BVLGARI MAN WOOD ESSENCE

 

bvlgari1Als het op parfums aankomt dan heeft het Italiaanse luxemerk BVLGARI een zeer gevarieerd aanbod. Zowel parfums voor dames en heren, speciale edities maar ook uniseks parfums wat je nog niet veel ziet bij andere luxemerken. De allereerste parfum voor heren verscheen in 1996: Bvlgari Pour Homme. Daarna volgden nog vele andere zoals: BLV Pour Homme, Aqva Pour Homme, Bvlgari Man en Black. Aan deze indrukwekkende lijst wordt nu de Bvlgari Man Wood Essence aan toegevoegd. Binnen de collectie van Bvlgari Man is dit de 10e versie die verschijnt. Dit parfum is gericht op mannen die in de stad wonen en de wolkenkrabbers als een dreigende druk ervaren. Bvlgari Man Wood Essence hoopt zo om die mannen te dienen als een tijdelijke “groene ruimte”. Waarbij de zintuigen weer worden verfrist en het focussen opnieuw wordt gereset.

 

Bvlgari Man Wood Essence is gecreëerd met een duidelijke filosofie namelijk dat het parfum gebaseerd is op de balans tussen het stadsleven van de moderne man en de aantrekkingskracht van de natuur. Oftewel wat in het persbericht valt te lezen: “Met de energie van de natuur voor de kosmopolitische man die in harmonie leeft met zijn omgeving. Het nieuwe groen van de moderne landschapsarchitectuur als antwoord op de eisen van de drukke stedeling van vandaag, die meer dan ooit behoefte heeft aan een symbiose tussen stad en natuur. Bvlgari Man Wood Essence combineert de vitaliteit van de stad met de kracht van de natuur”. Die mix komt overduidelijk terug in de bijbehorende commercial die in Dubai is opgenomen. Daarin begeeft het Canadese model Nick Bateman zich tussen de grijze stadse wolkenkrabbers om uiteindelijk terecht te komen in een oase van groen in een stadse kas; vol met bomen en tropische planten. Alwaar hij weer tot rust komt en zo weer klaar is voor de meedogenloze strijd van zijn dagelijkse leven. Want wanneer de mens weer opnieuw contact maakt met de natuur dan herstelt hij zijn innerlijke kracht en kan hij het leven in zijn stedelijke omgeving weer beter aan.

 

 

  • DE GEUR

 

Zoals de naam WOOD al doet vermoeden is hout gelijk het eerste wat je ruikt. Mannelijk en elegant. Maar niet op een zware manier maar juist aangenaam warm, licht en sprankelend fris; wat verkregen wordt door de toegevoegde citrus en citroenrasp. Daarnaast zorgt de toegevoegde benzoïne (dit is een hars verkregen uit de schors van de tropische Styrax boom) ervoor dat het kruidige van de houtnoten wordt versterkt. Maar ook dat Wood ietwat zoeter wordt waardoor het niet te overheersend houtachtig wordt. Zou je alleen houtnoten als ingrediënten hebben gebruikt dan wordt de geur te vlak & 1-dimensionaal; nu complementeren juist alle andere ingrediënten uiterst harmonieus de cipres -en cederhoutnoten. En dat alles maakt Bvlgari Man Wood Essence tot een fantastische geur die ongetwijfeld een hele grote groep mannen zal gaan aanspreken. Persoonlijk ben ik niet zo’n van fan van houtachtige parfums maar deze van Bvlgari is toch echt wel een absolute aanrader. Want aan dat hout essentie op je huid wil je gewoon blijven ruiken.

 

flacon wood essence 

Niet alleen de geur is letterlijk (olijf)groen qua kleur maar ook gaat Bvlgari voor een milieu verantwoordelijke benadering qua productie. “Verschillende elementen van dit parfum laten onze intentie zien daar waar het om duurzaamheid gaat”, aldus Jean-Christophe Babin; C.E.O. van Bvlgari. “De parfumflacon is gemaakt van 90% gerecycled glas. Het gebruik van hoogwaardig gerecycled glas is een absoluut doel voor Bvlgari. Daarnaast kopen we onze kartonnen vouwdozen bij de Forest Stewardship Council certificaat. Hiermee dragen we bij aan de bescherming van onze wereldwijde bossen en aan een gezonde leefomgeving voor mens en dier.” Bvlgari heeft overigens nog 3 toekomstige parfums in de planning staan die allen gerelateerd zullen zijn aan de 5 elementen van de aarde.

 

 

Bvlgari zelf verwacht dat dit parfum het beste zal aanslaan in de Europese markten. Want mannen in het Midden-Oosten geven toch vaker de voorkeur aan parfums met een houd oud-gehalte. Oftewel parfums met het kostbare hars ingrediënt gewonnen uit de Aquilaria boom. “Het idee achter Wood Essence is de combinatie van ingrediënten die een gebalanceerde levensinspanning viert. Gemaakt van zelfvertrouwen en innerlijke kracht die je meestal op het platteland tegenkomt. De droom is uiteindelijk om beide te kunnen combineren want je zal je status als burger van de stad nooit willen opgeven. Je zal als man nooit het idee willen opgeven dat jouw leven zo authentiek mogelijk moet zijn. En Wood Essence wil juist die echtheid uitdrukken. Het is een geur die de hedendaagse ambitie van de stedelijke samenleving en de sfeer van de grote stad weerspiegelt en tegelijkertijd de zoektocht en obsessie voor evenwicht en authenticiteit”, aldus Jean-Christophe Babin.

 

 

  • ALBERTO MORILLAS

 

Bvlgari Man Wood Essence is gecreëerd door de 67-jarige Spaanse topparfumeur Alberto Morillas. Naast bijna alle andere parfums van Bvlgari heeft ook o.a. CK One, Acqua di Gio, Givenchy pour Homme, Lanvin L’Homme, M7 Y.S.L. en Uomo Salvatore Ferragamo gecreëerd. Zijn parfum creaties behoren inmiddels tot de absolute top binnen de parfumbranche. Wood Essence is het 22e parfum die Morillas voor Bvlgari heeft gecreëerd. Waarbij hij persoonlijk de voorkeur geeft om parfums voor mannen te creëren. “Geuren voor mannen zijn makkelijk om te begrijpen. De man wil iets fris, iets sterks wat op de huid blijft hangen. Vrij eenvoudig omdat hij een parfum gebruikt om lekker te ruiken. Voor mij is het creëren van een parfum voor mannen dan ook veel eenvoudiger dan voor vrouwen. Het is in dat opzicht directer.” Emotie ziet Morillas als 1 van de belangrijkste componenten om een goed parfum te kunnen creëren. “Een goede parfumeur heeft emotie, emotie, emotie nodig om een parfum te kunnen creëren. Iedere dag heb ik dezelfde baan. Als je geen emotie hebt dan kan je deze baan niet uitvoeren. Neem bijvoorbeeld de geur van cederhout. We hebben allemaal sterke herinneringen aan bomen. Toen we bijvoorbeeld vroeger als kinderen bomen beklommen, of erin speelden, of toen we leerden schrijven met een potlood die meestal van cederhout werden gemaakt. Dit is de eerste emotie die je hebt. Toen je nog jong was en je de bomen kon ruiken.”

 

 

Zoals de naam Wood Essence al doet vermoeden is dit parfum gecomponeerd rondom verschillende bomen. Morillas selecteerde dan ook uit de gehele wereld diverse houtsoorten en wortels. Door deze zoektocht kwam hij terecht in Haïti en de aanwezige bron van vetiver, het zuiden van Amerika met haar cederbossen en in Morillas thuisland Spanje met haar cipressenbomen. Morillas combineerde deze meervoudige houtsoorten en verhoogde de cipres en vetiver naar het hart van de eau de parfum van Wood Essence. “Toen ik de naam Wood Essence hoorde inspireerde mij dat tot het combineren van deze intense natuurlijke houtnoten. Er zijn 2 boomsoorten verwerkt in Wood Essence: ceder en cipressen. Ik heb voor een speciale kwaliteit van cederhout essentie gekozen. Hout is gewoon fantastisch! Het is de handtekening van Wood Essence. Wanneer je de ceder ruikt dan ruik je de geest. Wanneer je Acqua di Gio ruikt dan ruik je de emotie van water. Wanneer je CK One ruikt dan ruik je het ijskoude thee effect. Dit parfum is voor een nieuwe generatie omdat iedereen nu het eenvoudige leven wil begrijpen en we willen dat een parfum zich verbindt met onze roots. ”

 

nick bateman 

Zelf omschrijft Morillas dit parfum overigens als simpel. “Ik houd van de eenvoud van Wood Essence. De eenvoud van de geur van cederhout, en je ruikt ook de cipressen. Het hout is gewoonweg geweldig, het doordringt de geur met een krachtige energie. Dit parfum belichaamt de stad en haar energie in het midden van de natuur. We willen allemaal de dynamiek van de stad maar gelijktijdig ook de levenskracht van de natuur. De verschillende gebruikte houtsoorten brengen de beste natuurlijke kwaliteiten naar boven waar we lang naar op zoek zijn. Wood Essence is een nieuwe klassieker maar gelijktijdig ook modern en totaal anders. Het voelt universeel aan. Het is simpel en natuurlijk. Het is niet kunstmatig en nooit een fantasie. Voor mij heeft dit parfum geen sekse. Als je van de geur houdt dan kan je dit parfum gewoon dragen. We wilden iets creëren dat bij iedereen zou aanslaan. Als de consumenten dit parfum ruiken dan wil ik dat ze denken aan de energie van hout en aan de eenvoud van dit parfum. Het is de geur van hout. Je klimt weer in de bomen, 3 meter hoog of 4 meter. Je bent de koning te rijk. Je hebt het gevoel van vrij zijn. Je bent vrij…”

 

 

  • NICK BATEMAN

 

Als gezicht voor Bvlgari Man Wood Essence is gekozen voor de 33-jarige Canadese model en acteur Nick Bateman. Eerder was hij al model voor het Amerikaanse kledingmerk Abercrombie&Fitch. Voor Bvlgari was hij een makkelijke keuze om het gezicht te worden, want met zijn ruige uiterlijk was hij ook tevens de inspiratiebron voor Morilllas tijdens het creëren van Wood Essence. “Bvlgari wist wie ik was en ze hebben mij speciaal uitgekozen voor dit parfum. Ze hebben zelfs foto’s van mij naar Morillas verstuurd samen met andere inspiratiebronnen, zelfs nog voordat ze mij geboekt hadden. Dus het is voor mij een hele eer dat ze, gedurende het proces van het maken van het parfum, mij in gedachte hadden voor hoe het parfum moest gaan ruiken. Ik vind dat echt heel erg cool! De wens van Bvlgari om met Nick samen te gaan werken gaat verder dan alleen zijn uiterlijk. “Bvlgari wilde echt iemand die een connectie heeft met de natuur en een connectie met de stad. Dat is ook wat het parfum belichaamt en gedurende mijn hele leven heb ik een geweldige connectie met de natuur gehad. Ik ben als Canadees opgegroeid in de buitenwijken waar ik naast een dieren ziekenhuis woonde. Daarna heb ik in de grootste steden van de wereld gewoond zoals Miami, New York, Milaan en nu woon ik in Los Angeles. Ik ben altijd in staat geweest om een connectie met de stad te hebben alsmede met de natuur. Dat is werkelijk de essentie waar Wood Essence omdraait en die ik volgens Bvlgari belichaam.

 

”En wat vindt Nick zelf van Wood Essence? “Ik ben heel kieskeurig als het om mijn parfums gaat. Maar toen ik Wood Essence voor het eerst rook was ik aangenaam verrast, want ik houd van de mix van de diverse houtessenties. Ik houd ervan om natuurlijk te ruiken en om natuurlijk te zijn als persoon. Sommige geuren wil je alleen in de stad dragen, sommige zijn wat houtachtiger, sommige zijn meer geschikt voor overdag. Ik denk dat ze een perfecte combinatie hebben gemaakt van al die 3 componenten. Dit parfum zou ik echter zowel overdag als in de avond kunnen dragen.”

CONTACT

Wilt u mij iets vertellen, of heeft u een interessant product voor de site? Neem dan contact op met:
Bernardo van Eekhout | 06 - 50 59 81 32 | info@beautyformen.nl
Of vul het onderstaande contactformulier in: