BEAUTY KITCHEN

 

fotojoanne beautykitchenOm kennis te maken met het Schotse beauty merk BEAUTY KITCHEN word ik uitgenodigd in het Amsterdamse restaurant Spirit. Alwaar ik ruimschoots de tijd krijg om de Schotse oprichtster Jo-Anne Chidley persoonlijk te ontmoeten en te ondervragen. Bekend met Beauty Kitchen ben ik nog niet maar wel heb ik uitgezocht dat dit een 100% natuurlijk beautymerk is die geen concessies doet aangaande het gebruiken van natuurlijke ingrediënten. Samen met haar man begon ze haar duurzame cosmeticaproducten te ontwikkelen omdat ze een duidelijke kloof zag tussen bepaalde merken in de duurzame en natuurlijke schoonheidsmarkt. En ook krijg ik alvast een voorproefje te zien van de mannenproducten die Beauty Kitchen gaat lanceren.

 

Eigenlijk kan geen enkel cosmetica merk er anno nu meer onderuit om geen natuurlijke ingrediënten in haar producten te verwerken. Voor de steeds kritisch wordende consument wordt dit steeds meer een argument om een product wel of niet aan te schaffen. Zo ook voor Jo-Anne Chidley die met haar achtergrond als scheikunde deskundige en gekwalificeerde kruidengeneeskundige besloot om 3 jaar geleden haar eigen lijn van natuurlijke cosmeticaproducten in Glasgow op te zetten. Inmiddels zijn haar Beauty Kitchen productenlijn in Nederland verkrijgbaar via de ketens van Holland & Barrett. “Ik merkte dat er een gat in de markt was voor 100% natuurlijke producten die ook nog eens 100% werkzaam zijn én betaalbaar. Ik ben eerst begonnen te onderzoeken welke ingrediënten wel en niet werken in cosmeticaproducten. Vanuit mijn passie voor natuurlijke ingrediënten ben ik die gaan verwerken in al mijn cosmeticaproducten. En ook voor de houdbaarheid van mijn producten gebruik ik bewust geen chemische conserveermiddelen maar enkel en alleen natuurlijke.”

 

 

“Consumenten zijn eigenlijk gewend geraakt aan producten te gebruiken met synthetische grondstoffen. Ze weten eigenlijk niet beter. Dus waarom zouden ze dit gebruikspatroon veranderen? Daarnaast heerst nog de algemene overtuiging dat natuurlijke ingrediënten veel duurder zijn terwijl dat in de praktijk niet zo is. Voor mijn producten maak ik graag gebruik van lokale ingrediënten uit verschillende landen. Zo komt bijvoorbeeld de lavendel uit Frankrijk en de citroen uit Italië. Het vele reizen maakt mij nieuwsgierig en inspireert mij tevens om lokale ingrediënten te gaan uit proberen voor mijn producten. Ik ben van mening dat je eigenlijk helemaal geen synthetische ingrediënten nodig hebt want er is zoveel aanwezig op de aarde dat de lijst in wezen eindeloos is. En daarnaast wil ik beautyproducten maken die ook leuk zijn en je een glimlach bezorgen.”

 beautykitchen1

 

  • NATURAL SUSTAINABLE

 

Om de planeet een gezonde en gelukkige wereld te laten blijven heeft Beauty Kitchen onlangs het “Return Refill Repeat” programma gelanceerd. “Als onze consumenten hun producten hebben gebruikt dan kunnen ze de lege verpakkingsflessen naar ons terug sturen. Wij wassen ze dan en hergebruiken ze nogmaals. Hiermee maken we 1 van onze grootste dromen waar. Voor mij gaat dit programma en alles wat we doen, over het zorgen voor de duurzame kant van zaken voor onze klanten. Zodat zij goed voelen bij de keuzes die ze maken. Het brengt het concept van duurzame schoonheid naar een geheel nieuw niveau. En stelt tegelijkertijd dat onze klanten in staat zijn om positieve stappen te zetten om een schoonheidsregime zonder afval te hanteren.” Niet alleen de ingrediënten kunnen een grote impact hebben op het milieu maar ook de verpakkingen. “Onze etiketten worden gemaakt van kalksteenresten. Dankzij het gebruik van steenpapier worden geen bomen, water en bleekmiddel verspild, wat betekent dat onze producten zo duurzaam mogelijke etiketten en labels dragen. Nog een Beauty Kitchen innovatie die aantoont dat het allemaal nog duurzamer kan.” Beauty Kitchen is dan ook 1 van de eerste cosmeticamerken ter wereld die zijn gecertificeerd als B-Corp. Dit houdt in dat ze duurzame ingrediënten gebruiken en bezighouden met Fairtrade: 2% van alle verkoop gaat naar het goede doel.

 

 

  • BEAUTYKITCHEN VOOR MANNEN

 

In 2018 wordt de Beauty Kitchen lijn aangevuld met een set bestaande uit 3 producten: een Facial Konjac Sponge, een Men’s Skincare E-Wash en een Men’s Skincare Balm Solo. Verkrijgbaar in een ronde box met als naam: One Minute Workout. Alles wat je als man nodig hebt voor een snelle route naar een goed verzorgde huid. Uit haar huidige productenlijn zijn de Facial Konjac Sponge, de Inspire Me Body Wash, de Everlasting Radiance Moisturiser en de Handbag Beautybalm de meest verkochte producten onder mannen. Uit de Beauty Kitchen range test ik de producten met Abyssinian Oil. Deze wonderolie is een turbogeladen versie van arganolie en magnoliaolie en wordt exclusief door Beauty Kitchen in haar producten verwerkt. Abyssinian Oil is een natuurlijke zaadolie die afkomstig is uit het zaad van een mosterdplant en komt van de velden in het Engelse Kent. Deze olie wordt gemakkelijk door de huid geabsorbeerd, geeft de huid een intens hydraterende boost, bevat een overvloed aan linolzuur & Omega 3-en 6 vetzuren en is tevens zeer bestand tegen oxidatie, waardoor de producten langer houdbaar zijn.

 

 

  • ABYSSINIAN OIL NATURAL CREAM CLEANSER

 

De basis van een gezonde mannenhuid begint met een schoon gezicht. Waarbij het essentieel is dat mannen zowel overdag als ’s avonds voor het slapen gaan hun huid reinigen. Dat kan met deze milde NATURAL CREAM CLEANSER die het vuil dat zich dagelijks op het gezicht ophoopt verwijdert. Via de handige pompflacon doseer je de witte cleanser op je handen om daarna je vochtige gezicht ermee te masseren gedurende een halve minuut. Prikt totaal niet in je ogen wat ik wel belangrijk vind bij een cleanser. Ruikt licht citrus/kruidig. Na het afspoelen is je gezicht lekker fris en schoon zonder een trekkerig gevoel. En je gezicht voelt inderdaad daarna gehydrateerd aan. Geschikt voor alle huidtypes. Een prima product!!

beautykitchen2 

 

  • ABYSSINIAN OIL FACIAL MOISTURE CREAM

 

Voor mannen die van een romige textuur houden zonder dat de crème een glimmende laag is dit product de uitkomst. Want deze romige witte crème trekt als een serum snel in de huid en laat geen glimmende laag achter. Het laat de huid mat gehydrateerd achter. Dit ondanks dat er plantaardige Abyssinian Oil in is verwerkt. Een fantastisch product! Perfect voor iedere man die niet wil smeren met crèmes die synthetische ingrediënten bevatten maar kiezen voor een natuurlijke hydratatie. Want deze FACIAL MOISTURE CREAM bevat ook Shea boter, amandelolie en cacaoboter. Het helpt de natuurlijke elasticiteit van de huid te herstellen zonder de poriën te verstoppen. Deze Facial Moisture Cream kan zowel overdag als ’s avonds worden gebruikt.

 

 

  • MEN’S SKINCARE BALM SOLO

 

Dit product is speciaal voor mannen ontwikkeld die een simpele skincare routine willen en hiervoor niet meerdere producten willen gebruiken. Daarom kan deze Balm Solo voor verschillende doeleinden worden gebruikt: als een pre-shave cleanser, als een moisturiser en als een detox mask. Oftewel je kan dit product gebruiken als een cleanser voor het scheren, om je gezicht te hydrateren of als een gezichtsmasker. Deze balsem bevat actieve houtskool, Abyssinian Olie, kokos- en citroenolie. Persoonlijk vind ik dit product nogal erg vettig qua textuur in vergelijking met de geweldige andere producten. Daarom leent dit product zich het meest om erg schrale en droge plekken op het gezicht te verzachten. En om de mannenhuid voor te bereiden voor het scheerproces. Want de huid is dan gelijk al goed glad gemaakt en in de perfectie conditie om geschoren te worden. Vooral mannen met een zeer droge huid zullen baat hebben bij dit product.

CONTACT

Wilt u mij iets vertellen, of heeft u een interessant product voor de site? Neem dan contact op met:
Bernardo van Eekhout | 06 - 50 59 81 32 | info@beautyformen.nl
Of vul het onderstaande contactformulier in:

 

Fields with (*) are required.