AZZARO POUR HOMME

 

azzaro1In de overvolle markt van herenparfums ligt de nadruk vaak op de nieuwste lanceringen. Maar sommige herenparfums hebben de tand des tijds glansrijk doorstaan en verdienen het predicaat “klassieker”. Parfums die zich bewezen hebben en meer zijn dan slechts een vluchtige geurbeleving. In de loop der tijd eindigen deze parfums vaak in de winkels niet meer op ooghoogte waardoor ze niet meer duidelijk zichtbaar zijn. En dat is jammer! Want ze blijven na al die jaren nog steeds de moeite waard om ze te gebruiken. En daarom licht ik ditmaal Azzaro Pour Homme uit die al ruim 41 jaar een klassieker is.

 

Achter het modelabel Azzaro schuilt de in Tunesië geboren ontwerper Loris Azzaro. Zijn allereerste herengeur Azzaro Pour Homme omschreef hijzelf als ‘een wapen van verleiding’. Want parfum is inmiddels het ultieme middel geworden als het om verleiden gaat van de andere of dezelfde sekse. “Verleiden is belangrijk. Voor mij is parfum een onmisbaar verleidingswapen. Ik zou niet zonder kunnen”, aldus Loris Azzaro. Daarnaast kan een parfum ook allerlei herinneringen oproepen aan een speciaal persoon van vroeger. Dat is het mooie aan parfum dat het opgesloten maar niet uitgewist zit in je geheugen. En zodra je er weer aan ruikt word je onmiddellijk meegenomen naar een vervlogen tijd die je deelde met die ene speciale persoon. En komen al die emoties van vroeger weer los en naar boven. Dat heb ik althans met Azzaro Pour Homme. Toen ik tot over mijn oren verliefd was op die ene Engelsman met wie ik samenwerkte. Maar helaas heeft dat niet stand kunnen houden. Maar zijn parfum zal ik nooit meer vergeten. Want hij is voor mij onlosmakelijk verbonden met zijn Azzaro Pour Homme parfum.

 

 

  • FOUGÈRE

 

Azzaro Pour Homme valt onder de categorie ‘fougère’ parfums. Fougère is het Franse woord voor varen en die parfums zijn gebaseerd op de geur van een vochtig bos, met mossen varens en diverse houtsoorten. Fougère is 1 van de 7 hoofdgroepen binnen de parfumerie. Het zijn vaak parfums met een mannelijk karakter die fris, aromatisch en kruidig ruiken. Vaak zijn er ook kruiden in het parfum verwerkt zoals: lavendel, rozemarijn, munt, tijm en basilicum. Azzaro opent met een bepaalde scherpte door de combinatie van lavendel, basilicum en anijs maar met een bloemig randje door de irisbloem. Maar blijft mannelijk door de hartnoten van sandelhout en jeneverbes. Toch ontwikkelt Azzaro zich niet houtachtig maar blijft superlekker kruidig/zoet aanhouden. Uiterst warm, aantrekkelijk en viriel. Een mooie mix die met geen ander parfum valt te vergelijken. Dit is geen oude “retro parfum” maar 1 die vandaag de dag nog steeds niks van zijn glans en aantrekkingskracht heeft verloren. Het predicaat klassieker dan ook meer dan waardig. En voor veel Franse mannen is dit nog steeds een zeer geliefd parfum. Azzaro Pour Homme is een geur die, naarmate hij zich langer op de huid ontwikkeld, steeds beter en lekkerder gaat ruiken. En mag zeker weer prominent prijken in iedere man zijn badkamer. 

 azzaro2pourhomme

 

  • IAN SOMERHALDER

 

Als gezicht voor dit parfum heeft AZZARO gekozen voor de 40-jarige Amerikaanse acteur en model Ian Joseph Somerhalder. Door zijn rol als de vampier Damon Salvatore in The Vampire Diaries is Ian vooral bekend geworden bij het grote publiek. Clarins (die Azzaro Pour Homme uitbrengt) heeft de keuze op Ian laten vallen vanwege zijn “natuurlijke magnetisme, charismatische looks, overweldigende charme en betoverende blik. Ian past op een natuurlijke manier de DNA van Pour Homme”. Hiermee volgt Ian de Spaanse zanger Enrique Iglesias op die daarvoor het gezicht was van Azzaro Pour Homme. Maar hoe is Ian eigenlijk het gezicht geworden van dit parfum? “Het is voor mij een échte samenwerking. Want het huis Azzaro helpt mij eigenlijk met mijn stichting. (Op zijn 32e verjaardag lanceerde Ian de “Ian Somerhalder Foundation” waarmee hij hoopt om mensen bewust te maken met initiatieven die betrekking hebben tot het milieu, dieren en schone energiebronnen. Waarden die ook door de Clarins Group worden gedeeld.) Een deel van de verkoopopbrengsten wordt geschonken aan mijn stichting en daar ben ik Clarins erg dankbaar voor. Ik hoop dan ook dat dit als voorbeeld zal dienen voor andere merken. Ik ben er dan ook erg trots op om een bedrijf te mogen vertegenwoordigen die weet wat het is om terug te geven.”

 

 

Inmiddels is Ian al sinds 2104 het imago van Azzaro Pour Homme. Maar wat vindt hijzelf van parfum? En wat roept dit parfum bij hem op? “De rol van een parfum is voor mij fundamenteel. Volgens mij weet een man als hij zich parfumeert dat dit instinctief een gebaar is die vooral bestemd is voor anderen. De wil om te verleiden is altijd aanwezig. Parfums zijn gemaakt om je goed te doen voelen. Want wanneer jij je goed voelt, zien we er goed uit. En wanneer we er goed uitzien dan doen we alles goed en beter. Persoonlijk vind ik dat Azzaro Pour Homme sexy, sensueel en sophisticated is. En grappig genoeg is het parfum ontstaan in mijn geboortejaar 1978. We zijn beide dus inmiddels 41 jaar oud. Eigenlijk zijn we gemaakt om elkaar te ontmoeten.”

 

 flaconintense

  • AZZARO POUR HOMME INTENSE

 

In 2015 verscheen deze versie in een eau de parfum versie. Gecreëerd door de Franse parfumeur Olivier Pescheux. Naast zijn andere creaties voor Azzaro (Chrome Legend, Chrome Pure en Jetlag) is hij ook de créateur van o.a. 1 Million van Paco Rabanne, Higher van Dior, Horizon van Davidoff en Kenzo Homme. Azzaro zelf omschrijft deze Intense versie als een zeer sensueel parfum die geïnspireerd is op de rijke en luxueuze wereld van de sterke dranken. Een weeldiger en meer omhullende versie dan het origineel. Zo bevat de hartnoot van Azzaro Pour Homme Intense onder andere cognac en brandewijn. De 3 overige belangrijkste ingrediënten zijn: kaneel uit Laos, vetiver uit Haïti en tonkabonen uit Venezuela die via duurzame bronnen zijn verkregen. Kaneel geeft kruidige, zoete vanilletonen vrij. Vetiver geeft houtachtige, aardachtige, rokerige geuren af in parfums. Tonkabonen worden veel gebruikt in diverse heren parfum composities voor een zachte en sensuele toets.

 

 

 

Ook deze versie opent scherp maar minder gekruid; eerder meer naar alcohol ruikend oftewel naar cognac. Het warme gevoel wat cognac je kan geven bij zo’n eerste slok. Warm en ietwat kruidig. Gehuld in een rokerige nevel van kaneel voor een semizoete afdronk. Maar ook het aardachtige van de vetiver komt uiteindelijk steeds meer aan de oppervlakte, waardoor het mannelijke aspect wordt versterkt. Echter, voor een intense versie had dit parfum voor mij nog wel wat overdadiger en sterker mogen ruiken; geheel zoals de naam Intense ook insinueert. En dat ervaar ik als een gemis, want eigenlijk ruikt het origineel in de eau de toilette uitvoering langer dan deze eau de parfum versie. Een eau de parfum hoort niet snel te vervliegen, waardoor ik toch neig om de voorkeur te geven aan het origineel. Maar niettemin is ook deze versie een absolute aanrader.

CONTACT

Wilt u mij iets vertellen, of heeft u een interessant product voor de site? Neem dan contact op met:
Bernardo van Eekhout | 06 - 50 59 81 32 | info@beautyformen.nl
Of vul het onderstaande contactformulier in:

 

Fields with (*) are required.