H24 HERMÈS

 

h24 1Er zijn bepaalde luxemerken die mondjesmaat een nieuw herenparfum op de markt uitbrengen. Waarbij de lancering ervan reikhalzend en met hoge verwachting naar wordt uitgekeken. Tot die selecte luxemerken behoort ongetwijfeld het Franse Hermès. Een naam die synoniem staat voor elegantie en tijdloze klasse. Hermès heeft niet de intentie om snel commercieel te willen scoren maar streeft ernaar om tijdloze klassiekers uit te brengen. Denk hierbij aan het zeer succesvolle herenparfum Terre d’Hermès of Voyage d’Hermès. Parfums die de tand des tijds ruimschoots hebben doorstaan. Het zal mij persoonlijk dan ook niet verbazen als het nieuwe herenparfum H24 Hermès ook in deze rij zal gaan staan. Want het heeft alle ingrediënten in zich om uit te groeien tot een absolute tijdloze evergreen.

 

Voor Hermès is H24 een uitermate belangrijke herenparfum. Men kan spreken van een gewichtige lancering want de laatste “hitparfum” voor mannen die Hermès uitbracht dateert alweer uit 2006: het bekroonde Terre d’Hermès. Gecreëerd door de veelgeprezen neus en Hermès’ huisparfumeur Jean Claude Ellena. In 2014 kwam Christine Nagel bij Hermès waar ze de functie van Ellena als hoofdparfumeur overnam. “Ik had een monument in mijn erfgoed. Terre d’Hermès heeft nog steeds een aanhang en werft nog steeds klanten. De druk om nog een succes te produceren is aanzienlijk. Het is geen wedstrijd maar ik wilde een parfum maken dat naast Terre d’Hermès zou kunnen bestaan, maar wel anders zou zijn. Het was een grote uitdaging die ik met veel plezier ben aangegaan. En bij Hermès zijn er geen deadlines, geld speelt geen rol en er worden geen marketingtesten gedaan. Dat is uniek.”

 

 

Nagel haalde Terre d’Hermès uit elkaar om te zie hoe het parfum was gestructureerd. “Ik wilde het benaderen als een horlogemaker. Om een goed mechanisme te begrijpen, moeten ze soms het horloge uit elkaar halen. Ik ging toen een hele andere richting uit. Op zoek naar onconventionele ingrediënten zoals salie; een botanische kruid met een duidelijk houtachtige kwaliteit. Dit werd voor mij uiteindelijk de ruggengraat van deze geur. Veel mannengeuren worden tegenwoordig geïllustreerd door houtachtige tonen. Droog, oriëntaals, fris houtachtig, kruidig houtachtig, wat dan ook. Maar voor mij was het botanische duidelijk. Want in de plant zit het sap dat de bron en levendigheid van het leven is.”

 

 

  • CHRISTINE NAGEL


Om de geur H24 te creëren werkte Nagel samen met Véronique Nichanian die als creatief directeur verantwoordelijk is voor de herencollectie van Hermès. H24 is dan geïnspireerd op haar confectie collecties. ”Als je naar de modeshows van Véronique kijkt dan kun je de texturen met je ogen aanraken. Je kunt zien hoe zacht het leder en de wol zijn. Wanneer ze stoffen zoals leder en kasjmier mengt in bepaalde kledingstukken, dan zie je geen steken, het is naadloos. Ze versmelten in elkaar. Dus dat is de vrijheid waar ik naar moet zoeken bij het zoeken naar materialen met gebruikmaking van mijn ervaring. Er zijn veel overeenkomsten in de manier waarop we beide werken. Als ik een parfum maak dan moet ik het fysiek volume of textuur geven. Ik vind het geweldig als mensen zeggen dat het zo zacht is als zijde of fluweel.” Geïnspireerd door Nichanian’s tijdloze maar vooruitstrevende ontwerpen probeert Nagel die eigenschappen te vertalen door middel van een geur. “Als ik naar haar heren modeshows kijk dan voel ik dat idee van vloeibaarheid, soepelheid en energie. Ik associeerde onmiddellijk een visie van deze man; dynamisch en in beweging. Om deze signatuurgeur van Hermès te creëren, moest ik andere minder voorspelbare paden bewandelen. Weg van het geijkte houtachtige parfum. Ik had een beeld van stadsnatuur voor ogen: een film in fast motion van een jonge scheut die zich tussen de stoeptegels een weg naar het licht baant en wortel schiet. Die opwaartse beweging en die levenskracht raken mij diep.”

 

 P H24 CARROUSEL 9

  • DE SAMENSTELLING


Het lag in de verwachting dat H24 geen “aards” karakter zou krijgen die zo kenmerkend is voor Terre d’Hermès. H24 is duidelijk een tegenhanger door haar lichte, groenere, sprankelende en botanische karakter. H24 is niet een geur die verschillende stadia doorloopt van bijvoorbeeld: fris-kruidig-houtachtig, maar blijft juist evenwichtig constant qua geurbeleving. Dat komt omdat Nagel slechts 4 ingrediënten voor H24 heeft gekozen: muskaatsalie (scharlei), narcis, rozenhout en de synthetische molecuul sclarene. Het rozenhout is een zeldzame substantie die gewonnen wordt uit een in het wild groeiende boom uit Zuid-Amerika. “De eenvoudige, natuurlijke en groene frisheid hiervan sprak me aan. Rozenhout is een grondstof die zeldzaam is geworden in de parfumerie, het voegt een bijzonder elegante en frisse botanische noot toe. We hebben het geluk gehad de essence in Peru te vinden, bij producenten die door Hermès worden begeleid in hun duurzame werkwijze; na de kap en het distillatieproces worden nieuwe bomen geplant.” De muskaatsalie zorgt voor een aromatische & groene noot en ruikt naar vers gemaaid gras. “Muskaatsalie is veel onthullender en sensueler dan echt salie, met zijn medicinale noten.”

 

 

  • DE GEUR


Parfum is overduidelijk meer dan alleen een reuksensatie; het roept ook emoties en beelden op. Het eerste wat ik ervaar bij H24 is dat een uiterst cleane, frisse en groene geur is. Grote groene grasvelden die langzaam synchroon bewegen door de frisse wind die eroverheen blaast. Een groene ontsnapping aan het drukke hedendaagse stadse leven. Helder & transparant. Simpel en pakkend qua eenvoud. Het is een lichte geur met een ietwat vrouwelijke toets, waardoor ik denk dat veel vrouwen deze geur enorm zullen waarderen; zowel voor hen zelf als voor de man die H24 draagt. Het is absoluut geen macho-man parfum maar overduidelijk tijdloos. Met name de muskaatsalie geeft H24 de nodige pit zodat ze niet té vlak/eenzijdig wordt. Dit is duidelijk een geur die niet verschillende stadia doorloopt van fris naar kruidig naar houtachtig. H24 blijft gelijk en constant. Na een paar uur ruik je duidelijk de synthetische noot sclarene; dit ruikt naar hete strijkijzers en Nagel heeft deze noot bewust verwerkt omdat ze deze zelf rook in de ateliers van Hermès. “Deze innovatieve synthetische molecule brengt een warme en sensuele metaalachtige toon en roept de geur op van hete strijkijzers op een vochtige wollen stof die de naaiateliers van Hermès doordringt.” Dat heeft ze knap gedaan! Hoewel ik zelf toch wel de voorkeur geef aan zwaardere geuren, is H24 voor mij een aangename uitzondering die ook lang op de huid blijft hangen en goed ruikbaar is. Wat vrij uniek is voor een lichte geur zoals deze. H24 is duidelijk een sprankelende tegenhanger van Terre d’Hermès die veel aardser is. Maar heeft alles in zich om te ontpoppen tot een nieuwe en blijvende Hermès klassieker.

flacon1h24 

 

  • DE FLACON


De schitterende glazen H24 flacon is ontworpen door Philippe Mouquet. Sinds 1989 is hij in-house designer voor Hermès en tevens was hij ook verantwoordelijk voor de flacon van Terre d’Hermès. De H24 flacon is een complexe glasproductie waarbij Mouquet het emblematische vierkante Hermès flacon transformeerde in een ruitvormige flacon. Gebruik makende van aerodynamische lijnen die de flacon dynamiek en beweging geven. Een ruitvormige flintglazen flacon (Pochet du Courval) versierd met een aluminiumplaat, vastgelijmd op de schouders van de flacon. Afgedekt met een verzwaarde aluminium dop. De doos, gemaakt van 100% gerecycled en recyclebaar papier, verwijst naar de duurzame samenstelling van de geur. Alleen op de voorkant bedrukt om zo de hoeveelheid inkt te verminderen. Een eco-doordachte aanpak. Uitgevoerd in de kleuren stedelijk grijs en appelgroen die de wereld weerspiegelt van de confectiekleding voor heren van Véronique Nichanian. De eco-vriendelijke flacon is ook tevens navulbaar. De naam H24 staat voor: H voor Hermès, H voor Homme, H voor Heures. 24 staat voor het aantal uren in 1 dag en is tevens het straatnummer van de rue du Faubourg Saint-Honoré; de straatnaam in Parijs waar Hermés zich altijd heeft gezeteld.

CONTACT

Wilt u mij iets vertellen, of heeft u een interessant product voor de site? Neem dan contact op met:
Bernardo van Eekhout | 06 - 50 59 81 32 | info@beautyformen.nl
Of vul het onderstaande contactformulier in:

 

Fields with (*) are required.