BOTTEGA VENETA POUR HOMME
Het Italiaanse luxelabel Bottega Veneta heeft sinds haar oprichting in 1966 een nieuwe standaard van luxe geïntroduceerd. Waarvan discretie, topkwaliteit en traditioneel Italiaans vakmanschap de belangrijkste pijlers zijn. Beroemd om haar uitzonderlijke lederwaren vervaardigd in de allerbeste materialen door ambachtelijke Italiaanse meesterleerbewerkers. Geheel logovrij want Bottega Veneta’s beroemde motto luidt: “When your own initials are enough”. Sinds zijn aanstelling in 2001 als creative director heeft Tomas Maier dit merk neer gezet als 1 van ’s werelds meest prestigieuze luxemerken. Waarbij hij voortdurend Italiaans vakmanschap combineert met tijdloos design en traditie met innovatie. Voor heren heeft hij nu de allereerste signatuurgeur gecreëerd: Bottega Veneta pour Homme.
Met deze geur neemt Maier ons mee op reis naar het berggebied ten noorden van Veneto in Italië; een toevluchtsoord in de Dolomieten. “ De man die ik voor ogen heb neemt de tijd om uit zijn hectische stadse leven tijd door te brengen in een boerenchalet. Diep in de bergen gelegen met ijzige koude winden die uit het bos komen.” Gelegen tussen bergweiden en dennennaalden uit het nabijgelegen bos met een gletsjerbeek die wordt omzoomd door wilde irissen. “ Je ruikt de geur van hooi en van de dennenappels en sparrennaalden uit de nabij gelegen bossen. Geïnspireerd op het buitenleven is het concept ontstaan voor deze geur.” Bottega Veneta pour Homme is een houtachtige, aromatische ledergeur. In de basis wordt samen met het leerakkoord een geurig maar heel kostbaar hars gebruikt: het Ciste Labdanum. Deze Andalusische hars (ook wel bekend als “dauw van de hemel”) kan alleen tussen mei en augustus worden ontrokken aan de citrusroos wanneer deze het meest stroperig is. Zelden in parfums gebruikt geeft het de geur een rijke, complexe en zeldzame diepte.
Het is moeilijk om de geur te beschrijven omdat ze zo uniek is en totaal anders dan wat er al op de markt verkrijgbaar is. Dit is geen commerciële standaard herengeur Je ruikt inderdaad dennennaalden ( Canadees Sparrenbalsem), bosgeur…een houtachtige geur die subtiel en discreet is. Zeer licht en niet overheersend. Warm door de ingrediënten van Jamaicaanse Pimento en Mediterraanse Salie. Een stijlvol en warm parfum dat ik associeer met elegante mannen die belang hechten aan kwaliteit. Een parfum dat je draagt op speciale en belangrijke momenten zonder hiermee prominent op de voorgrond te willen treden. “ Ik denk dat het interessant is om een statement te maken dan te kiezen voor iets dat al lang door anderen is gedaan en wat het succes story is van dit moment. Ik heb liever een parfum dat tijdloos is en dat blijft bestaan.”, aldus Maier.
Het reliëf van de verpakking is een subtiele verwijzing naar de gevlochten lederwaren producten waarmee Bottega Veneta zo beroemd mee is geworden. Wat tevens terugkomt als weeftextuur op de bodem van de glazen sepiakleurige flacon. Die op haar beurt geïnspireerd is op Venetiaans glaswerk en de traditionele Italiaans karaf. Als model voor de bijbehorende campagne en commercial is gekozen voor de Zak Steiner. Volgens Marketing Director Markus Stauss zijn Azië, Europa (met name Italië en Duitsland) en Amerika belangrijke regio’s voor deze mannengeur. “ Aziatische consumenten zullen met name de luxe en klassieke benadering van de geur kunnen waarderen. En ze zijn niet bang voor prijspunten. Want Bottega Veneta is uniek en modern op een traditionele manier. Het is discreet en heeft geen grote opvallende logo’s nodig. Het staat voor vakmanschap met de hoogste kwaliteit; en daar komen de meeste consumenten juist op af.”
-
BOTTEGA VENETA POUR HOMME EXTRÊME
Het allereerste parfum voor heren van dit Italiaanse luxelabel “Bottega Veneta Pour Homme” is geïnspireerd op het droombeeld van een rustieke berghut in de Dolomieten. Een uniek geur van pijnbomen, dennenbalsem en oud leder verweeft ruwe sensualiteit tot een frisse en ingetogen geur. Nu wordt de deze geur aangevuld met de lancering van: Bottega Veneta Pour Homme Extrême.
Bottega Veneta Pour Homme Extrême is de uitdrukking van de meer intense, sensuele facetten van Bottega Veneta Pour Homme. Voor de creatie van deze geur hebben de Franse meester parfumeurs Antoine Maisondieu en Daniela Andrier ( beide werkten al in 2000 samen voor de creatie van Gucci Rush Men) zeldzame en unieke ingrediënten met elkaar gecombineerd. Zo bevat deze geur versterkte noten van labdanum en Spaanse peper. Labdanum is een rijke bruine hars afkomstig van de Cistus struiken. Dit kleverige hars wordt al sinds de oudheid gebruikt als parfum ingrediënt en heeft een krachtige lederachtige geur. Daarnaast bevat deze geur o.a. dennenboom, jeneverbes, spar en nootmuskaat. “ In feite hebben we besloten om de geur van leder in de bestaande Bottega Veneta Pour Homme te verbeteren voor de Extrême versie. Om zo de geur nog mannelijker en sensueler te maken met behoud van het huidakkoord.”, aldus Maisondieu. “ Voor deze geur stel ik mij een man voor met zelfvertrouwen zonder dit te overdrijven. Iemand met een zekere sensuele tederheid die hiermee zowel mannen als vrouwen magnetiseert.”
De eerste associatie met deze geur is die van een groot dennen – en sparrenbos; je ruikt gelijk het kruidige aspect ervan. Deze topnoot is prominent aanwezig; alsof je de natuurlijke geur opsnuift al wandelend in een bos. Houtachtig, natuurlijk en ontspannend. De toegevoegde nootmuskaat versterkt deze sensatiebeleving. Naarmate de geur zich ontwikkeld komt het ledergedeelte meer naar voren wat deze geur super mannelijk maakt. Toch blijft het natuurlijke dennen/sparren akkoord overheersen. Net als Bottega Veneta Pour Homme is deze geur niet zwaar of opdringerig, maar is deze wel wat intenser. Deze versie is lichtjes aanwezig op een discrete manier zonder prominent te willen overheersen.
Net als voor Bottega Veneta Pour Homme is het 25 jarige Amerikaanse model Zak Steiner wederom het gezicht voor deze geur. Ditmaal gefotografeerd op een bijna zwart-wit filmische manier met een close-up van zijn gezicht, schouders en nek. “ Op mijn zeventiende ben ik gecontracteerd door Click Modeling Agency en ik heb het geluk gehad om gekozen te worden als het gezicht voor de allereerste herengeur van Bottega Veneta.”, aldus Steiner.
- BOTTEGA VENETA POUR HOMME ESSENCE AROMATIQUE
Met de introductie van de nieuwe Pour Homme Essence Aromatique volgt deze cologne de voetsporen van Bottega Veneta Pour Homme. En is ze tevens de afspiegeling van de vrouwelijke Essence Aromatique geur. Deze nieuwe geur is geen eau de toilette maar een eau de cologne. Letterlijk vertaald betekent eau de cologne: water uit Keulen. Daar waar een eau de toilette 5-10% aan geurstoffen bevat, zit er in eau de cologne tussen de 2-3% aan geurstoffen. Waardoor ze vaak luchtiger ruikt dan een eau de toilette en beduidend minder intens dan een eau de parfum.
De Pour Homme Essence Aromatique is gecreëerd door de parfumeur Amandine Marie. Eerder creëerde ze geuren voor o.a. Rochas, L’Occitane en Chloé. Het is haar eerste geurcreatie voor Bottega Veneta. Waarbij ze gebruik maakte van de meest kostbare ingrediënten afkomstig uit de hele wereld zoals Italiaanse bergamot, Indonesische patchoeli en Ottomaanse roos. De eerste kennismaking met Essence Aromatique is aangenaam warm en bedwelmend. Ik krijg gelijk Italiaanse associaties als ik de geur ruik; een zuidelijk gevoel wat moeilijk is uit te leggen. Zacht, fris, sereen met een semi bittere zoetheid. Hier word je gelijk blij van! Deze geur pakt je gelijk vanaf het allereerste begin. De bergamot is perfect in balans met de andere ingrediënten waardoor geen van allen overheerst. Alles is mooi in harmonie bij deze absoluut klasse geur. Geen overheersende dennengeur zoals bij de Pour Homme versie. Eigenlijk is deze geur met geen enkel andere geur te vergelijken; zo uniek ruikt ze. Inderdaad een kalme en klassieke geur zoals het persbericht het al treffend omschrijft.
De Essence Aromatique Pour Homme komt in een simpel (bevroren) matglas flacon met een zacht zilverkleurige dop. Op de flacon is ook de schroef als reliëf voelbaar; het kenmerk van Bottega Veneta’s mannelijke lijn. De licht mintgroene verpakking komt qua kleur overeen met de geur zelf. Als model voor de reclamecampagne is wederom gekozen voor het model Zak Steiner. De foto is qua kleur doordrenkt met dezelfde groene gloed in overeenstemming met de geur zelf.