PHANTOM PACO RABANNE

 

 

 

phantom1Als het om een toekomstvisie gaat dan is de Spaanse ontwerper Paco Rabanne toch wel degene die hier altijd het voortouw in heeft genomen. Niet alleen met zijn futuristische metallic creaties en onconventionele materiaal gebruik, maar ook als het op parfums aankomt. “Door grensverleggende ervaringen kunnen wij vastgeroeste overtuigingen veranderen. Creativiteit draait niet om verleiding maar om verrassing”, was een uitspraak van hem. In 1973 lanceerde Paco Rabanne zijn allereerste herenparfum: Paco Rabanne Pour Homme die uitgroeide tot een absolute klassieker en nog steeds verkrijgbaar is. Andere succesvolle parfums voor heren zijn onder andere XS Pour Homme en One Million. De allerlaatste creatie PHANTOM is een mix van luxe vakmanschap met de nieuwste technologieën. En met het oog op het milieu zijn alle erin verwerkte ingrediënten gemaakt uit ethisch verantwoorde bronnen. Want ook dat wordt steeds belangrijker in de parfumbranche.

 

Maar liefst 4 parfumeurs hebben Phantom gecreëerd: Anne Flipo, Dominique Ropion, Loc Dong en Juliette Karageuzoglou. Laatstgenoemde was ook verantwoordelijk voor de creatie van Paco Rabanne’s Invictus Aqua (2018) en Dominique Ropio heeft als enige aan meerdere parfums van Paco Rabanne gewerkt zoals: Invictus, Lady Million, Olympéa en Genius Me. Juliette leverde haar bijdrage met haar diepgaande kennis van natuurlijke materialen. Loc Dong was de parfumeur die lavendel en een groene vleugel citrus aandroeg voor de creatie van Phantom. Daarnaast had hij het verbluffende idee om een overdosis van de vintage molecule styrallylacetaat te gebruiken om een futuristische aromatische geur te creëren. Dit in combinatie met de romige lavendel creëerde het 4-koppige team het parfum van de toekomst: Phantom.

 

flacons1PHANTOM 

Maar naast de 4 parfumeurs hebben ook wetenschappers en technici van International Flavors and Fragrances (IFF) meegewerkt aan Phantom. Het Science of Wellness programma van IFF combineert kunstmatige intelligentie en neurowetenschappelijke benaderingen. Dit houdt in dat ze kunnen identificeren welk ingrediënt (of een combinatie ervan) welk specifiek emotioneel effect heeft op onze hersenen. Wat zijn de emotionele voordelen van bepaalde ingrediënten die in parfums worden verwerkt. Zo werd Phantom getest op een groep van jonge mannen tussen de 18 & 35 jaar om erachter te komen welke emoties Phantom in de hersenen opwekte. De 45 miljoen metingen die op hen werd uitgevoerd leverde als resultaat op dat Phantom 3 feel good emoties opwekt: sexy, zelfvertrouwen en energie. Dit geeft de parfumeurs de nodige tools om zo de gewenste emotionele effecten middels ingrediënten te bereiken.

 

 

  • PHANTOM DE GEUR


Phantom opent sterk ruikend naar citrus wat een veel voorkomende openingsnoot is bij herenparfums. Scherp, zurig en uiterst fris. Deze Italiaanse Amalfi citroen prikkelt gelijk je reukorgaan mede door de toegevoegde zwarte peper. Langzaam maar zeker komt de lavendelnoot erdoor en verdwijnt het scherpe van de citroen. Dan wordt Phantom in mijn ogen een stuk lekkerder en zachter en ook wat zoeter; mede ook door de vanille uit Madagaskar. En als ik heel dicht op mijn huid ruik dan ontdek ik rook als basisnoot. Maar wat uiteindelijk blijft hangen is een licht ruikende mix van vetiver, vanille en appel die mijn aandacht niet lang kan vasthouden. In alle eerlijkheid had ik veel meer van deze geur verwacht; zeker gezien het technische aspect wat eromheen is gecreëerd. Waar is de spanning of verbazing? Die mis ik nu dus. Ik verwachtte een veel spannender geur met ongewone ingrediënten, dat is helaas niet het geval bij Phantom. Citroen, lavendel, vetiver en vanille zijn geen bijzondere of ongewone parfum ingrediënten en worden al veelvuldig in allerlei parfums gebruikt. Dat is jammer want nu blijft de flacon eerder hangen dan de geur die erin zit. En dat zou toch niet zo moeten zijn. Het door Paco Rabanne gepropagandeerde “Een overdosis aan verslavende en langdurige sensaties” mis ik dan ook volkomen. Van een herenparfum voor de toekomst mag je écht meer verwachten…

 

 

  • MILIEU & DUURZAAMHEID

flacon1phantom
Het parfum Phantom is met het oog op milieu uitsluitend gemaakt van ingrediënten uit ethisch verantwoorde bronnen en wordt bovendien gemaakt in Frankrijk. Voor het creëren van Phantom werkte Paco Rabanne samen met IFF-LMR Naturals; een bedrijf dat voorloopt qua duurzaamheid. Het heeft als uitgangspunt om 100% natuurlijke extracten van hoge kwaliteit te leveren. Met een strikt ethos van volledige transparantie, toewijding aan milieubeheer en duurzame ontwikkeling. Zo is de toegevoegde patchoeli afkomstig uit Indonesië en opnieuw gedestilleerd in Grasse. De vetiver uit Haïti is gecertificeerd als “For Life” – een wereldwijde norm voor ethisch verantwoorde, milieuvriendelijke en maatschappelijk verantwoorde ingrediënten. De lavendelolie is in Grasse uitsluitend vervaardigd voor Paco Rabanne volgens een 18e -eeuws extractietechniek die in de 21e eeuw is geperfectioneerd. Net als andere parfums wordt er steeds meer aan het milieu gedacht en zo is de Phantom Eau de Toilette 150ml. versie navulbaar. Dit kan heel eenvoudig door de dop en de pomp los te draaien, schroef de Phantom refill op de flessenhals van de flacon waarna het bijvullen automatisch stopt. Schroef daarna de pomp en dop weer op hun plaats terug en klaar. Door deze flacon te bewaren en te hervullen bespaar je een impact van -63% plastic op het milieu en -47% glas.

 

 

  • DE FLACON


Wil je als nieuw parfum nog opvallen dan zal ook het design van de flacon een ware eyecatcher moeten zijn. Een standaard vierkant of ronde flacon voldoet allang niet meer. Denk hierbij aan de pump flacon van Carolina Herrera, de gebalde vuist flacon van Diesel, de teddybear flacon van Moschino, de granaat flacon van Victor&Rolf of de gouden staaf flacon van Paco Rabanne’s succes parfum One Million. En ook de glanzende chroom & metalen robot flacon van Phantom valt op door haar futuristische design die meer is dan een parfumflacon. Want het is de eerste en echte verbonden flacon die je gastheer en gids is naar de Paco galaxy. Hoe werkt dat? In het hoofd van de robot Phantom flacon zit een contactloze NFC-chip ingebouwd die je met je je smartphone kan aanraken. Je bent dan onmiddellijk verbonden met het Phantom universum. Met exclusieve content samengesteld door Paco Rabanne: interactieve filters, gepersonaliseerde playlists, interactieve games en meer. Mocht je smartphone niet in staat zijn om je te verbinden dan brengt de QR-code op de verpakking je je er ook naar toe.

CONTACT

Wilt u mij iets vertellen, of heeft u een interessant product voor de site? Neem dan contact op met:
Bernardo van Eekhout | 06 - 50 59 81 32 | info@beautyformen.nl
Of vul het onderstaande contactformulier in:

 

Fields with (*) are required.