FRANK & FRESH COFFEE

 

ff1Het nieuwe Nederlandse koffiemerk Frank & Fresh Coffee wil de Nederlandse koffiedrinker graag kennis laten maken met de smaak van écht verse koffie. Want volgens dit merk drinken Nederlanders oude koffie. De aangeboden koffie in de supermarkten zijn namelijk gemiddeld 2 maanden oud. Terwijl koffie na 4 weken de meeste aroma’s al kwijt is. Het Nederlandse Frank & Fresh brengt hier verandering in met 4 verschillende koffie smaken die speciaal op bestelling worden gebrand. Want Frank & Fresh garandeert de beste kwaliteit koffiebonen die natuurlijk voor een eerlijke prijs zijn ingekocht en bovendien duurzaam worden verpakt.

 

Ik was niet op de hoogte dat (en met mij waarschijnlijk meerdere) de koffiebonen in de supermarkt gemiddeld 2 maanden oud zijn. Deze koffies worden in grote batches gebrand & verpakt en zijn daardoor geruime tijd onderweg. Dit terwijl elke koffie in de eerste 4 weken na branding juist op zijn best is. Daarna verliezen koffiebonen de meeste aroma’s en daarmee ook hun smaak. Reden genoeg voor Marc Kluijver van Slobbe en Geert Frank, de oprichters van Frank & Fresh Coffee, om daar verandering in aan te brengen. Zij draaien de keten om en daarom branden ze de espressobonen op bestelling en bezorgen ze de bonen precies 1 week na branding bij de consument thuis. Verser kan het niet. Zo kan je jouw eigen espresso, cortado, cappuccino, flat white, latte of geheel eigen creatie op het moment drinken dat-ie het allerlekkerst is. Daarmee breekt Frank & Fresh Coffee met “houdbaar tot” en kiest voor “het allerlekkerste tussen”. En dat is tussen 1 en 4 weken na de branding. Er zijn 4 smaken te verkrijgen waarbij bewust niet is gekozen voor koffie smaken maar juist voor smaak namen: Bold & Brave, Raw & Robust, Funky & Fruity en Sweet & Soft. “Dat hebben we heel bewust gedaan. Want we denken dat onze doelgroep juist een associatie wil hebben met de naam voor een smaak. en niet zozeer met het percentage aan bonen die erin zit of uit welk land de koffiebonen vandaan komen.”

 

 

  • VERSE KOFFIEAROMA

 

Dat alle koffie uiteindelijk oud wordt is natuurlijk een onbetwist gegeven. “Het is ontzettend belangrijk dat koffie vers gebrand is, wil je optimaal van een kop genieten”, aldus Marc Kluijver. “In de eerste week moeten de bonen nog ontgassen. De koffieboon heeft in de eerste maand na de branding de meest vluchtige aroma’s nog in zich. Na die tijd vervliegen de aroma’s in een rap tempo. Je kunt het proces met de juiste verpakking nog enigszins vertragen. Dat in combinatie met het feit dat 90% van de consument zijn koffie in de supermarkt koopt, maakt het voor ons dat er een hele mooie uitdaging ligt; namelijk mensen vertellen dat hun kopje koffie écht nog lekkerder kan. Want we eten toch ook geen oud brood. Dus waarom drinken we dan nog wel oude koffie?” Daarnaast vindt Marc dat de supermarktkoffie vaak té donker is gebrand, soms zelfs verbrand. Daarom kan de smaak ervan vaak als ‘assig’ worden omschreven. De Frank & Fresh Coffee zit volgens Marc tussen de commodity (supermarktkoffie) en speciality (koffiebar) in. “Doordat wij vers gebrande koffie thuis door de brievenbus bezorgen, onderscheiden wij ons bijna van alle partijen. Koffie in de supermarkt is minstens 2 maanden oud. Onze koffie krijg je binnen een week na branding op de mat en ons advies is deze binnen een maand te drinken. Het gebruik van speciality coffee (hogere kwaliteit bonen) en het feit dat we de koffie niet verbranden zorgt ervoor dat onze koffie zich onderscheidt ten opzichte van de supermarktkoffies.” Op de Frank & Fresh verpakkingen wordt dan ook de datum vermeldt wanneer de koffie gebrand is en tussen welke data de koffiesmaak optimaal is. Alsmede de intensiteit van de koffiebonen.

FF 2 

 

  • DUURZAME KOFFIE 

 

Naast versheid garandeert Frank & Fresh ook de beste kwaliteit koffiebonen die natuurlijk voor een eerlijke prijs zijn ingekocht. Hiervoor werken ze uitsluitend met speciality coffee uit Brazilië, Colombia en Rwanda. Want de consument verlangt ook steeds meer transparantie als het gaat over hoe een product wordt geproduceerd. Hoe duurzaam wordt de koffie geproduceerd? Wat houdt de lokale boer over aan ons dagelijkse kopje koffie? Hoe zit het met de transport en voetafdruk? “De meeste mensen kijken niet of weinig naar de aanwezige keurmerken of duurzaamheidsmerken wanneer ze koffie kopen. De smaak is veelal het belangrijkst. Duurzaamheid moet een vanzelfsprekendheid zijn. Voor ons is het een randvoorwaarde. Speciality-koffie is duurder en van een hogere kwaliteit. Die kwaliteit wordt alleen bereikt wanneer de boer goed is voor zijn land en de omgeving ervan. Dan alleen geven de koffiestruiken de meer bijzondere bessen en smaken. Voor de partijen met wie wij werken zijn keurmerken dan ook overbodig, want keurmerken voegen weinig toe als het over smaak gaat. Duurzaamheid is belangrijk, maar we lopen er niet mee te koop want voor ons is het een vanzelfsprekendheid.”

 

 

  • BOLD & BRAVE


Deze koffieblend wordt omschreven als: stevig, brutaal en een beetje macho. Deze koffie heeft tonen van donkere chocolade en sinaasappelschil. Voor Richard heeft deze blend iets teveel een cacao smaak. Zeker in een zwarte caffé lungo vorm heeft het een te overheersende afdronk van chocolade. Voor hem is de chocolade smaak té prominent in deze koffie aanwezig. Want koffie heeft van zichzelf al fruittonen maar door de toegevoegde chocolade proef je die niet meer. Persoonlijk vind ik het wel lekker dat ik de chocolade overduidelijk proef, maar dat is natuurlijk voor iedereen heel verschillend. Ondanks dat ik deze koffie zwart drink (normaliter heeft met melk erbij mijn voorkeur) vind ik deze variant niet echt zwaar qua smaak maar nogal zacht. En dat verrast mij. In een espresso vorm vindt Richard deze koffieblend het best tot zijn recht uitkomen; dan is het een goede koffie die sterk genoeg is qua smaak.

 

 

  • RAW & ROBUST

ff 3
Deze koffieblend heeft geweldige Braziliaanse en Rwandese koffiebonen met krachtige smaken van chocolade, stroop en vanille. Richard vindt dat deze koffieblend beduidend beter qua smaak is omdat je nu wel meer de fruittonen proeft. Zij hebben nu overduidelijk de overhand. In een caffé lungo vorm proef je meer de echte koffie. Qua smaaksensatie komt de Raw & Robust dan ook het meest in de buurt van de standaard koffie die Richard normaliter drinkt; intens gebrande koffie. Overigens valt het Richard op dat alle 4 de koffiesmaken een mooie crema laag achterlaten; wat inhoud dat alle koffiebonen inderdaad erg vers zijn.

 

 

  • FUNKY & FRUITY


Omschreven als een Latijns-Amerikaans huwelijk tussen de lekkerste bonen uit Brazilië en Colombia waarin je de dadels, rozijnen en chocolade proeft. Van alle 4 vindt Richard deze blend de allerlekkerste. Zonder enige twijfel. Dit omdat het een lekkere koffie is met een fruitachtige smaak. Precies zoals het wordt omschreven. Samen met de Sweet & Soft heeft deze blend geen bittere afdronk wat je vaak bij koffie proeft. En dat geeft voor hem de doorslag. De Funk & Fruity zou Richard dan ook zonder enige twijfel zelf kopen.

 

 

  • SWEET & SOFT


Ik laat Richard deze koffieblend blind proeven en hij raadt gelijk alle ingrediënten die erin zijn verwerkt: melkchocolade, noten en een vleugje nougat. Ik vind dat knap! Maar hij is dan ook een fervente koffieliefhebber. Van alle 4 de smaken is deze toch wel 1 van zijn favorieten. Dit omdat de smaak van Sweet & Soft minder bitter is dan de anderen. Oftewel geen bittere afdronk die Raw & Robust en Bold & Brave juist wel hebben. Deze variatie heeft een erg zachte smaak, dat proef ik zelfs ondanks dat ik geen geroutineerde koffiedrinker ben. Het smaakt inderdaad minder naar “standaard koffie”.

CONTACT

Wilt u mij iets vertellen, of heeft u een interessant product voor de site? Neem dan contact op met:
Bernardo van Eekhout | 06 - 50 59 81 32 | info@beautyformen.nl
Of vul het onderstaande contactformulier in:

 

Fields with (*) are required.