SKINS COSMETICS

 

Het betreden van de Skins Cosmetics winkel is als de start van een lange en bijzonder inspirerende ontdekkingsreis. Een zoektocht naar interessante en internationale nichemerken op het gebied van parfum en huidverzorging die ieder een heel eigen verhaal te vertellen hebben. Als ware pionier hierin in Nederland heeft Skins Cosmetics onlangs in het Conservatorium Hotel haar tweede Amsterdamse vestiging geopend. Totaal zijn er nu acht Skins winkels in Nederland.

 

 

Het mooie van nichemerken is dat ze met veel passie ontwikkeld zijn. Juist omdat ze relatief onbekend zijn moet je wel weten waar ze te vinden zijn. Over het algemeen in winkels waar bijzonder goed opgeleide teams staan die je de filosofie met plezier vertellen. Vergeet even de bestaande bekende cosmeticamerken en laat je verrassen door wat deze onbekende nichemerken te bieden hebben. Dat deden ook de 2 Nederlandse vrienden Philip en Michiel 12 jaar geleden toen ze in het buitenland de meest opvallende nichemerken ontdekten. Het viel ze op dat deze merken niet in Nederland verkrijgbaar waren en haalden ze daarom zelf naar ons land toe. Begon de eerste Skins Cosmetics winkel met slechts 7 nichemerken nu is dat vertienvoudigd naar ongeveer 70 merken. “ Qua merkenkeuze is het voor ons belangrijk dat ze een verhaal en passie hebben, kwaliteit bieden en iets extra’s.”, verklaart Suzanne Klokke; PR & Marketingmanager van Skins Cosmetics. Met klinkende namen als: het Italiaanse Aqua di Parma, het Australische Aesop, het Franse Frederic Malle, het Amerikaanse MenScience is het assortiment werkelijk overweldigend. Merken die een hoge reputatie hebben aangaande kwaliteit en research. “ Een mooi voorbeeld is het van origine Engelse parfumhuis Creed dat nu al 7 generaties lang nog steeds volledig in eigen familiebezit is.” Toch worden soms nichemerken opgekocht door grote concerns ( wat onlangs gebeurde met het merk Philosophy) waardoor ze meer mainstream worden en qua distributie en verkooppunten opgeschroefd. Hierdoor worden deze merken minder interessant voor Skins om ze nog langer in het assortiment te behouden. “ Op het moment dat een merk zijn strategie verandert bijvoorbeeld met betrekking tot de distributie, is dit voor Skins een moment om de toekomst met dit merk te heroverwegen. Er wordt namelijk wel van ons verwacht dat we hoogwaardige kwaliteitsmerken blijven aanbieden die afwijken van de standaardmassa. Hiermee hebben we ook een bepaalde reputatie mee opgebouwd.” Momenteel zijn de rollen echter omgedraaid en bieden merken zich juist bij Skins Cosmetics aan. Toch gaat het team ook nog steeds op zoek naar nieuwe, onbekende merken ter aanvulling op het bestaande assortiment. “ Het is altijd leuk om merken te ontdekken die nog niet bekend zijn in Nederland.”

 

 

Skins Cosmetics onderscheidt zich in haar branche niet alleen door de unieke merken maar ook door de uitgebreide persoonlijke service en vakkundig advies. Om die persoonlijke service zo gericht mogelijk te kunnen aanbieden is productkennis bij het verkooppersoneel essentieel. Zeker gezien de grote hoeveelheid merken die Skins Cosmetics aanbiedt. “ De mensen die we aannemen bezitten al een behoorlijke basiskennis qua huidverzorging en visagie. Zo is iedereen in ons team visagist en zelf leiden we ook intern het personeel op wat een langdurig traject is want een diepgaande kennis aangaande de producten is natuurlijk essentieel.” In tegenstelling tot de reguliere parfumeriewinkels werkt men bij Skins niet met targets waardoor je altijd een onafhankelijk advies krijgt. “ We vinden het belangrijk dat Skins Cosmetics laagdrempelig is voor klanten. Aan ouderwetse service hechten we heel veel waarde. We kijken altijd naar wat de klant wil en waar hij/zij naar op zoek is binnen het te besteden budget. Het is voor ons uitermate belangrijk dat de klant tevreden de winkel uitloopt. We zullen nooit de aankoop pushen. Voor ons is het heel belangrijk dat het product daadwerkelijk bij je past. Met name bij de parfumkeuze is dat zeer belangrijk. We geven dan ook altijd samples mee aan de klanten die nog twijfelen zodat hij/zij die thuis rustig kan uitproberen.” En uiteraard zijn ook mannen een belangrijke doelgroep voor Skins Cosmetics. “De mannen die onze winkels bezoeken vinden het belangrijk om er verzorgd uit te zien. Natuurlijk trekken onze nichemerken een bepaald publiek aan.”

 

 

HET ASSORTIMENT

 

Dat het concept van Skins Cosmetics aanslaat blijkt wel uit het gegeven dat het aantal winkels inmiddels is uitgegroeid naar 8 filialen. Als geen ander kan Remco Verbooij (Trainingsmanager bij Skins Cosmetics) mij uitgebreid vertellen over het assortiment en welke producten voor mannen geschikt zijn. Maar integenstelling tot reguliere cosmeticawinkels denkt men bij Skins niet in man/vrouw producten maar wat de huid specifiek nodig heeft. “ Het gaat om de beleving bij de klant”, verklaart Remco. “ Wat zijn de wensen van de klant aangaande zijn huid. Waar moet het product aan voldoen. Aan klanten stellen we allerlei vragen over hun huid om er zo achter te komen welk product het beste voor hem geschikt is. We maken zo gebruik van de kennis van de klant die als geen ander zijn eigen huid het beste kent. Vervolgens vragen we welke textuur qua producten hij prettig vindt, luchtig of juist crèmeachtig, of het product 100% natuurlijk moet zijn, wel of geen geur…etc. Op die manier filteren we de keuze voor de klant en laten we de klant een aantal producten ervaren.” Belangrijk hierbij is dat er geen push verkooptechnieken worden gebruikt en dat de klant altijd samples mee naar huis krijgt om het product thuis te proberen. Bij de productkeuze is het voor mannen belangrijk dat het product doet wat het claimt, het resultaatgericht is en makkelijk in gebruik. Daarnaast zijn mannen enorm merktrouw als een product hun eenmaal bevalt. Opvallend is overigens dat mannen vrij veel interesse hebben in het technisch aspect van het product waardoor ze vaak ook bereid zijn om daardoor meer voor een bepaald product te betalen. “ Als mannen ervaren dat het product doet wat het claimt en er overtuigd van zijn dan vormt de prijs geen obstakel voor ze. Vaak kiezen ze dan zelfs nog voor het grotere formaat omdat het product anders té snel op is.” Favoriete mannenproducten zijn o.a.: Serum Repair van Dr.Sebagh, Rodial’s Dragons Blood Hyaluronic en de productlijn van Aesop en MenScience.

 

 

 

 

 

Ook het parfumaanbod bij Skins Cosmetics is overweldigend zonder de bekende mainstream merken maar juist intrigerende geuren van beroemde parfumeurs zoals: Mona di Orio, Maison Francis Kurkdjian en Frederic Malle. “ We gaan voor huizen/merken met een passie die een duidelijk verhaal hebben. Producten voor de lange termijn. Dat is voor ons het argument om die specifieke producten in ons assortiment op te nemen.” Van de parfummerken herken ik alleen CREED, Atelier Cologne en Maison Francis Kurkdjian vanwege het feit dat hij Le Male voor Gaultier heeft gecreëerd. Ook hier wordt door Skins Cosmetics geen onderscheid gemaakt tussen dames-of herengeur; je draagt wat je zelf lekker vindt ruiken en welke geur het beste bij je past. “ Als jouw gevoel goed is bij het product dan is dat waar het om draait. Op die manier kies je jouw product.” Remco constateert dat ook mannen steeds bewuster worden van de geur die ze dragen en voor welke gelegenheid. “ De oudere generatie man wil nog weleens 1dezelfde geur dragen maar de jongere generatie wil juist meer variatie. Op een gegeven moment wil je jezelf toch onderscheiden van de rest, van wat iedereen qua geur al draagt, en met die insteek komen ze bij ons op zoek naar een nieuwe geur. Vaak vraagt de klant naar dezelfde geur die hij al lang gebruikt en waar hij bekend mee is. We laten hem die familiegeur dan ervaren maar als extra slaan we een zijweg in en laten hem een andere geurfamilie ruiken om zo zijn bekende geurtraditie te doen doorbreken. Want heel vaak zitten mannen te lang vast aan 1 bepaalde geur.” Vanzelfsprekend krijgt de klant altijd verschillende samples mee naar huis want bij Skins Cosmetics vinden ze het belangrijk dat je écht van de geur overtuigd bent alvorens je hem aanschaft.

 

 

 

 

Na 2 keer een bezoek aan Skins Cosmetics te hebben gebracht kan ik niet anders zeggen dat ik onder de indruk van het fantastische en uitgebreide productaanbod, alsmede van de professionaliteit van de medewerkers. Laat je professioneel adviseren en meeslepen met producten die ieder een eigen verhaal en achtergrond hebben. Vaak vele malen interessanter dan de al zo bekende cosmeticamerken.