ABERCROMBIE & FITCH FIRST INSTINCT
Mijn eerste kennismaking met het Amerikaanse kledingmerk Abercrombie & Fitch was een paar jaar geleden bij de opening van hun allereerste winkel in Parijs. De ingang bevindt zich aan de achterkant van de winkel aan de Avenue des Champs-Elysées, waar al een lange rij van ongeduldige fans aan het wachten waren om naar binnen te kunnen mogen. Eenmaal binnen waande men zich een soort van nachtclub met harde muziek, gedempte verlichting en veel over the top happy dansend personeel. Waarbij je tevens bedwelmd werd door het A&F parfum Fierce; hun allereerste uitgebrachte herengeur uit 2012.
Nu presenteert A&F met trots hun nieuwe mannenparfum “FIRST INSTINCT”. Volgens het persbericht is deze geur geïnspireerd door het allereerste moment van aantrekkingskracht. Wanneer de werelden van 2 mensen met elkaar in aanraking komen en de vonk overspringt. First Instinct is de interpretatie van die eerste spannende blik en het gevoel van die klik. ”Ik wilde een modern parfum samenstellen met een balans tussen de verfrissende elementen van een fougère en oriëntaalse warmte. Alle geurnoten samen creëren een parfum met een wereldwijde aantrekkingskracht voor de Ambercrombie&Fitch man en anderen”, aldus de parfumeur Philippe Romano.
Wat mij gelijk aan de geur opvalt is dat First Instinct niet super mannelijk/macho ruikt. Wat vaak wel overeenkomt met hun beeldvorming van de A&F man. In tegenstelling tot het merendeel van de herengeuren is deze geur niet veilig citrus of kruidig maar juist opvallend zacht en semi zoet. Dit wordt verkregen door de basis van musk en rauwe amber. Dat had ik niet snel verwacht bij deze geur. Ook ruik je vluchtig de toets van Kiwano meloen bij de opening van de geur. Maar wat uiteindelijke het langste blijft hangen bij First Instinct zijn de vioolblaadjes die diepte geven. Dit parfum is dan ook absoluut sensueel en sexy aantrekkelijk zoals in het persbericht valt te lezen. En zeer zeker niet bedoelt voor de super macho American man. De robuuste glazen flacon heeft een voelbaar golfpatroon waardoor ze prettig in de hand ligt. Met aan de zijkant van de flacon een metaalkleurig label die tevens terugkomt aan de zijkant van de donkerbruine verpakking.
Het meest opvallende aan de bijbehorende campagnefoto is toch wel het ontbreken van mannelijk bloot. Dit is toch altijd wel het karakteristieke handelsmerk geweest van A&F. Preek op hun herengeur Fierce nog het ontblote mannelijk torso, op de FIRST INSTINCT ontbreekt dat volledig. Op de bijbehorende campagnefoto dragen beide modellen zelfs een T-shirt. Een hint van mannelijk bloot is miniem te zien in de bijbehorende commercial. Kennelijk wil A&F het imago van teveel naakt van zich afschudden want anno nu staat bloot niet meer garant voor stijgende verkoopcijfers.
De laatste jaren heeft Abercrombie&Fitch veel kritiek over zich heen gekregen en heeft als gevolg hiervan ingrijpende maatregelen genomen: meer openheid en transparantie in hun winkels, grotere kledingmaten en exit deurbeleid. Daarnaast is A&F hard bezig om zichzelf weer in de modemarkt te herpositioneren na jaren van tegenvallende verkoopcijfers. Want voor het 14E kwartaal op een rij heeft A&F haar omzet zien dalen. Mede veroorzaakt door de concurrentie van andere fast fashion retailers zoals H&M en Zara. Momenteel werkt A&F hard aan een re-branding van het label en het eerste daarbij behorende nieuwe prototype winkel is in 2017 in Ohio geopend. Met een nieuwe winkelesthetiek en merchandise. Met collecties die beter aansluiten op de wensen van de klanten.