster een anti-reflection crème speciaal voor bescherming tijdens de wintersport. Met een SPF 50 sluit de crème de huid niet af tijdens inspanningen en is ze tevens transpiratie-en waterproof. E tevens bevat dit zonproduct het beroemde TAC complex van Lancaster waardoor je sneller en mooier bruin wordt.

 

  • PHILOSOPHY

 

Het in 1996 opgerichte Amerikaans merk Philosophy heeft als missie om de kloof tussen de spreekkamer van de dokter en de winkel te overbruggen, zodat mannen toegang hebben tot toonaangevende huidverzorgingsproducten. De oprichtster Cristina Carlino heeft dan ook een gedegen achtergrond van ruim 30 jaar in medische huidverzorging. Dit heeft ze vertaald naar een uitgebreide productenrange met pakkende teksten op de verpakkingen. Sterproduct is zonder twijfel de Hope in a jar (= hoop in een pot) crème. Deze luchtige moisturizer ondersteunt de vochtbalans van de huid en beschermt haar tegen schadelijke invloeden uit het milieu. En versterkt tevens het immuunsysteem van de huid want zoals Philosophy predikt: where there is hope, miracles can occur. Als ik de romige crème gebruik vrees ik dat ik er een glimmende huid aan overhoud maar het tegendeel is waar; het oogt alsof ik geen crème heb gesmeerd. De crème trekt razendsnel in en is ideaal voor mannen die een praktisch geurloze crème prefereren. Een ander product dat mannen uit deze lijn aanspreekt is de Purity foaming 3-in-1 cleansing gel for face and eyes. Een schuimende reinigingsgel voor gezicht en ogen. Een kleine hoeveelheid ter grootte van een euromunt is voldoende om de huid mild te reinigen.