MONTBLANC LEGEND

 

legend1Eenieder zal het Duitse merk Montblanc met name kennen vanwege haar luxe schrijfwaren van topkwaliteit. Opgericht in 1906 in Hamburg in Duitsland door 3 mannen (Voss, Nehemias en Eberstein) als bedrijf dat luxueuze Meisterstück vulpennen vervaardigde. Het bekende witte zeshoekige sterretje in het logo van Montblanc verwijst naar de besneeuwde top van de berg Montblanc. Maar onder dit merk vallen inmiddels ook horloges, accessoires en parfums voor mannen. Het eerste parfum van Montblanc verscheen in 2001. De meest bekende herengeur werd echter in 2011 gelanceerd: Montblanc Legend. Deze geur werd later uitgebreid met Legend Intense (2013), Legend Spirit (2016) en Legend Night (2017). Nu komt Montblanc met de nieuwe herengeur: Legend Eau de Parfum.

 

 

Het originele Legend parfum won in 2012 diverse prijzen tijdens de jaarlijkse UK FiFi Awards zoals die van Best New Male Print Advertisement en Best New Male Fragrance Design & Packaging. Als een parfum een commercieel succes wordt, dan wordt deze vaak aangevuld met flankers. Deze parfums zijn vaak variaties op het origineel. Zo is de Legend Intense de fruitige/bloemige versie van het origineel, Legend Spirit de frisse/houtachtige en Legend Night de kruidige/zoete versie van het origineel. Voor iedere Montblanc man wat wils. Het originele en inmiddels klassieke Legend parfum is gebaseerd op 1 van de meest beroemde akkoorden in de parfumerie: de fougère. Om Legend te creëren wilde Olivier Pescheux kracht tegenover zachtheid zetten door ananas, verbena, lavendel maar ook eikenmos, geranium of sandelhout te associëren.

 

 

  • OLIVIER PESCHEUX

 

Montblanc Legend Eau de Parfum is gecreëerd door de bekende Franse parfumeur Olivier Pescheux. In 28 jaar tijd heeft hij ruim 114 geuren gemaakt wat neer komt op een gemiddelde van 4 parfums per jaar. “Dat is een goed ritme wat mij genoeg tijd geeft om een geur te creëren, zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit wat ik erg belangrijk vind in mijn creaties.” Bekende parfums van zijn hand zijn onder andere: Arpège Pour Homme van Lanvin, 1 Million van Paco Rabanne en Higher van Christian Dior. “De grootste verandering in de parfumbranche sinds ik parfumeur ben geworden is de tijd die we nu als parfumeur hebben om een geur te ontwikkelen. Het is sneller en sneller geworden en het aantal projecten is alleen maar groter en groter geworden. De eerste druk is tijd en het sneller en sneller kunnen creëren van een geur met respect voor normen en prijzen. Het andere is om een geur te creëren die mensen pleziert in zowel de Verenigde Staten, China, Europa, Zuid-Amerika en het Midden-Oosten.”

 

 legendflacon

“In deze Legend Eau de Parfum versie vind je het beroemde karakter van Legend, met het akkoord van bergamot, pure jasmijn en mos. Maar het heeft ook nieuwe akkoorden: verse viooltjesblaadjes en een magnetisch aantrekkelijke en opwindende bloemige noot van magnolia. Leidend tot een einde van vibrerende houtachtige en leerachtige tonen.” Deze Montblanc Legend eau de parfum opent instant superfris met het citrusachtige bergamot (dit zijn kleine zurige citrusvruchten) akkoord. Het geeft gelijk een enorme levendigheid aan je reukorgaan. Vrij snel wordt het citrusachtige gedempt en minder scherp door de zachte bloemige vioolblaadjes wat mooi in elkaar overloopt. Een mooi contrast tussen zuur en zoet. Als de eau de parfum eenmaal op de huid is opgedroogd dan komen de houtnoten en ledernoten prominenter naar voren. Met toch nog een hint van citrus. Fris en houtachtig beschrijven deze eau de parfum dan ook het beste. Niet te prominent of overheersend. Is deze Legend Eau de Parfum versie een vernieuwende geur? Nee dat niet, maar wel 1 die ervoor zorgt dat je humeur op een positieve manier wordt beïnvloed. En daarom lekkerder wordt naarmate je deze eau de parfum vaker draagt. En ongetwijfeld veel mannen zal aanspreken door haar toegangbare en begrijpelijke karakter. Of zoals Olivier Pescheux het verwoordt: “Het is belangrijk om je comfortabel te voelen met de geur die je draagt.” De Montblanc Legend Eau de Parfum komt in een schitterende glazen flacon die door haar intense zwartgelakte inhoud enigszins lijkt op een antieke inktpot.

 

 

  • SIMON CLARK

 

Sinds de lancering van Montblanc Legend in 2011 is het 49-jarige Engelse model Simon Clark inmiddels al 9 jaar lang het knappe gezicht voor alle Legend parfums. “Ik houd van alle 3 de Montblanc Legend parfums; Original, Spirit en Night. Alle 3 gecreëerd voor verschillende gelegenheden. Ik heb het voorrecht om voor Montblanc te mogen werken en zo lekker te ruiken. Mijn favoriete geur hangt echt af van de gelegenheid. Zo associeer ik de Legend Spirit met het op vakantie zijn. En het origineel Legend is een wat meer musk-achtige geur voor in de avonden. Als ik terugdenk aan vroeger dan is het wel wat beschamend dat ik destijds alleen geuren had van Old Spice en Brute. Toen waren er maar een paar geuren verkrijgbaar. De markt is nu gelukkig veel uitgebreider.” Simon is niet alleen model voor Montblanc maar was ook al eerder het gezicht voor onder andere Dunhill, Braun en Façonnable. “Het model zijn is een grappig iets. Want je verkoopt jezelf niet echt, iemand anders verkoopt je. Ik vermijd situaties waarin ik moet vertellen wat ik doe qua werk. Het is saai. Want het gesprek eindigt altijd met: ‘Mag je de kleren dan ook houden?’ Vaak weten ze niet hoe ze dan moeten reageren. Veel jongens van nu streven ernaar om mannen te zijn en ouder te willen overkomen. Ze projecteren zichzelf veelal op oudere iconen zoals een Paul Newman, Clint Eastwood of Steve Mc.Queen.”

 legend2

 

  • MONTBLANC LEGEND RED

 

Ter ere van het 10-jarige bestaan van de geur Montblanc Legend kleurt deze geur nu rood. En dan hebben we het over de zware glazen flacon die ditmaal speciaal bedekt is met een intense rode lak. De rode kleur is een onderdeel van Montblanc’s erfgoed en komt terug in het legendarische ontwerp van de “Rouge et Noir” vulpen die in 1906 werd gecreëerd. Want er is geen kleur die intenser is dan rood. Visueel opvallend en het straalt kracht, levenslust, opwinding en veerkracht uit. Rood is de kleur van liefde, vuur en bloed en wordt geassocieerd met energie, kracht, gevaar en passie. Het is een zeer emotioneel en intense kleur die de stofwisseling en bloeddruk doet verhogen.

 

 

Montblanc Legend Red is gecreëerd door de Franse parfumeurs Anne Flipo en Nicolas Beaulieu. Bekende parfums van hun hand zijn onder andere: Libre van Yves Saint Laurent, Burberry Brit Rhyhtm, Coach for Men, Carolina Herrera Bad Boy le Parfum en Valentino Uomo.  “Ik heb een intuïtieve geurstijl. Dus ik stel mijn formules samen rond een sterk idee dat ik in gedachten heb. Oranjebloesem speelt altijd een grote rol in mijn parfum creaties. Het is een ingrediënt waar ik nooit genoeg van zal krijgen. Ik zou er 1000 parfums om heen kunnen creëren zonder dat het ooit overbodig wordt”, aldus Flipo. Het is dan ook niet geheel verwonderlijk dat de sappige frisheid van bloedsinaasappel 1 van de topnoten is van deze geur. En dat ruik je gelijk bij de opening; fris en pittig door de toegevoegde grapefruit. Daarna transformeert de geur zich langzaam naar een meer kruidige beleving door de hartnoten van salie en jeneverbes. Na opdroging van de geur komen de basisnoten naar voren die ervoor zorgen dat Montblanc Legend Red eindigt in een meer houtachtige geur door het mahoniehout met een vleugje tonkaboon. Dat laatste ingrediënt zorgt ervoor dat een geur wat sensueler wordt en komt veel voor in herengeuren. En vind ik het lekkerst ruikende deel van deze geur. Persoonlijk had het tonkaboon ingrediënt wat ruikt naar een mix van vanille, chocolade, rum en amandel dan ook overheersender mogen zijn. Op die manier zou het méér overeen komen met het sensuele imago wat de kleur rood toch heeft. Montblanc Legend Red is geen opdringerige of opvallende geur waardoor deze zeer toegankelijk is voor een grote groep mannen. Een sterker ruikende versie had echter wel mijn voorkeur gehad…

 

legend3 

Qua vormgeving ligt de zware rode flacon uitermate prettig in de hand. Aan de binnenkant van de verpakking bevindt zich een QR-code die toegang geeft naar de wereld van Montblanc. Deze geur bevat geen ingrediënten van dierlijke oorsprong en is geformuleerd met natuurlijk verkregen alcohol. Daarnaast zijn het cederhout, salie en tonkabonen ingrediënten afkomstig van LMR; een bedrijf dat samenwerkt met lokale producenten over de hele wereld om puur natuurlijke en duurzame ingrediënten te verkrijgen met een strikt ethos van volledige transparantie en op deze manier de duurzame ontwikkeling en milieubeheer van lokale gemeenschappen ondersteunt. Montblanc Legend Red komt alleen in een eau de parfum versie.

 

 

Montblanc is als merk tegenwoordig bijzonder actief in de liefdadigheid en dan met name in de strijd tegen analfabetisme en de ongelijke toegang tot onderwijs. Ook werkt Montblanc sinds 2004 samen met UNICEF. Waarbij tot op heden Montblanc meer dan 10 miljoen dollar heeft gedoneerd aan diverse UNICEF initiatieven die gericht zijn op het verbeteren van onderwijs voor meer dan 5 miljoen kinderen over de hele wereld.

 

CONTACT

Wilt u mij iets vertellen, of heeft u een interessant product voor de site? Neem dan contact op met:
Bernardo van Eekhout | 06 - 50 59 81 32 | info@beautyformen.nl
Of vul het onderstaande contactformulier in:

 

Fields with (*) are required.