SUITSUPPLY 2021

 

suitsupply1Als het om spraakmakende reclamecampagnes gaat dan springen die van het Nederlandse pakkenmerk Suitsupply er toch iedere keer weer steevast bovenuit. Vaak op het randje van wat maatschappelijk wel of nét niet wordt geaccepteerd. Ik persoonlijk bewonder enorm hun lef en originaliteit en omdat ze iedere keer weer enorm spraakmakend zijn. Al eerder schreef ik over hun “Find your perfect fit” campagne uit 2018 met een homo erotische ondertoon. Een titel die overigens op verschillende manieren kan worden uitgelegd. Ook hier namen destijds veel mensen aanstoot aan. Maar ook in hun huidige campagne "The New Normal" is Suitsupply nog steeds in staat om veel mensen te shockeren. Een man in pak met zijn mond wijd open die hevig wordt getongzoend door een vrouw. Omringd door andere tongzoende mannen en vrouwen. Een knap staaltje provocerende marketing of schuilt er een oprechte boodschap achter…?

 

 

Wil je als merk/bedrijf anno 2021 de potentiële consument willen bereiken met jouw product of dienst, dan zal jouw reclame boodschap ook gepaard moeten gaan met emotie, prikkeling en verwondering. Het alleen sec adverteren van wat je als producent te bieden hebt is niet meer genoeg. Er zal meer achter moeten zitten om zo de nieuwsgierigheid van de consument te triggeren. Het Nederlandse pakkenmerk Suitsupply begrijpt dat als geen ander en komt ieder seizoen weer verrassend naar buiten met reclamecampagnes die doordrenkt zijn met seksuele toespelingen en taboedoorbrekende foto’s. Zo bevat de onlangs gelanceerde provocerende Suitsupply campagne wederom hedonisme met vol in het zicht tongende halfnaakte mannen en vrouwen. Een slim marketingtrucje?

 

 

Niet volgens de 47-jarige Fokke de Jong; oprichter & bestuursvoorzitter van het merk Suitsupply. “Nee, het is geen trucje. Het merk Suitsupply is altijd een beetje on the edge. Dat past bij ons. Juist in modereclame mag seks zitten, wat mij betreft. Er zit bij ons altijd een beetje humor in. Ik vind dat dat mag in reclame, met name in modereclame. Ik houd mij ook niet bezig met de vraag of er sprake is van bad publicity. Wij verkopen kleren aan mensen die er goed uit willen zien. Dat is ook wat mensen willen. Aantrekkingskracht is een belangrijk onderdeel van mode, mensen kleden zich niet alleen om het warm te hebben. Wat mij betreft mag dus juist in modereclame een beetje seks in zitten.” Alle controversiële campagnes ten spijt heeft het Suitsupply geen windeieren gelegd, want Suitsupply heeft inmiddels 125 filialen in 25 landen. De merkbekendheid nam in 2011 een vlucht nadat The Wall Street Journal concludeerde dat de pakken van Suitsupply kwalitatief beter zijn dan die van Giorgio Armani, alleen dan een stuk goedkoper.

 

suitsupply2 

  • SOCIAL DISTANCING

 

De Suitsupply campagne werd in Europa gefilmd met bestaande stellen en volgens pandemische productieprotocollen. Een snap shot wat nog het meest weg heeft van een orgie van over elkaar heen krioelende mannen en vrouwen die elkaar aflebberen zonder enige gêne. “Ons hoofdmodel Robin had zijn vriendin al maanden niet meer gezien. We spraken af dat ze samen zouden komen met 2 andere stellen, volgens alle noodzakelijke veiligheidsprotocollen. En de rest was minder geregisseerd dan men zich zou kunnen voorstellen. We wilden verbinding maken met de opgekropte energie om dichtbij te komen en samen te komen. De rest ontwikkelde zich vrij organisch”, aldus een woordvoerder van Suitsupply. De campagne geeft ons een voorproefje van de vrije wereld die ons te wachten staat na corona, waarin we ons helemaal kunnen uitleven zonder aan deze ziekte te hoeven denken. Waarbij het houden van de verplichte afstand niet meer geldig is.

 

 

En zoals eveneens bij de vorige Suitsupply campagnes leidt ook deze wederom tot gemengde media-aandacht in het buitenland en voor afkeurende reacties. Fokke de Jong: “Het idee is heel simpel: er gaat een einde komen aan de huidige pandemie. Het is vrij duidelijk dat het leven na een pandemie aan de horizon staat. Het hangt een beetje af van waar je op de wereld bent qua hoelang dat nog gaat duren. Maar uiteindelijk gaat ook dit weer voorbij. We doen al langere tijd aan sociale afstand, en door deze opgelegde condities zijn mensen bang voor sociale interacties, wat overigens volkomen begrijpelijk is. Deze campagne werpt alvast een positieve blik in de toekomst. Iets vrolijks om naar uit te kijken. We wilden een positieve kijk tonen op een toekomst waarin mensen weer bij elkaar kunnen komen en dichtbij elkaar kunnen komen. Ik geloof dat mensen zich nu willen verbinden met iets positiever. Zeker niet om tegen de corona maatregels in te gaan en rebels te gaan zoenen. Daar kunnen we nog even beter mee wachten. Er zit geen enkele politieke boodschap achter. Aan het begin van de pandemie was Suitsupply namelijk 1 van de eersten die veilige winkelervaringen implementeerden. We zeggen: the new normal, get ready. Niet: the new normal is here. De pandemie is nog niet voorbij.” Met deze campagne hoopt de Jong de interesse te wekken in Suitsupply kleding, die volgens hem niet bedoeld is voor het werk vanuit huis. “Die tijd komt weer dat we weer vrij snel af zijn van de joggingbroek.” Iets waar hij overigens persoonlijk geen fan van is. “Hoe langer we wegblijven van kantoor, hoe slonziger we ons lijken te kleden. We zijn qua uiterlijk door de bodem gezakt. Nederland, doe er wat aan. Het zit minder in onze cultuur om er tiptop uit te zien. Koop gewoon wat netjes.”

 

 

  • THE NEW NORMAL

suitsupply3 

Was deze campagne niet van Suitsupply geweest, dan had deze zo van de hand van de Amerikaans designer Tom Ford kunnen zijn. Qua belichting, erotiek en modellen keuze zie ik persoonlijk een grote overeenkomst met de licht erotische Tom Ford campagnes. Overigens kan de Suitsupply titel “The new normal” op verschillende manieren worden uitgelegd. Als ik op de poster ook 2 zoenenden mannen en vrouwen zie, dan zou ook dat anno 20121 als een nieuw normaal moeten gelden. Maar uit de praktijk blijkt helaas dat nog veel mensen dat als aanstootgevend blijken te vinden. Dat het zien van 2 mannen samen nog steeds afkeurende reacties opwekt, blijkt wel uit de vele haatreacties die Suitsupply in 2018 kreeg over hun posters met daarop 2 zoenende mannen. Juist die posters werden in vele abri’s bekrast of besmeurd met negatieve teksten. Iets wat je in een tolerant Nederland niet meer zo snel zou verwachten. Het doorbreken van de heersende hetero norm zal nog wel even op zich laten wachten Maar het “nieuwe normaal” kan ook duiden op dat gays volledig geïntegreerd zijn in de heteromaatschappij. Dat niemand meer vreemd opkijkt van 2 kussende mannen of vrouwen. Of dit als schockerend ervaart. Het is maar net met welke blik en door welke bril je naar de campagne kijkt. Ik moedig dit soort campagnes alleen maar aan. Als is het maar om zo iedereen te confronteren dat hetero zijn niet de enige geldende norm is in onze Nederlandse maatschappij. Alleen al daarom is dit voor mij een “pakkende” campagne.

 

Lees ook: https://www.beautyformen.nl/component/advportfoliopro/project/90-diversen/90-suitsupply-2018

CONTACT

Wilt u mij iets vertellen, of heeft u een interessant product voor de site? Neem dan contact op met:
Bernardo van Eekhout | 06 - 50 59 81 32 | info@beautyformen.nl
Of vul het onderstaande contactformulier in:

 

Fields with (*) are required.