ARAMIS

 

 


aramis1Als er 1 absolute klassieker is qua herengeuren dan is dat ongetwijfeld de geur ARAMIS van Estée Lauder. Deze evergreen heeft de tand des tijds glansrijk doorstaan en wordt nog steeds in meer dan 120 landen verkocht. Gelanceerd in 1966 is Aramis inmiddels ruim 57 jaar oud maar daarmee niet minder aantrekkelijk of vervlogen. De geur is vernoemd naar de hoofdpersoon Aramis uit de roman “De 3 musketiers” van de Franse schrijver Alexandre Dumas. Anno nu heeft de geur Aramis nog talloze fans die de klassieke compositie nog steeds kunnen waarderen. En terecht! Tijd om de geur Aramis eens wat nader toe te lichten.

 

Hoewel Aramis te boek staat als een uiterst mannelijke “All American” geur is ze toch afgeleid van een bekend Frans vrouwenparfum namelijk Cabochard van Grès. Wat te wijten is aan de parfumeur Bernard Chant die eerst Cabochard componeerde in 1959 voor de Franse couturière Madame Grès en daarna Aramis in opdracht van het Amerikaanse beautyconcern Estée Lauder. Voor de creatie van Aramis heeft Chant de formule van Cabochard aangepast; hij heeft een deel van de bloemigheid eruit gehaald en het leer -en houtachtige voor Aramis benadrukt. Met als resultaat een pittige geur met veel diepte. Aramis was de naam van de “mannelijke bedrijfstak” van Estée Lauder met als eerste product de Aramis cologne voor mannen. De oorspronkelijk naam was “Aramis by Aramis” maar al snel werd het simpelweg afgekort naar alleen Aramis. De geur werd aanvankelijk in de markt gepositioneerd als een high-end parfum gericht op de welgestelde mannelijke klant. Met als bijpassende slogan: “For the man who thought he had everything”. Het was tevens de eerste geur voor mannen die in warenhuizen werd verkocht wat de nieuwsgierigheid alleen maar deed aanwakkeren. Aramis sloeg in als een bom en werd een instant mega succes. Mede ook omdat Estée Lauder er ook een uitgebreide verzorgingslijn voor mannen aan koppelde; destijds een unicum voor mannen. Denk aan scheerschuim, haargel en diverse huidverzorgingsproducten. Aramis werd zo ontzettend populair dat het binnen de Estée Lauder Company een aparte tak kreeg. Zo werd onder de naam Aramis de verzorgingslijn Aramis Lab Series gelanceerd en diverse andere geuren zoals bijvoorbeeld: Tuscany Per Uomo (1985), Havana (1994), Aramis Modern Leather (2017) & Aramis Tobacco Reserve (2018).

 

aramis2 

  • 2015 NIEUWE FORMULE ARAMIS


Het gebeurt steeds vaker dat bepaalde herengeuren die al langer bestaan opnieuw worden geformuleerd. Vaak komt dat niet altijd ten goede van de kwaliteit van de geur en wijken ze helaas te veel af van het origineel. Voorbeelden hiervan zijn Eau Sauvage van Dior en Opium pour Homme van Yves Saint Laurent; deze kunnen anno nu niet tippen aan het geweldige origineel. Ook Aramis is in 2015 opnieuw geformuleerd als reactie op de richtlijnen van de International Fragrance Association. In de oorspronkelijke Aramis werd gebruik gemaakt van bepaalde natuurlijke dierlijke producten zoals castoreum van bevers; ook wel bekend als bevergeil. Castoreum komt uit de castorzak van de Noord-Amerikaanse bever en is een geelachtige afscheiding die vermengd met urine wordt gebruikt om zijn territorium af te bakenen. Het is een belangrijke dierlijke noot die veel wordt gebruikt in ledergeuren. Tegenwoordig is dit verboden te gebruiken in parfums en mag het alleen nog in synthetische vorm worden gebruikt. Estée Lauder heeft geprobeerd om zo trouw mogelijk te blijven aan het oorspronkelijke karakter van Aramis uit 1966.

 

 

  • ARAMIS EAU DE TOILETTE


Ik ken Aramis nog uit de jaren’80 en in mijn beleving rook hij toen intenser dan de hernieuwde 2015 versie. Dat zal wellicht te maken hebben met het ontbreken van de castoreum. Aramis valt onder de geurfamilie van chypre geuren wat inhoudt dat het een gelaagde complexe geurcompositie heeft met frisse topnoten, een bloemig hart en een mossige, aards-houtachtige basis. Aramis voldoet volledig aan deze beschrijving. Aramis opent pittig groen fris met verschillende topnoten zoals: bergamot, tijm, gardenia, klaver. Je wordt er gelijk door gepakt en het voelt vertrouwd aan. Alsof het een vriend is die je bij je wilt hebben. Al snel komt bij mij het bloemige gedeelte van irissen, jasmijn en gardenia’s naar boven wat Aramis instant zacht maakt en superlekker doet ruiken. Want juist door de vermenging met kardemom (met haar zoete en scherpe geur) en salie wordt deze bloemenmix niet te soft maar semi zoet/kruidig wat het hoogtepunt qua geurbeleving is. Daarin schuilt voor mij de ware kern en karakter van Aramis; dit is wat Aramis zo’n top geur maakt. Op mijn huid droogt Aramis uiteindelijk “mannelijk” op door de basisnoten van leder en sandelhout. Uiteindelijk komen alle geurnoten wel naar boven; ietwat bloemig, houtachtig, lederachtig. Dat zal per type huid zeker wel verschillen. Alles combineert mooi samen. Maar het gaat om wat een geur met je doet; Aramis is een uiterst aangename geur die zeker niet te opdringerig is of dominant. Het is een geur die als zeer prettig gezelschap wordt ervaren en die je graag bij je wilt hebben. Aramis is een allround geur die veel mannen zal aanspreken. En eigenlijk mag Aramis bij geen enkele man ontbreken als hij zich realiseert dat deze geur zoveel geschiedenis met zich meedraagt. Dat moet je eenvoudigweg lang koesteren. Als een lang vervlogen vriend die je uiteindelijk nooit meer wilt missen…

 aramis3

 

  • SAHIB FABER


In 1 van de allereerste advertentiecampagnes figureert acteur Ted Danson nog in een klassieke zwarte smoking als model voor Aramis. Met als bijpassende slogan: “Aramis was created to be the most elegant men’s cologne in the world. Somewhere along the way it also became the most provocative. Aramis. The impact never fades”. Als model voor de huidige Aramis campagne heeft Estée Lauder nu gekozen voor het Russische model Sahib Faber. Geboren in Rusland maar half Turks. Sahib is bij toeval ontdekt als model in Sint-Petersburg door de fotograaf Sergei Orlovskiy toen hij een vriend vergezelde naar een fotoshoot. De fotograaf zag duidelijk meer potentie in Sahib en bood hem gelijk een campagne aan. Inmiddels heeft Sahib op de cover gestaan van de GQ Russia en heeft hij diverse fotoshoots gedaan voor verschillende tijdschriften zoals GQ UK, D’Scene Magazine en Open Lab Magazine. Toch is Aramis niet Sahib’s favoriete geur maar wel Armani Aqua en Gucci Envy.

CONTACT

Wilt u mij iets vertellen, of heeft u een interessant product voor de site? Neem dan contact op met:
Bernardo van Eekhout | 06 - 50 59 81 32 | info@beautyformen.nl
Of vul het onderstaande contactformulier in: